Sturmey Archer K-naaf ca. 1921-1934?
Geplaatst: 3 sep 2014, 17.14
Beste mensen,
Soms moet je afscheid nemen van bepaalde dingen, zo ook deze mooie nikkelen K-naaf. Zeker als er een fiets bij een andere liefhebber klaar staat om deze naaf in op te nemen.
Ik kreeg de naaf binnen als een incompleet ding, groot gapend gat aan de conuskant. De drijfkop was versleten en dus aan vervanging toe. Pallen werkten te zien aan enige beschadigingen al lang niet meer, veertjes waren weg.
Dus kon ik op zoek naar:
- Drijfkop
- NOS 20 tands schroeftandwiel van SA
- Passende conus (uiteindelijk gewone asconus van SA) en kogelring
- Palveertjes (uiteindelijk de gewone AW veertjes geworden en in passende vorm gebogen)
- Asmoeren
- Indicator pin, stift en veer
Alles heb ik uitelkaar gehaald, schoongemaakt en in nieuw vet en olie gezet. De pallen aan de conuskant waren wat beschadigd en moest ik dus weer scherp zien te vijlen. Dit lukte prima. Veertjes ertussen en het geheel werkte weer. Nette drijfkop met passende NOS conus gemonteerd. Met de oude cup (mogelijk een AW cup) er weer ingeschroefd. Conus aan de andere kant met kogelring erin geschroefd, asmoeren erop en indicator etc. erin. Even uittrekken en aandrijven in alle drie de standen om te testen of hij pakte en alles was OK.
Zie foto's.
Groeten, Y.
Soms moet je afscheid nemen van bepaalde dingen, zo ook deze mooie nikkelen K-naaf. Zeker als er een fiets bij een andere liefhebber klaar staat om deze naaf in op te nemen.
Ik kreeg de naaf binnen als een incompleet ding, groot gapend gat aan de conuskant. De drijfkop was versleten en dus aan vervanging toe. Pallen werkten te zien aan enige beschadigingen al lang niet meer, veertjes waren weg.
Dus kon ik op zoek naar:
- Drijfkop
- NOS 20 tands schroeftandwiel van SA
- Passende conus (uiteindelijk gewone asconus van SA) en kogelring
- Palveertjes (uiteindelijk de gewone AW veertjes geworden en in passende vorm gebogen)
- Asmoeren
- Indicator pin, stift en veer
Alles heb ik uitelkaar gehaald, schoongemaakt en in nieuw vet en olie gezet. De pallen aan de conuskant waren wat beschadigd en moest ik dus weer scherp zien te vijlen. Dit lukte prima. Veertjes ertussen en het geheel werkte weer. Nette drijfkop met passende NOS conus gemonteerd. Met de oude cup (mogelijk een AW cup) er weer ingeschroefd. Conus aan de andere kant met kogelring erin geschroefd, asmoeren erop en indicator etc. erin. Even uittrekken en aandrijven in alle drie de standen om te testen of hij pakte en alles was OK.
Zie foto's.
Groeten, Y.