Whitgift Lady bicycle with BSA components
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Whitgift Lady bicycle with BSA components
Bij deze wat foto`s van mijn Engelse aanwinst.
Het merk is Whitgift. Gemaakt uit onderdelen van voornamelijk BSA maar ook Crabble en The dover komen voor in deze fiets.
De bouwers zijn Barnfather, Bale & Co, een lokale fietsen bouwer uit Croydon wat nu een stuk van Londen is maar in 1900 naar ik aan neem nog losstaande gemeente was.
Het adres is waarschijnlijk Laurier road 6 al is het laatste stukje van die straatnaam niet meer te lezen.
Laud street zou ook nog kunnen maar Google streetvew geeft niet echt uitsluitsel. Geen duidelijke winkel of fabriek te vinden daar.
Het is een luxe fiets met achter een tweeversnellingen naaf van EADY.
De shifter op het stuur heeft een bijzonder schildje met daarop de lighting up tabellen. Het geeft aan wanneer je je verlichting aan moet doen. Van januari t/m december staat er op.
En dan ook nog in delen ;5,15 en 25e van de maand.
Ik neem aan dat in die jaren er een wet is goedgekeurd waarin de verplichting tot het ontsteken van de verlichting is opgenomen.
Dat lijkt me de verklaring waarom fabrikanten deze tabel op hun producten gingen maken.
Ook het The Dover handvat heeft deze tabel. Dubbel op dus!
Ook van The dove is de afneembare celluloid kettingkast.
Je komt ze tegen in de catalogi van Fongers uit de jaren rond 1900 en het patent van deze kast stamt uit 1998.
Helaas ontbreken er wat metalen schuifstukken maar die lijken me wel goed na te maken. Je kan aan de beschadigingen zien dat de kast op de fiets heeft gezeten.
Ook erg leuk vind ik de BSA terugtrap-velgrem.
Deze is uitgerust met een hendeltje om het systeem te ontgrendelen zodat je achteruit kan lopen zonder dat de rem vast slaat.
Ik zie dat in de 1903 catalogus van BSA nog niet staan en vermoed daarom dat de fiets een of twee jaar jonger is.
De overige onderdelen zijn wel helemaal 1903.
Het stuur zit vast aan de balhoofdstrop en kan vreemd genoeg daardoor niet in hoogte versteld worden. De vork zelf is boven op afgedopt.
Mijn vriendin ontdekte bij terugkeer op de camping dat er gereedschap in het tasje zat. Erg authentiek in een oud doekje gewikkeld en met BSA logo op de sleutels.
De fiets staat op hielband velgen en de maat is 26 x 1 3/8 wat wel vreemd is voor een Engelse fiets uit die tijd. Meestal was dat bij die kleine maat 26 x 1 1/2.
Al met al een heerlijk fietsje met nog leuk wat verbeterwerk maar gelukkig ook heel veel goede nette onderdelen.
Een mooi kijk-ding zo gezegd!
Groeten,
Maarten
Het merk is Whitgift. Gemaakt uit onderdelen van voornamelijk BSA maar ook Crabble en The dover komen voor in deze fiets.
De bouwers zijn Barnfather, Bale & Co, een lokale fietsen bouwer uit Croydon wat nu een stuk van Londen is maar in 1900 naar ik aan neem nog losstaande gemeente was.
Het adres is waarschijnlijk Laurier road 6 al is het laatste stukje van die straatnaam niet meer te lezen.
Laud street zou ook nog kunnen maar Google streetvew geeft niet echt uitsluitsel. Geen duidelijke winkel of fabriek te vinden daar.
Het is een luxe fiets met achter een tweeversnellingen naaf van EADY.
De shifter op het stuur heeft een bijzonder schildje met daarop de lighting up tabellen. Het geeft aan wanneer je je verlichting aan moet doen. Van januari t/m december staat er op.
En dan ook nog in delen ;5,15 en 25e van de maand.
