Fongers BB 60 1929

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Gevonden!

De letters hebben gehangen aan de Hereweg (nummer 79) te Groningen op slechts een steenworp afstand van de Fongers fabriek (Hereweg 85).

Je ziet in de spiegeling van de ramen de gebouwen aan de overkant die er nu nog steeds staan.

Hoe ik het gevonden heb: Op beeldbank Groningen (sowieso een aanrader) staat een foto van een gebouw aan de tweede willemstraat met dezelfde bouwstijl als het gebouw dat ik zocht. Deze straat loopt parallel aan de Hereweg. Via Google maps zocht ik naar het gebouw aan de tweede willemstraat en 'liep' ik toevallig tegen het Fongers gebouw aan. Bij toeval zag ik links een gebouw met een gelijkende raampartij wat dus het gezochte pand bleek te zijn... :mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (127.12 KiB) 6895 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (386.52 KiB) 6895 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (378.17 KiB) 6895 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (365.38 KiB) 6895 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

knap staaltje speurwerk ; je kan zo bij vermist of spoorloos gaan werken !
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Durabo88 »

Dat is inderdaad snel gegaan. Ook niet zo gek dat de letters via de fabriek bij persoon X terecht zijn gekomen.
Ik ben wel nieuwsgierig welke panden er in de omgeving van de fabriek allemaal in eigendom waren.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Dit topic zo even terug lezend is het echt alle kanten op gegaan maar is er nog weinig gesproken over de fiets an sich...

Met de opmerking van Maarten W. in mijn achterhoofd heb ik inmiddels wat stappen gezet:
Bovendien lukt het jouw, Jasper wel om meer Fongers gerelateerde spullen boven water te krijgen dus als je geduld hebt komt het best goed.
Ik zelf ervaar dat de meest erbarmelijke fietsen het grootste genoegen geven als je er energie in stopt en het weer iets fraais wordt .
Tot op heden heb ik voor de volgende ontbrekende onderdelen acceptabele vervangers gevonden:
- Ketting (een Alfred Appleby's roller chain)
- Dopjes met kettinkje voor de ventielen
- Handvatten
- Fongers pompje
- Fongers tasje
- Fongers gepatenteerde zadelpen
- Fongers pedalen
- Fongers Hygiënisch zadel
- Vredestein anti slip banden zonder reflectie (in het rood!)
- 80% aan onderdelen voor het remsysteem. Deels origineel deels nagemaakt.
- Fongers cranks
- Fongers trapas (met bus gedraaid uit 1 stuk)

Dat laat nog over:
- De nokjes aan het stuur en de remhendels
- Een K naaf in W&W uitvoering uit de jaren '20
- Een Sturmey Archer versteller (zwart en in mooie staat)
- Een Lucas bel
- Een Fongers kettingblad
- 40-gaats Kron Prinz velg

Ik ben een paar weken terug een stuur tegengekomen met de betreffende nokjes en remhendels. Er zat geen fiets meer aan vast dus perfect om te gebruiken. Helaas kon ik deze alleen ruilen tegen mijn HH uit 1923 (met de Fongers banden en origineel aankoopbewijs). Hoewel ik werkelijk waar bijna overstag was ( :o ) heb ik, omdat er gelukkig niet gehandeld werd terwijl het ijzer heet was, af gezien van de ruil.

Een K naaf in W&W uitvoering uit de jaren '20 ben ik ook tegen het lijf gelopen. Deze hoop ik nog te kunnen ruilen tegen een vernikkeld exemplaar.

Sturmey Archer verstellers uit de jaren '20 kom je zo nu en dan gelukkig nog wel tegen. Idealiter is deze 'ruimer' bij de bevestiging aan de fiets omdat Fongers BB uitvoeringen een dikkere bovenbuis hebben. Tot nu toe ben ik helaas nog geen mooi genoeg exemplaar tegen gekomen.

Een mooie Lucas bel in een prachtig donker patin ben ik ook al tegen het lijf gelopen. Deze hoop ik nog eens te kunnen ruilen. Nu ik dit zo aan het typen ben weet ik trouwens ineens hoe ik dit moet aanpakken... Komt goed! ;)

Een 40-gaats Kron Prinz velg kom ik regelmatig tegen op fietsen die vaak nog te mooi zijn om als sloopfiets te gebruiken. Ik heb eventueel een 36 gaats voorwiel Kron Prinz velg (zwart, lage rug) uit de jaren '20 te ruil.

