Whitgift Lady bicycle with BSA components
Geplaatst: 10 sep 2014, 11.34
Bij deze wat foto`s van mijn Engelse aanwinst.
Het merk is Whitgift. Gemaakt uit onderdelen van voornamelijk BSA maar ook Crabble en The dover komen voor in deze fiets.
De bouwers zijn Barnfather, Bale & Co, een lokale fietsen bouwer uit Croydon wat nu een stuk van Londen is maar in 1900 naar ik aan neem nog losstaande gemeente was.
Het adres is waarschijnlijk Laurier road 6 al is het laatste stukje van die straatnaam niet meer te lezen.
Laud street zou ook nog kunnen maar Google streetvew geeft niet echt uitsluitsel. Geen duidelijke winkel of fabriek te vinden daar.
Het is een luxe fiets met achter een tweeversnellingen naaf van EADY.
De shifter op het stuur heeft een bijzonder schildje met daarop de lighting up tabellen. Het geeft aan wanneer je je verlichting aan moet doen. Van januari t/m december staat er op.
En dan ook nog in delen ;5,15 en 25e van de maand.
Ik neem aan dat in die jaren er een wet is goedgekeurd waarin de verplichting tot het ontsteken van de verlichting is opgenomen.
Dat lijkt me de verklaring waarom fabrikanten deze tabel op hun producten gingen maken.
Ook het The Dover handvat heeft deze tabel. Dubbel op dus!
Ook van The dove is de afneembare celluloid kettingkast.
Je komt ze tegen in de catalogi van Fongers uit de jaren rond 1900 en het patent van deze kast stamt uit 1998.
Helaas ontbreken er wat metalen schuifstukken maar die lijken me wel goed na te maken. Je kan aan de beschadigingen zien dat de kast op de fiets heeft gezeten.
Ook erg leuk vind ik de BSA terugtrap-velgrem.
Deze is uitgerust met een hendeltje om het systeem te ontgrendelen zodat je achteruit kan lopen zonder dat de rem vast slaat.
Ik zie dat in de 1903 catalogus van BSA nog niet staan en vermoed daarom dat de fiets een of twee jaar jonger is.
De overige onderdelen zijn wel helemaal 1903.
Het stuur zit vast aan de balhoofdstrop en kan vreemd genoeg daardoor niet in hoogte versteld worden. De vork zelf is boven op afgedopt.
Mijn vriendin ontdekte bij terugkeer op de camping dat er gereedschap in het tasje zat. Erg authentiek in een oud doekje gewikkeld en met BSA logo op de sleutels.
De fiets staat op hielband velgen en de maat is 26 x 1 3/8 wat wel vreemd is voor een Engelse fiets uit die tijd. Meestal was dat bij die kleine maat 26 x 1 1/2.
Al met al een heerlijk fietsje met nog leuk wat verbeterwerk maar gelukkig ook heel veel goede nette onderdelen.
Een mooi kijk-ding zo gezegd!
Groeten,
Maarten
Het merk is Whitgift. Gemaakt uit onderdelen van voornamelijk BSA maar ook Crabble en The dover komen voor in deze fiets.
De bouwers zijn Barnfather, Bale & Co, een lokale fietsen bouwer uit Croydon wat nu een stuk van Londen is maar in 1900 naar ik aan neem nog losstaande gemeente was.
Het adres is waarschijnlijk Laurier road 6 al is het laatste stukje van die straatnaam niet meer te lezen.
Laud street zou ook nog kunnen maar Google streetvew geeft niet echt uitsluitsel. Geen duidelijke winkel of fabriek te vinden daar.
Het is een luxe fiets met achter een tweeversnellingen naaf van EADY.
De shifter op het stuur heeft een bijzonder schildje met daarop de lighting up tabellen. Het geeft aan wanneer je je verlichting aan moet doen. Van januari t/m december staat er op.
En dan ook nog in delen ;5,15 en 25e van de maand.
Ik neem aan dat in die jaren er een wet is goedgekeurd waarin de verplichting tot het ontsteken van de verlichting is opgenomen.
Dat lijkt me de verklaring waarom fabrikanten deze tabel op hun producten gingen maken.
Ook het The Dover handvat heeft deze tabel. Dubbel op dus!
Ook van The dove is de afneembare celluloid kettingkast.
Je komt ze tegen in de catalogi van Fongers uit de jaren rond 1900 en het patent van deze kast stamt uit 1998.
Helaas ontbreken er wat metalen schuifstukken maar die lijken me wel goed na te maken. Je kan aan de beschadigingen zien dat de kast op de fiets heeft gezeten.
Ook erg leuk vind ik de BSA terugtrap-velgrem.
Deze is uitgerust met een hendeltje om het systeem te ontgrendelen zodat je achteruit kan lopen zonder dat de rem vast slaat.
Ik zie dat in de 1903 catalogus van BSA nog niet staan en vermoed daarom dat de fiets een of twee jaar jonger is.
De overige onderdelen zijn wel helemaal 1903.
Het stuur zit vast aan de balhoofdstrop en kan vreemd genoeg daardoor niet in hoogte versteld worden. De vork zelf is boven op afgedopt.
Mijn vriendin ontdekte bij terugkeer op de camping dat er gereedschap in het tasje zat. Erg authentiek in een oud doekje gewikkeld en met BSA logo op de sleutels.
De fiets staat op hielband velgen en de maat is 26 x 1 3/8 wat wel vreemd is voor een Engelse fiets uit die tijd. Meestal was dat bij die kleine maat 26 x 1 1/2.
Al met al een heerlijk fietsje met nog leuk wat verbeterwerk maar gelukkig ook heel veel goede nette onderdelen.
Een mooi kijk-ding zo gezegd!
Groeten,
Maarten