Ik neem aan dat in die jaren er een wet is goedgekeurd waarin de verplichting tot het ontsteken van de verlichting is opgenomen.
Dat lijkt me de verklaring waarom fabrikanten deze tabel op hun producten gingen maken.
Ook het The Dover handvat heeft deze tabel. Dubbel op dus!
Ook van The dove is de afneembare celluloid kettingkast.
Je komt ze tegen in de catalogi van Fongers uit de jaren rond 1900 en het patent van deze kast stamt uit 1998.
Helaas ontbreken er wat metalen schuifstukken maar die lijken me wel goed na te maken. Je kan aan de beschadigingen zien dat de kast op de fiets heeft gezeten.
Ook erg leuk vind ik de BSA terugtrap-velgrem.
Deze is uitgerust met een hendeltje om het systeem te ontgrendelen zodat je achteruit kan lopen zonder dat de rem vast slaat.
Ik zie dat in de 1903 catalogus van BSA nog niet staan en vermoed daarom dat de fiets een of twee jaar jonger is.
De overige onderdelen zijn wel helemaal 1903.
Het stuur zit vast aan de balhoofdstrop en kan vreemd genoeg daardoor niet in hoogte versteld worden. De vork zelf is boven op afgedopt.
Mijn vriendin ontdekte bij terugkeer op de camping dat er gereedschap in het tasje zat. Erg authentiek in een oud doekje gewikkeld en met BSA logo op de sleutels.
De fiets staat op hielband velgen en de maat is 26 x 1 3/8 wat wel vreemd is voor een Engelse fiets uit die tijd. Meestal was dat bij die kleine maat 26 x 1 1/2.
Al met al een heerlijk fietsje met nog leuk wat verbeterwerk maar gelukkig ook heel veel goede nette onderdelen.
Een mooi kijk-ding zo gezegd!
Groeten,
Maarten
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Hallo Maarten.
Schitterende aanwinst ! Met mooie bijzondere details.
Vooral de achterrem bevalt mij zeer.
M,V,G Nol
Schitterende aanwinst ! Met mooie bijzondere details.
Vooral de achterrem bevalt mij zeer.
M,V,G Nol
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Beste Maarten,
Heel mooi en apart ding. Eigenlijk heel modern de stuuraansluiting op de stuurpen, zoiets zie je tegenwoordig ook op ATB/MTB's.
Ook leuk is dat Crabbé logo op je remstangen. Crabbé maakte ook versnellingsnaven, maar die zit echter niet op je fiets. De versteller is echt one of a kind bij jou. Heel mooi.
Groeten, Y.
Heel mooi en apart ding. Eigenlijk heel modern de stuuraansluiting op de stuurpen, zoiets zie je tegenwoordig ook op ATB/MTB's.
Ook leuk is dat Crabbé logo op je remstangen. Crabbé maakte ook versnellingsnaven, maar die zit echter niet op je fiets. De versteller is echt one of a kind bij jou. Heel mooi.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Prachtige fiets, Maarten! Mooie details en ook in uitstekende staat. Werkt de Eadie naaf goed? (meestal gaf die problemen na verloop van tijd).
De moeite waard om de fabriek en zijn fabrikaat nog eens op te sporen (ik heb nooit van dit merk gehoord, terwijl het een behoorlijk dure fiets moet zijn geweest).
groet, Jos
De moeite waard om de fabriek en zijn fabrikaat nog eens op te sporen (ik heb nooit van dit merk gehoord, terwijl het een behoorlijk dure fiets moet zijn geweest).
groet, Jos
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
ongelooflijk, wat een hoop mooie en interessante onderdelen op één fiets! En weinig gebruikt, neem ik aan.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Hele mooie fiets Maarten! Veel mooie en leuke details. Die opengewerkte pompklemmen zijn ook erg mooi!
Groetjes Mark
Groetjes Mark
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Het is wondertje deze fiets zo oud en dan in zo,n mooie staat .
Al kijkend kwamen we steeds meer mooie details tegen .
Een mooie aanwinst .
Al kijkend kwamen we steeds meer mooie details tegen .
Een mooie aanwinst .
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Dank voor de reacties.
Het is leuk om zo`n machine te delen en je te verwonderen over de stand der techniek begin 20e eeuw.
Inderdaad ook heel modern eigenlijk.
Zo`n celluloid kettingkast lijkt nu heel oud en zeldzaam maar in feite is het gewoon een kunststof kettingkast zo als uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Alles is al eens een keer bedacht zou je kunnen zeggen...
Ik denk Jos, dat dit echt een fietsenmakers-merk moet zijn geweest.
BSA leverde in die jaren geen complete fietsen maar verkocht lugs, naven ,trapassen etc. Pas in 1909 gingen ze weer fietsen leveren.
Dit plaatselijke bedrijfje kocht dus een en ander in en soldeerde, lakte , stelde samen en plakte er hun eigen merk op.
Of de EADY naaf werkt weet ik nog niet 100% zeker. Dat vergt wat steviger fietswerk dan een rondje in de tuin. Ik zal later wat foto`s plaatsen van het schoonmaakwerk binnenin de naaf.
Jouw opmerking over de werking maakt me wel waakzaam naar slijtage en zo. Ik wist ook niet dat ze problemen konden geven.
Groeten,
Maarten
Het is leuk om zo`n machine te delen en je te verwonderen over de stand der techniek begin 20e eeuw.
Inderdaad ook heel modern eigenlijk.
Zo`n celluloid kettingkast lijkt nu heel oud en zeldzaam maar in feite is het gewoon een kunststof kettingkast zo als uit de jaren 80 van de vorige eeuw.
Alles is al eens een keer bedacht zou je kunnen zeggen...
Ik denk Jos, dat dit echt een fietsenmakers-merk moet zijn geweest.
BSA leverde in die jaren geen complete fietsen maar verkocht lugs, naven ,trapassen etc. Pas in 1909 gingen ze weer fietsen leveren.
Dit plaatselijke bedrijfje kocht dus een en ander in en soldeerde, lakte , stelde samen en plakte er hun eigen merk op.
Of de EADY naaf werkt weet ik nog niet 100% zeker. Dat vergt wat steviger fietswerk dan een rondje in de tuin. Ik zal later wat foto`s plaatsen van het schoonmaakwerk binnenin de naaf.
Jouw opmerking over de werking maakt me wel waakzaam naar slijtage en zo. Ik wist ook niet dat ze problemen konden geven.
Groeten,
Maarten
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Maarten,
Prachtige Machine,de kaarslamp bevestiging op het stuur is ook opvallend. Bij de tentoonstelling in Leek stonden ook 2 hoge-bi waarvan 1 de lamphaak boven op het stuur had. En ook de kickback brake orgineel en de duim bediende voorrem maakt het geheel een unieke fiets. Proficiat hiermee
Prachtige Machine,de kaarslamp bevestiging op het stuur is ook opvallend. Bij de tentoonstelling in Leek stonden ook 2 hoge-bi waarvan 1 de lamphaak boven op het stuur had. En ook de kickback brake orgineel en de duim bediende voorrem maakt het geheel een unieke fiets. Proficiat hiermee
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: Whitgift Lady bicycle with BSA components
Beste Maarten,
Wat een prachtige, unieke fiets! Uit Google haal ik dat Mr. Percy Barnfather omstreeks 1910 een motorzaak had in Croydon onder de naam Barnfather, Bale & Co. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al gezien.
Groeten van
Henk
Wat een prachtige, unieke fiets! Uit Google haal ik dat Mr. Percy Barnfather omstreeks 1910 een motorzaak had in Croydon onder de naam Barnfather, Bale & Co. Maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al gezien.
Groeten van
Henk