Whitgift Lady bicycle with BSA components

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door Maarten Waarlé »

Bij deze wat foto`s van mijn Engelse aanwinst.
Whitgift damesfiets plm 1904
Whitgift damesfiets plm 1904
001.JPG (334.6 KiB) 8416 keer bekeken
klein model met 26 inch wielen
klein model met 26 inch wielen
015.JPG (329.27 KiB) 8416 keer bekeken
Het merk is Whitgift. Gemaakt uit onderdelen van voornamelijk BSA maar ook Crabble en The dover komen voor in deze fiets.
drie de zelfde transers balh,achterspatbord en zadelbuis
drie de zelfde transers balh,achterspatbord en zadelbuis
009.JPG (208.83 KiB) 8416 keer bekeken
De bouwers zijn Barnfather, Bale & Co, een lokale fietsen bouwer uit Croydon wat nu een stuk van Londen is maar in 1900 naar ik aan neem nog losstaande gemeente was.
Het adres is waarschijnlijk Laurier road 6 al is het laatste stukje van die straatnaam niet meer te lezen.
Laud street zou ook nog kunnen maar Google streetvew geeft niet echt uitsluitsel. Geen duidelijke winkel of fabriek te vinden daar.

Het is een luxe fiets met achter een tweeversnellingen naaf van EADY.
EADY two speed
EADY two speed
005.JPG (334.12 KiB) 8416 keer bekeken
De shifter op het stuur heeft een bijzonder schildje met daarop de lighting up tabellen. Het geeft aan wanneer je je verlichting aan moet doen. Van januari t/m december staat er op.
En dan ook nog in delen ;5,15 en 25e van de maand.
Ik neem aan dat in die jaren er een wet is goedgekeurd waarin de verplichting tot het ontsteken van de verlichting is opgenomen.
Shifter met tabel
Shifter met tabel
007.JPG (246.31 KiB) 8416 keer bekeken
Dat lijkt me de verklaring waarom fabrikanten deze tabel op hun producten gingen maken.
Ook het The Dover handvat heeft deze tabel. Dubbel op dus!
Ook het handvat heeft de tabel
Ook het handvat heeft de tabel
006.JPG (242.8 KiB) 8416 keer bekeken

Ook van The dove is de afneembare celluloid kettingkast.
Je komt ze tegen in de catalogi van Fongers uit de jaren rond 1900 en het patent van deze kast stamt uit 1998.
The Dover celluloid
The Dover celluloid
002.JPG (346.21 KiB) 8416 keer bekeken
Helaas ontbreken er wat metalen schuifstukken maar die lijken me wel goed na te maken. Je kan aan de beschadigingen zien dat de kast op de fiets heeft gezeten.

Ook erg leuk vind ik de BSA terugtrap-velgrem.
Deze is uitgerust met een hendeltje om het systeem te ontgrendelen zodat je achteruit kan lopen zonder dat de rem vast slaat.
BSA terugtrap-velgrem
BSA terugtrap-velgrem
003.JPG (356.03 KiB) 8416 keer bekeken
Ik zie dat in de 1903 catalogus van BSA nog niet staan en vermoed daarom dat de fiets een of twee jaar jonger is.

De overige onderdelen zijn wel helemaal 1903.
Het stuur zit vast aan de balhoofdstrop en kan vreemd genoeg daardoor niet in hoogte versteld worden. De vork zelf is boven op afgedopt.
afgedopte vorkbuis
afgedopte vorkbuis
008.JPG (329.88 KiB) 8416 keer bekeken
Mijn vriendin ontdekte bij terugkeer op de camping dat er gereedschap in het tasje zat. Erg authentiek in een oud doekje gewikkeld en met BSA logo op de sleutels.
Tools
Tools
011.JPG (335.23 KiB) 8416 keer bekeken
De fiets staat op hielband velgen en de maat is 26 x 1 3/8 wat wel vreemd is voor een Engelse fiets uit die tijd. Meestal was dat bij die kleine maat 26 x 1 1/2.

Al met al een heerlijk fietsje met nog leuk wat verbeterwerk maar gelukkig ook heel veel goede nette onderdelen.
Een mooi kijk-ding zo gezegd!
velgrem met duim bediening op het stuur
velgrem met duim bediening op het stuur
010.JPG (274.94 KiB) 8416 keer bekeken
Groeten,
Maarten
arnoldus
Berichten: 359
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door arnoldus »

Hallo Maarten.
Schitterende aanwinst ! Met mooie bijzondere details.
Vooral de achterrem bevalt mij zeer.
M,V,G Nol :o
Durabo88
Berichten: 2536
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Heel mooi en apart ding. Eigenlijk heel modern de stuuraansluiting op de stuurpen, zoiets zie je tegenwoordig ook op ATB/MTB's.
Ook leuk is dat Crabbé logo op je remstangen. Crabbé maakte ook versnellingsnaven, maar die zit echter niet op je fiets. De versteller is echt one of a kind bij jou. Heel mooi.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door jrietveld »

Prachtige fiets, Maarten! Mooie details en ook in uitstekende staat. Werkt de Eadie naaf goed? (meestal gaf die problemen na verloop van tijd).
De moeite waard om de fabriek en zijn fabrikaat nog eens op te sporen (ik heb nooit van dit merk gehoord, terwijl het een behoorlijk dure fiets moet zijn geweest).

groet, Jos
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door maartenB »

ongelooflijk, wat een hoop mooie en interessante onderdelen op één fiets! En weinig gebruikt, neem ik aan.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door fongers »

Hele mooie fiets Maarten! Veel mooie en leuke details. Die opengewerkte pompklemmen zijn ook erg mooi!

Groetjes Mark
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door gerritkan »

Het is wondertje deze fiets zo oud en dan in zo,n mooie staat .
Al kijkend kwamen we steeds meer mooie details tegen .
Een mooie aanwinst .
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank voor de reacties.
Het is leuk om zo`n machine te delen en je te verwonderen over de stand der techniek begin 20e eeuw.
Inderdaad ook heel modern eigenlijk.
Zo`n celluloid kettingkast lijkt nu heel oud en zeldzaam maar in feite is het gewoon een kunststof kettingkast zo als uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Alles is al eens een keer bedacht zou je kunnen zeggen...

Ik denk Jos, dat dit echt een fietsenmakers-merk moet zijn geweest.
BSA leverde in die jaren geen complete fietsen maar verkocht lugs, naven ,trapassen etc. Pas in 1909 gingen ze weer fietsen leveren.

Dit plaatselijke bedrijfje kocht dus een en ander in en soldeerde, lakte , stelde samen en plakte er hun eigen merk op.

Of de EADY naaf werkt weet ik nog niet 100% zeker. Dat vergt wat steviger fietswerk dan een rondje in de tuin. Ik zal later wat foto`s plaatsen van het schoonmaakwerk binnenin de naaf.
Jouw opmerking over de werking maakt me wel waakzaam naar slijtage en zo. Ik wist ook niet dat ze problemen konden geven.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Prachtige Machine,de kaarslamp bevestiging op het stuur is ook opvallend. Bij de tentoonstelling in Leek stonden ook 2 hoge-bi waarvan 1 de lamphaak boven op het stuur had. En ook de kickback brake orgineel en de duim bediende voorrem maakt het geheel een unieke fiets. Proficiat hiermee
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components

Bericht door Lidnr13 »

Beste Maarten,

Wat een prachtige, unieke fiets! Uit Google haal ik dat Mr. Percy Barnfather omstreeks 1910 een motorzaak had in Croydon onder de naam Barnfather, Bale & Co. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al gezien.

Groeten van
Henk
Plaats reactie