Fongers BB 60 uit 1934
Geplaatst: 29 jul 2014, 20.50
Vandaag kwam deze Fongers voorbij op marktplaats.
Getriggered door de balhoofdstrop (dus duurder model), de beugeltjes op de bagagedrager (moest dus uit de jaren 30 zijn) en vervolgens de FG lamp, de trommelremmen en de SA drie versnellingsversteller kon ik niet anders dan meteen bellen dat ik de fiets graag wilde overnemen. Ik was de eerste die belde dus een deal was snel gemaakt.
Vervolgens zit je dan een uur lang vol spanning in de auto over hoe de fiets er in het echt uit zal zien, wat er zoal nog origineel is, uit welk jaar de fiets komt EN het belangrijkste wat voor type het betreft.
Op de foto's was al vaag te zien dat er twee letters stonden en een hoogte die ik al had weten te schatten op 60. Ook was de verchroomde vorkkroon redelijk te onderscheiden.
Ik was er dus al vrij zeker van wat het moest zijn maar zeker weten doe je het pas als je er naast staat.
Na een gespannen uurtje kon ik mijn opwachting maken bij een prachtig landhuis onder de rook van Den Bosch. De fiets stond al voor bij het huis en een blik op de onderste linker voorvorklug bevestigde mijn vermoeden, het was een BB 60!
Een blik op het framenummer vertelde mij dat het frame in ieder geval uit 1934 was en van de voornaaf haalde ik dat de fiets in 1935 geleverd moet zijn. Zowel de voor- als de achter trommelrem hadden de aluminium ankerplaten en waren dus nog origineel.
Uit het gesprek met de verkoopster bleek dat de fiets van haar opa was geweest die in 1896 geboren was, altijd in Utrecht aan de Koningslaan had gewoond en, net als de eerste eigenaar van mijn HH uit 1923, bij de spoorwegen had gewerkt. Het verdere verhaal heb ik er inmiddels ook bijgekregen!
Bij deze de foto's!
Wie weet wat ik morgen weer in petto heb...
Getriggered door de balhoofdstrop (dus duurder model), de beugeltjes op de bagagedrager (moest dus uit de jaren 30 zijn) en vervolgens de FG lamp, de trommelremmen en de SA drie versnellingsversteller kon ik niet anders dan meteen bellen dat ik de fiets graag wilde overnemen. Ik was de eerste die belde dus een deal was snel gemaakt.
Vervolgens zit je dan een uur lang vol spanning in de auto over hoe de fiets er in het echt uit zal zien, wat er zoal nog origineel is, uit welk jaar de fiets komt EN het belangrijkste wat voor type het betreft.
Op de foto's was al vaag te zien dat er twee letters stonden en een hoogte die ik al had weten te schatten op 60. Ook was de verchroomde vorkkroon redelijk te onderscheiden.
Ik was er dus al vrij zeker van wat het moest zijn maar zeker weten doe je het pas als je er naast staat.
Na een gespannen uurtje kon ik mijn opwachting maken bij een prachtig landhuis onder de rook van Den Bosch. De fiets stond al voor bij het huis en een blik op de onderste linker voorvorklug bevestigde mijn vermoeden, het was een BB 60!
Een blik op het framenummer vertelde mij dat het frame in ieder geval uit 1934 was en van de voornaaf haalde ik dat de fiets in 1935 geleverd moet zijn. Zowel de voor- als de achter trommelrem hadden de aluminium ankerplaten en waren dus nog origineel.
Uit het gesprek met de verkoopster bleek dat de fiets van haar opa was geweest die in 1896 geboren was, altijd in Utrecht aan de Koningslaan had gewoond en, net als de eerste eigenaar van mijn HH uit 1923, bij de spoorwegen had gewerkt. Het verdere verhaal heb ik er inmiddels ook bijgekregen!
Bij deze de foto's!
Wie weet wat ik morgen weer in petto heb...