Bijgevoegd de foto's ter illustratie. De aanhouder wint zullen we maar denken... :shock:
Bijlagen
Alfred Appleby's ketting
Alfred Appleby's ketting
DSC_0573.JPG (240.36 KiB) 6775 keer bekeken
Alfred Appleby's ketting
Alfred Appleby's ketting
DSC_0569.JPG (209.72 KiB) 6775 keer bekeken
Dopjes met kettinkjes voor de ventielen
Dopjes met kettinkjes voor de ventielen
DSC_0591.JPG (80.68 KiB) 6775 keer bekeken
Handvatten
Handvatten
DSC_0597.JPG (216.45 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers pompje (werkend!)
Fongers pompje (werkend!)
DSC_0603.JPG (114 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers pompje (werkend!)
Fongers pompje (werkend!)
DSC_0608.JPG (143.72 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers zadeltasje (jaren '10?)
Fongers zadeltasje (jaren '10?)
DSC_0623.JPG (280.13 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers zadeltasje (jaren '10?)
Fongers zadeltasje (jaren '10?)
DSC_0624.JPG (258.04 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers gepatenteerde zadelpen
Fongers gepatenteerde zadelpen
DSC_0627.JPG (147.7 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers gepatenteerde zadelpen
Fongers gepatenteerde zadelpen
DSC_0628.JPG (156.85 KiB) 6775 keer bekeken
Setje witte Fongers pedalen
Setje witte Fongers pedalen
DSC_0633.JPG (227.37 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers Hygiënisch zadel met 'lucht' gaten en stalen onderplaat (zeldzaam).
Fongers Hygiënisch zadel met 'lucht' gaten en stalen onderplaat (zeldzaam).
DSC_0638.JPG (393.24 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers Hygiënisch zadel met 'lucht' gaten en stalen onderplaat (zeldzaam).
Fongers Hygiënisch zadel met 'lucht' gaten en stalen onderplaat (zeldzaam).
DSC_0639.JPG (380.18 KiB) 6775 keer bekeken
Fongers Hygiënisch zadel met 'lucht' gaten en stalen onderplaat (zeldzaam).
Fongers Hygiënisch zadel met 'lucht' gaten en stalen onderplaat (zeldzaam).
DSC_0642.JPG (394.8 KiB) 6775 keer bekeken
Ik ga de BB voorzien van rode Vredestein banden. 1. Gewoon omdat het kan en 2. Omdat het volgens mij gewoon super gaaf lijkt... :)
Ik ga de BB voorzien van rode Vredestein banden. 1. Gewoon omdat het kan en 2. Omdat het volgens mij gewoon super gaaf lijkt... :)
DSC_0766.JPG (319.32 KiB) 6775 keer bekeken
DSC_0768.JPG
DSC_0768.JPG (317.11 KiB) 6775 keer bekeken
DSC_0769.JPG
DSC_0769.JPG (368.27 KiB) 6775 keer bekeken
Delen van het remsysteem. De zwarte onderdelen zaten nog op de fiets. De overige onderdelen zijn opnieuw vervaardigd.
Delen van het remsysteem. De zwarte onderdelen zaten nog op de fiets. De overige onderdelen zijn opnieuw vervaardigd.
DSC_0770.JPG (303.97 KiB) 6775 keer bekeken
Delen van het remsysteem. De zwarte onderdelen zaten nog op de fiets. De overige onderdelen zijn opnieuw vervaardigd.
Delen van het remsysteem. De zwarte onderdelen zaten nog op de fiets. De overige onderdelen zijn opnieuw vervaardigd.
DSC_0771.JPG (329.92 KiB) 6775 keer bekeken
Delen van het remsysteem. De zwarte onderdelen zaten nog op de fiets. De overige onderdelen zijn opnieuw vervaardigd.
Delen van het remsysteem. De zwarte onderdelen zaten nog op de fiets. De overige onderdelen zijn opnieuw vervaardigd.
DSC_0772.JPG (315.6 KiB) 6775 keer bekeken
Nieuwe trapas en cranks. Er zit wel een Fongers tandwiel op maar deze is een keer ontdaan van de tanden en voorzien van nieuwe.
Nieuwe trapas en cranks. Er zit wel een Fongers tandwiel op maar deze is een keer ontdaan van de tanden en voorzien van nieuwe.
IMG_9090.JPG (419.4 KiB) 6775 keer bekeken
Een voorbeeld van de nokjes en remhendels die ik nog zoek. Omdat het een W&W uitvoering betreft en er celluloid over het stuur is getrokken zijn de nokjes met schroeven gemonteerd en niet zoals bij de standaard BB uitvoeringen gelast.
Een voorbeeld van de nokjes en remhendels die ik nog zoek. Omdat het een W&W uitvoering betreft en er celluloid over het stuur is getrokken zijn de nokjes met schroeven gemonteerd en niet zoals bij de standaard BB uitvoeringen gelast.
SAM_3734.JPG (309.94 KiB) 6775 keer bekeken
Foto van de Sturmey Archer K naaf huls uit de jaren '20 (40-gaats)
Foto van de Sturmey Archer K naaf huls uit de jaren '20 (40-gaats)
IMG_8831.JPG (297.07 KiB) 6775 keer bekeken
Sturmey Archer K naaf 3 speed versteller die ik nog zoek
Sturmey Archer K naaf 3 speed versteller die ik nog zoek
naamloos.png (59.35 KiB) 6775 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door de rode »

grappig ;nu gaat deze ook op je eerste liefde lijken ; de BMX maar nu met rode banden;misschien is zelfs een idem rode fongers stuurbeschermer en fongers stang beschermrol erop verkrijgbaar ?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Zou het? Ik vind in principe wel dat je ook met een oude fiets moet kunnen steigeren en slippen... :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door jrietveld »

Het gebeurt niet vaak, maar ik vind dat in dit geval de restauratiepolitie in staat van paraatheid moet worden gebracht; met die maffe rode banden wordt een prachtig object niet alleen historisch geweld aangedaan, maar worden de grenzen van de fietsesthetica ontoelaatbaar overschreden.
Misschien onder invloed geraakt van het zwartepietendebat, Jasper?

groet, Jos
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Rondom de 'ding dong' bel op een HZ uit 1931 was het aardig stil inderdaad... ;)

Maar ik denk dat het super gaaf wordt straks. We gaan het meemaken!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper en Jos,

Wat betreft de banden. Ik werk zelf in de fietsenbranche en weet dus hoe hard het met banden kan gaan.
Doorgaans rijdt een regelmatig gebruikte fiets niet meer dan vijf jaar op de zelfde achterband, vroeger misschien iets langer. Daarna komt er een originele of indien niet verkrijgbaar een kwaliteitsvervanger doorgaans in dezelfde kleur als de voorband op. Zodra de volgende achterband versleten is kan ook de voorband inmiddels op zijn. De vakman geeft advies, maar het is aan de klant om te beslissen of hij nu allebei tegelijk wil vervangen, tenzij er natuurlijk een grote scheur in zit. Zelf heb ik in de maanden dat ik werkzaam ben nog nooit zowel voor als achter tegelijk voor de klant vervangen. Ik heb geen idee of dat vroeger wel veel voorkwam.
Toch blijft het een feit dat de rode Vredestein banden vroeger werden verkocht en dus op een oude fiets gemonteerd konden worden, ongeacht het merk of de uitvoering. Ze zullen niet veel verkocht zijn, omdat de Nederlander niet graag opvalt. Ik zou zeggen gewoon doen, ze mogen gezien worden. Zeker omdat het geen onomkeerbare ingreep is, ze kunnen er altijd weer af. Wel denk ik dat het je gaat tegenvallen hoe zwaar ze lopen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Graag deel ik met jullie mijn geluksmomentje van vandaag!

Vandaag is namelijk een belangrijke dag gebleken in de wederopbouw van mijn BB uit 1929.

Wat een bijna onmogelijke taak leek, lijkt nu toch steeds dichter bij een realistisch einddoel te geraken. Ik heb zelfs hoop om op de Oud Groninger rijwieltocht (zondag 14 juni 2015) met een complete BB op het toneel te kunnen verschijnen (met rode bandjes uiteraard... ;) ).

Middels een tip via Maarten en Maarten kwam ik uit bij Michiel in Utrecht. Met de 'die vind je nooit' opmerkingen in mijn achterhoofd had ik mijn verwachtigen laag gehouden maar daar lag hij dan toch echt: Een Fongers BB stuur van rond de jaren '30 met de nokjes er van onder ingeschroefd. Als klap op de vuurpijl betrof het ook nog eens een NOS W&W uitvoering!!! :o

Mijn BB wordt een plaatje daar ben ik zeker van! Bij deze alle lof en dank aan iedereen die daar tot nu toe een bijdrage aan hebben geleverd!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (118.67 KiB) 6613 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (336.48 KiB) 6613 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (457.69 KiB) 6613 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie