Vliegen in Enschede
Geplaatst: 1 aug 2014, 11.43
Beste groep,
Wij , mijn vriendin en ik waren een twee weken geleden in de prachtige stad Haarlem.
Ik kon daar niet ver vandaan een Locomotief kruisframe ophalen.
Prachtige als nieuwe fiets uit midden 50er jaren.
Dit gaat de huis tuin en keuken (korte stukjes) fiets van mijn vriendin worden maar dat terzijde.
Bij zo`n bezoek aan een grote stad kijken we vanuit beider interesse ook altijd even rond bij antiquariaten.
In een van die winkeltjes stuitte ik na aanwijzing van de verkoper op een leuke reeks sportbladen uit begin vorige eeuw.
Ik heb er twee van gekocht na ze even vluchtig gecontroleerd te hebben op het rijwiel/wielren aandeel. Met voetbal heb ik namelijk niet zo veel.
Ik vond in een van de bladen (6 october 1909) een grappig artikel over een Hagenaar die in de veronderstelling leefde dat vliegen zonder motor maar met pedaalaandrijving ook wel zou moeten kunnen lukken. Hij zou daarmee de eerste vliegende Nederlander binnen Nederland worden.
Maar eerlijk gezegd heb ik niets meer van hem vernomen dus of het gelukt is...
Als soort van bijvangst nog een stukje over den wegwedstrijd Dwars door Brabant van de zondagochtend (niks zondagsrust in Brabant)ergens begin october 1909. De Belg Wouters won deze met een gemiddelde snelheid van plm 30 km/u wat ik hem niet na doe lijkt me zo.
Nog over dat vliegen. In 1909 was het blijkbaar nog een erg primitief gebeuren dat vliegen. De Fransman Blériot lukte het twee maanden voor deze uitgave om het kanaal over te fladderen.
Ter vergelijk; ik heb net m`n Lea and Francis fiets rijdbaar 1908 met versnellingen remmen etc etc. Een machine van al nagenoeg onze tijd ,wat een verschil in ontwikkeling met de vliegmachine.
In 1979 lukte het Paul B MacCready om met de fiets al vliegend het kanaal te overbruggen. Had den heer H.W.Hardonk uit Den haag toch gelijk!!
Groeten,
Maarten
Wij , mijn vriendin en ik waren een twee weken geleden in de prachtige stad Haarlem.
Ik kon daar niet ver vandaan een Locomotief kruisframe ophalen.
Prachtige als nieuwe fiets uit midden 50er jaren.
Dit gaat de huis tuin en keuken (korte stukjes) fiets van mijn vriendin worden maar dat terzijde.
Bij zo`n bezoek aan een grote stad kijken we vanuit beider interesse ook altijd even rond bij antiquariaten.
In een van die winkeltjes stuitte ik na aanwijzing van de verkoper op een leuke reeks sportbladen uit begin vorige eeuw.
Ik heb er twee van gekocht na ze even vluchtig gecontroleerd te hebben op het rijwiel/wielren aandeel. Met voetbal heb ik namelijk niet zo veel.
Ik vond in een van de bladen (6 october 1909) een grappig artikel over een Hagenaar die in de veronderstelling leefde dat vliegen zonder motor maar met pedaalaandrijving ook wel zou moeten kunnen lukken. Hij zou daarmee de eerste vliegende Nederlander binnen Nederland worden.
Maar eerlijk gezegd heb ik niets meer van hem vernomen dus of het gelukt is...
Als soort van bijvangst nog een stukje over den wegwedstrijd Dwars door Brabant van de zondagochtend (niks zondagsrust in Brabant)ergens begin october 1909. De Belg Wouters won deze met een gemiddelde snelheid van plm 30 km/u wat ik hem niet na doe lijkt me zo.
Nog over dat vliegen. In 1909 was het blijkbaar nog een erg primitief gebeuren dat vliegen. De Fransman Blériot lukte het twee maanden voor deze uitgave om het kanaal over te fladderen.
Ter vergelijk; ik heb net m`n Lea and Francis fiets rijdbaar 1908 met versnellingen remmen etc etc. Een machine van al nagenoeg onze tijd ,wat een verschil in ontwikkeling met de vliegmachine.
In 1979 lukte het Paul B MacCready om met de fiets al vliegend het kanaal te overbruggen. Had den heer H.W.Hardonk uit Den haag toch gelijk!!
Groeten,
Maarten