Fongers BB 60 1929

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja nu willen we je wel zien fietsen die dag in Groningen.
Ik kom ook met een BB als alles goed is.
Leuk dat het ook echt zo`n stuur betrof en heel tof van Michiel ook dat het op jou fiets kan.

Is de rest van de stangen voor jouw gevoel goed gemaakt vroeg ik me nog af? Ik kreeg er met de foto`s geen beeld van omdat je insider moet zijn denk ik om de eventuele verschillen te herkennen.



Groeten Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Haha, ik voel de druk nu al... :?

Voor wat betreft het stangen werk vrees ik dat je die nog wel eens van dichtbij zult zien.
De twee stangetjes boven de remhoeven moeten namelijk nog worden aangepast naar een 60 model (nu 65) en hiervoor wilde ik een beroep op jou doen (ik heb het zo lang mogelijk proberen uit te stellen door zoveel mogelijk alvast bij elkaar te sprokkelen). :|

Het stangenwerk is wat mij betreft acceptabel maar kan hier en daar nog wat worden bijgeslepen. Een deel van de stangen zat nog origineel op de fiets en de nagemaakte onderdelen wil ik zwart lakken.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, daar wil ik wel eens naar kijken Jasper.

Mijn Engelse Singer story begint met de spaken maak actie tot een happy end te komen. Althans er is geen hobbel meer te nemen zover ik zie. Ik heb ook al shore 50 banden in het vizier dus daarmee komt de tijd om weer eens iets met Nederlands erfgoed te gaan doen.
Maarten`s Fongers aanschaf heeft het vuur ook bij mij weer wat doen wakkeren en Jos wil een stang vervangen hebben aan de groene dubbelbuis fiets.
Er kan wel weer eens wat gereproduceerd worden wat mij betreft.
Punt met de gemoderniseerde remmen vanaf `27 meen ik is dat ik ze niet ken en derhalve ook geen goede voorbeelden heb.
Dat is voor een inkorting misschien niet nodig maar voor wat meer aanpaswerk/optische verbeteringen toch wel noodzakelijk.

Daar zouden we misschien een goede oplossing voor moeten bedenken.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Mijn BB zou hetzelfde remsysteem moeten hebben als de groen grijze BB (die deze nog mooi origineel heeft), ook de maatvoering (60) is hetzelfde.

De BB van Jos heeft zelfs dezelfde nokjes aan het stuur als degene op het stuur dat ik vandaag heb opgehaald.

Lijkt mij een mooie combinatie van een stukje Fongers historie inderdaad! :D

@Jos, als ik trouwens iets kan betekenen met vervoer geef je maar een seintje. Ik ben in ieder geval komend weekend in het Groningse. Ik zal dan proberen de fietsen niet per ongeluk door elkaar te halen en de verkeerde weer terug te brengen... :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door maartenB »

mooi man, dat het je gelukt is om dat stuur te vinden. En leuk voor Michiel dat het nu na al die jaren goed terecht komt!!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

Geduld is een schone zaak...

Vandaag heb ik eindelijk na meer dan 5 jaar (ik kocht de fiets op 25 juli 2014 van Dhr. Woddema in Zoutkamp) wat rondjes kunnen maken op deze BB 60 uit 1929 die qua onderdelen nu grotendeels klopt en weer rijdt als een trein! Met dank aan MaartenW!

Ook vele andere leden van de vereniging hebben op de één of andere manier een bijdrage geleverd om de fiets weer compleet te krijgen. Dank allen! Ik zal er nog eens een uitgebreid verslag over schrijven.

Voor nu alvast een ‘sneak preview’. Het kettingkast lakdoek dat Maarten speciaal voor de fiets heeft vervaardigd zal nog wel wat verweren de komende jaren. Gelukkig heb ik geen haast... :D
Bijlagen
827616B6-8F15-4E2C-B91A-ACCE7CE6915A.jpeg
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door rowejon »

Gefeliciteerd!!!!! :D
Groeten
Jon Rowe
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Wouter »

Ha Jasper: mooi!
Bijzonder detail: jouw spatbord stangen zijn de dunnere, op mijn volledig originele BD uit 1929 zitten de dikkere (die is eind 1933 afgeleverd). Ik ben er van overtuigd dat jouw en mijn uitvoeringen allebei origineel zijn en dat met name het aflever moment bepaalt welke versie ze af fabriek monteerden. Hoe kijk jij hier tegen aan?
Hgr Wouter
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door Durabo88 »

Erg mooi geworden!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BB 60 1929

Bericht door JasperA »

@Wouter: Ik stel voor om hierover een ‘Fongers spatborden en spatbordstangen’-topic te openen. De discussie blijft namelijk maar terugkomen dus het wordt tijd om tot een goed onderbouwde gezamenlijke conclusie te komen...

De spatbordstangen op deze BB zijn overigens niet origineel van deze fiets. Ze zaten op een BB 60 uit het Velorama met een framenummer uit 1930. Ik heb volgens mij nog wel ergens staan wanneer deze is afgeleverd.

Verder vermoed ik dat de spatborden (die op de fiets zaten toen ik hem kocht) een keertje vervangen zijn geweest. De stangen en de borden hoorden wel bij elkaar (afgaande op de rode grondlaag die bij beide aanwezig is en de montage) maar MaartenW wees mij er laatst op dat de achterspatborden rond 1929 bij het frame verder doorliepen en aan de achterkant daardoor hoger waren. De totale lengte van de spatborden is hetzelfde maar ze zijn op een ander punt samengeknepen om tussen de liggende achtervork te passen.

Ook de locatie van de transfer (onder of boven de witte verf rand) is een indicatie.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie