Fongers BB 60 1929

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Ik heb ook al oud Nederlands spul naar Indonesie verkocht. Zowel direct (Fongers Grand Sport wiegframe) als indirect (Fongers HZ 1936 en Fongers HZ 1932)...

Dat is wat mij betreft ook niet het punt. Wel moet je altijd even nadenken of het ook voor latere generaties wenselijk is. Maar dat doen de meeste verzamelaars/handelaars gelukkig wel en dat doe ik ook. Het is inderdaad een niche markt en de maandelijkse transacties vallen reuze mee (waarom je er überhaupt actief mee bezig zou zijn snap ik dan ook niet want het is weinig lucratief, dan beter postzegels... :lol: )

Ook heb ik spullen goedkoop gekocht waarvan ik wist dat ze op marktplaats meer geld zouden opleveren en heb ik via mijn website wel eens zaken aangeboden gekregen die ik vervolgens heb doorverkocht of geruild. Laat ik daar niet schijnheilig over doen. Ik meld het dan altijd wel netjes en ik maak geen beloftes. De meeste mensen vinden dat prima. Daar staat ook tegenover dat er veel tijd in de hobby gaat zitten en je kunt ook vaak op een andere manier mensen helpen. Mijn zakelijk uurtarief is ook 100 euro... ;)

Ik houd me aanbevolen voor wat gegevens uit het archief! Ook in het geval van de HH uit 1923 en de BD uit 1936 houd ik me van harte aanbevolen! Ik vind het ook wel leuk eens samen te gaan. Hoort toch ook een beetje bij de beleving van zo'n vondst!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

dan begrijp ik even niet helemaal wat je bedoelde met het moet maar eens klaar zijn met dat verschepen van nederlands erfgoed eigenlijk; in wat Jos zegt zit een grote kern van waarheid ; vele verzamelaars doen dat maar door net te doen alsof je daar op tegen bent proberen sommigen zich waarschijnlijk in beter daglicht te plaatsen en daar dan weer voordeel mee te behalen ; het verhaal heeft maar een kant ; doordat er hier weinig voor gegeven word verdwijnt er veel
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Het zit hem in dit geval in de definitie van 'Nederlands erfgoed'. Bij mij ligt (momenteel) de grens bij fietsen van voor de jaren '30 en natuurlijk bij fietsen die ik graag zelf in de verzameling zou willen hebben. Ik ben zowel holistisch als egoïstisch ingesteld... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

ach en uiteindelijk is een ieder vrij om te doen met z,n fiets wat hij / zij zelf wil toch ?
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door fietser »

Iedereen is vrij in zijn handel(en) in fietsspullen of Fongers-spullen, dat sowieso. De discussie vind op verschillende niveau's plaats en dat loopt soms wat door elkaar. Je moet eigenlijk onderscheiden tussen wat juridisch mag, wat moreel mag en wat ten slotte jammer gevonden wordt (of niet). De laatste twee niveau’s zijn subjectief, wat de discussie niet makkelijk maakt en doorgaans ook niet vruchtbaar.

Jos verdedigt de (grenzeloze?) verkoop van oud fietsspul op moreel niveau, en daar is wat voor te zeggen. Jasper en “de rode” zijn tegen verkoop op het niveau dat dat jammer is, waarbij Jasper een grens aangeeft van welke spullen het wel en niet jammer is om ze te zien verdwijnen. Jos geeft op dit niveau geen antwoord.

Los hiervan staat nog de vraag welke optie voor het behouden blijven van de Fongers-fietsen en -prullaria de betere is, het antwoord daarop weten we achteraf pas echt. In dezelfde lijn ligt het argument dat we de spullen voor het nageslacht hier moeten houden - we weten alleen nog niet of het nageslacht op goed gevulde fietsverzamelingen en -musea zit te wachten.

Ik hou het erbij dat ik het zelf - voor hier en nu - jammer vindt als de mooiste spullen nog alleen maar op foto’s uit verre landen te bekijken zijn, misschien zelfs nog opgeleukt door wat Chinese accessoires. Gelukkig is er wat het Fongers-spul betreft toch een overschot dat allemaal veel op elkaar lijkt. Ik ben het dus redelijk met Jasper eens: uitvoer ja, maar er moet nog wel wat moois overblijven anders zou het jammer zijn.

Een andere discussie is het punt dat het merk Fongers de liefhebbers ervan tot exorbitante uitgaven verleidt en dat dat mensen met handelsdrift mobiliseert. Het uitzicht op een “Yes!”-deal wint het van de liefhebberij. Bij een uitspraak als de onderstaande van Jasper heb ik toch wat twijfels:
Ook heb ik spullen goedkoop gekocht waarvan ik wist dat ze op marktplaats meer geld zouden opleveren en heb ik via mijn website wel eens zaken aangeboden gekregen die ik vervolgens heb doorverkocht of geruild. Ik meld het dan altijd wel netjes en ik maak geen beloftes. De meeste mensen vinden dat prima.
Het is maar de vraag wat je dan precies netjes hebt gemeld (niet Jasper persoonlijk maar iedereen die spullen via zijn website of anderszins te goeder trouw krijgt aangeboden). Als je zegt: “Mevrouw, ik kan niet beloven dat ik deze spullen voor altijd in mijn verzameling hou,” zullen ze inderdaad akkoord gaan. Maar wie vindt het nog prima als er openhartig wordt gezegd: "Mevrouw, deze fiets is wel 300 euro waard en het is goed mogelijk dat ik hem na enige tijd voor dat geld doorverkoop.”? Dat laatste is de harde werkelijkheid, en die wordt denk ik meestal bewust verzwegen.

