Nederlandse legerfiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Nederlandse legerfiets

Bericht door Lidnr13 »

ErwinTF schreef: Wat betreft de legerfiets, ík vermoed zelf dat het een fiets is geweest die alleen op het kazerne terrein is gebruikt. Beckson naven ben ik alleen verchroomd tegengekomen en degene in deze fiets heeft geen chroom. Hij is rechtstreeks groen geverfd op blank staal. Voor zit een F&S naaf (groene verf op chroom) en hij heeft een asymmetrische bagagedrager van bandstaal. Het crankstel heeft een dikker blad, het zit met de dikte tussen een tour en een transportfiets in. Het stuur is ook rechtstreeks op het staal groen geverfd. Mocht iemand hier het fijne van weten, dan hoor ik het graag.
Na WO2 werd het Nederlandse leger uitgerust met achtergebleven of overtollig materiaal van de geallieerden. Daar waren ook Engelse fietsen bij. Die hadden handremmen, die men hier om een of andere reden minder wenselijk achtte. Waarschijnlijk omdat de Nederlandse militaire fietsen van oudsher met een remnaaf waren uitgerust. Die Engelse fietsen werden daarom hier voorzien van een Beckson naaf. Op zo'n fiets zit een ketting 1/2 x 3/16 met bijbehorende tandwielen.

De Engelse asymetrische bagagedrager was voor de bevestiging van een geweer aan de rechterzijde van de fiets.
Carrier
Carrier
P1000734.JPG (153.93 KiB) 4517 keer bekeken
Wat is trouwens de maat van de velgen en de banden ?

Groeten van
Henk
Gebruikersavatar
Erwin TF
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 aug 2014, 00.51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nederlandse legerfiets

Bericht door Erwin TF »

Er zitten 28 x 1 1/2 banden op met velgen van het bekende westwood type (type opoefiets).
Wat voor verlichting zat er trouwens op deze fietsen ?
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Nederlandse legerfiets

Bericht door Lidnr13 »

Wellicht zijn er herkenningspunten te vinden t.o.v. de fiets op onderstaande link:

http://bsamuseum.wordpress.com/1947-bsa ... -roadster/

Op een dergelijke, in Nederland gemodificeerde, fiets heb ik in de vijftiger jaren als dienstplichtige wel tussen kazernes rondgereden. In de daarop volgende jaren zijn er natuurlijk ook fietsen van Nederlands fabrikaat bij Defensie in gebruik genomen.

Ik ben benieuwd naar een foto van de betreffende legerfiets.

Groeten van
Henk
Gebruikersavatar
Erwin TF
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 aug 2014, 00.51
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nederlandse legerfiets

Bericht door Erwin TF »

De mijne heeft geen voorrem en eigenlijk ziet het frame er uit als een gewone nederlandse herenfiets. Ik zal er foto's van maken, maar dat kan nog even duren. Zoals ik al schreef ben ik mijn werkplaats kwijt en nu staan de fietsen in een lange rij tegen elkaar onder een dekzijl. Er wordt een schuur bijgebouwd waar het nodige in moet. Tot die tijd is hij even slecht bereikbaar.
Erwin
Plaats reactie