De hele gejaag, gehandel en gesmijt met geld omtrent Fongers maakt dat er voor mij een vieze smaak aan kleeft. De Fongers-vloot zal daar heengaan waar het meeste geld zit, of we dat moreel gerechtvaardigd vinden of niet, en of we dat jammer vinden of niet. Ben blij met de twee Fongers-fietsen die ik heb, en dat ik andere Nederlandse merken ken die ik even interessant of interessanter vind.

Groeten,
fietser
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

de gedachten gang van fietser wat betreft van te goeder trouw aangeboden spullen deel ik met hem ; iedereen is vrij om te doen met spullen die zijn gekocht voor de prijs waar beide partijen het mee eens zijn ; maar als je een fiets gratis van een oud vrouwtje toevertrouwd krijgt na een oproep op een site of in een dagblad omdat ervan uit gegaan word dat je er blij mee bent en het aan een verzameling of collectie toe gaat voegen is het niet echt netjes om deze later te gaan verkopen want dan hadden ze de opbrengst ervan waarschijnlijk liever zelf gehad of de fiets aan een ander gegunt
Laatst gewijzigd door de rode op 27 jul 2014, 17.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Dank voor deze uiteenzetting, zolang we er nog maar over kunnen discussiëren zitten we nog goed denk ik...

Toch even een persoonlijke reactie op het punt ten aanzien van aangeboden spullen.

Mijn website heeft eigenlijk 3 doelen;
1. Voorkomen dat er nog meer oud interessant spul op de vuilstort verdwijnt
2. Een bijdrage leveren aan mijn zoektocht naar oud Groninger Rijwiel materiaal en uiteindelijk twee topstukken voor mijn eigen verzameling. De hele website ademt dat ook uit, net als de Facebook pagina die ik voor hetzelfde doel heb ingericht. Ik pretendeer niet een maatschappelijke instelling of vereniging te zijn.
3. Ik vind het leuk om informatie te delen en dit mooi te illustreren met tekst en foto's. Hier krijg ik veel energie van en is ook de grootste driver om er zo druk mee te zijn. Ik heb vanaf mijn 17e al websites gehad met een blog/berichten functie dus dat zit er nou eenmaal in.

Tot nu toe is me een emaille Rubicon bord aangeboden die verroest was en waar ik 350 euro voor moest betalen (niet gedaan). Ik heb een Fongers balhoofdplaatje gekregen uit de jaren '60 en een overgekwaste Fongers damesfiets uit de jaren '30 model D waar de heer des huizes al het losse spul al vanaf had geschroefd.

Die laatste heb ik doorverkocht voor de exorbitante som van 50 euro... 8-) Ik geloof toch niet dat ik me daar schuldig over hoef te voelen.

De 'jacht' op oud rijwiel materiaal is verslavend en kost inderdaad tijd en geld. Toch is het bovenal leuk, interessant en gezellig. Zelfs deze discussies horen daar wat mij betreft bij. Ik hoop er nog een lange tijd actief in te kunnen zijn en iedereen mee te laten genieten van mijn vondsten.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Overigens zou ik natuurlijk ook niet een lief oud vrouwtje doelbewust een fiets afhandig maken om deze te verpatsen... :lol: Iedere stellingname is context (fiets) afhankelijk en de wereld is niet zwart of wit. Als je van de meest negatieve scenario's uitgaat heb je altijd gelijk.

Voor mij is het simpel:
Als iemand mij een fiets voor niets aanbiedt zal ik deze alleen aannemen als het een in mijn ogen bijzondere fiets is die ik aan mijn verzameling kan toevoegen, door mijn restauratieproces kan halen en verkopen of dat er onderdelen op zitten die ik goed kan gebruiken. Dit zal ik dan ook eerlijk zeggen.

De meeste mensen zijn denk ik echter vaak allang blij dat er zonder al te veel poespas iemand hun in de weg staande spullen komt ophalen. Dat er in Nederland een klein groepje mensen is die daarvan heel blij wordt vinden ze niet interessant.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

ach we moeten ook niet gaan doorslaan ;de meeste mensen snappen zowieso niet wat je met een oude fiets moet of wat je erin ziet; en vinden het al leuk ,als je kunt vertellen hoe oud de fiets is, het merken dat je er blij mee bent geeft hun al een goed gevoel
Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb ooit één keer iets verkocht aan iemand uit Indonesië. hier heb ik een hoop ellende mee gehad. De koper zei dat het pakket nooit was aangekomen. Dat is natuurlijk heel vervelend want ik had zo mijn twijfels. Uiteindelijk heb ik hem het geld terug betaald omdat ik bestookt werd met vervelende mailtjes.

Dit doe ik dus nooit meer !!!

Daarnaast beschouw ik een Fongers, Gazelle, Simplex, of onderdeel van zo'n fiets uit de jaren 50 ook als Nederlands erfgoed. Wat anderen doen moeten zij weten.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie