Transportfiets van +/- 1955

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Transportfiets van +/- 1955

Bericht door ChristRoffel »

Destijds stond het in het onderwerp genoemde in de advertentie vermeld..
Framenummer: KOMT NOG (als die er op staat..;) )
De fiets
Afbeelding

Beugeltje voorspatbord (een kenmerk misschien?)
Afbeelding

Handvat
Afbeelding

En tenslotte een blik op de koplamp
Afbeelding

Gr. Christiaan
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door ChristRoffel »

En jawel...op de zadelbuis stond: 68346
Alhoewel ik de laatste niet helemaal duidelijk kon ontcijferen..
Volgens mij een 6, maar een 5 is wat ik eerst dacht te lezen..!
Hopelijk dat er wat duidelijkheid komt..! :)
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door Fotomaan »

Hoi Christoffel,
Het blijft lastig met alleen zo'n nummer maar als het er maar vijf zijn denk ik dat het bouwjaar van de fiets voor 1955 is geweest.
Eerder voor 1945 maar het blijft een gok.
Ik kom iedere maand wel een transportfiets tegen die niet te herleiden is omdat de balhoofdplaatjes meestal verdwenen zijn door 'schurende lading'.
Het beugeltje aan het voorspatbord heb ik nog niet eerder gezien. Geen flauw idee waar dat voor is. Zelf gemaakt misschien?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door Eysfan »

Hallo Christiaan,

Net als Charles vermoed ik dat deze transporter van voor 1945 is. Er zit zo te zien nog een rek van het merk Standaard op. Kijk maar eens of deze naam midden voorop ingestanst is. En maak eens een duidelijke foto van het framenummer. De positie maar ook de grootte en vorm van de cijfers kunnen een indicatie zijn voor het merk. Foto's van bracket en balhoofdlagering helpen ook.

Het beugeltje aan het voorspatbord is een dynamo-aandrukker. Dat was een accessoire waarmee men de aanschaf van een nieuwe (in die jaren dure) dynamo dacht te kunnen uitstellen. Die nieuwe dynamo bleek dus wel een keer noodzakelijk, gezien het moderen exemplaar dat aan de andere kant is gemonteerd. Voor de oorlog zaten op veel Nederlandse fietsen de dynamo's nog aan de rechterzijde.

Groeten,
Sjoerd
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door ChristRoffel »

Eysfan schreef:Hallo Christiaan,

En maak eens een duidelijke foto van het framenummer. De positie maar ook de grootte en vorm van de cijfers kunnen een indicatie zijn voor het merk. Foto's van bracket en balhoofdlagering helpen ook.

Groeten,
Sjoerd
Het hierboven genoemde ga ik morgen zowiezo nog even doen..!
En bij mijn weten zit er inderdaad een "Standaard" voordrager op.
Maar ook dat zal ik voor de zekerheid nog even checken..
Dank voor jullie reacties in ieder geval..! :)
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door ChristRoffel »

Afbeelding
Ik hoop maar dat ie een beetje duidelijk is..68346
Alle foto's zijn klikbaar trouwens..
De balhoofdmoer met daaronder een klem.
Afbeelding
Ik zag dat de rechter crank vrij strak langs de bracket liep.
Dus ook maar even een bovenaanzicht gemaakt.
Afbeelding
Het zit goed in het vet.. ;)
Afbeelding
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door Fotomaan »

Hoi Christoffel,
Over de cranck die strak langs de bracket loopt kan ik zeggen dat dat iets met de breedte van de achernaaf te maken heeft.
Het wilde wel eens zo zijn dat er een trapas vervangen werd en dat er dan niet precies dezelfde lengtemaat terug werd geplaatst. Dat levert dan een kettinglijn op die niet meer klopt.
Andersom werkt dat natuurlijk ook zo. Als een doortrapper werd vervangen door een remnaaf dan was de remnaaf meestal smaller waardoor het voorste kettingwiel eigenlijk dichter naar het frame/de bracket gebracht moest worden wilde je dat goed doen.
Meestal werd daar niet zo'n aandacht aan besteed op een uitzondering na en dat was dat Husqvarna remnaven maakten met een verschillende breedtemaat. Een smalle en een brede dus om dit soort problemen te kunnen oplossen.
Bij de tranportfiets van mijn vriendin, die origineel ook met een dortrapper is gebouwd heb ik een trapas kunnen vinden die korter was aan de kettingkant waardoor de cranck nu ook vlak op de bracket zit en waar de kettinglijn weer van klopt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door ChristRoffel »

Dus het is mogelijk dat er al eens een andere achterwiel in is gekomen..?!
En de rechtercrank gewoon heeft laten zitten... :x.....:mrgreen:
Vroeger was alles beter, maar dat geldt dus niet altijd... ;)
Hopelijk dat iemand nog iets bekends ziet in het framenummer of het balhoofd..
Ik hoor het graag..!

Gr. Christiaan
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door Eysfan »

Hallo Christiaan,

Even dacht ik dat het een Eysink Populair zou kunnen zijn. De plaats van het nummer klopt en 68000 zou dan op 1940-41 wijzen. Echter zijn de ingeslagen cijfers kleiner en anders van vorm dan die bij Eysink. Mogelijk krijg je een reactie van 'Fietser'. Die weet veel meer van framenummers dan ik en is ook regelmatig in dit forum aanwezig.

Kijk ook eens goed naar de achternaaf. Bij de meeste gangbare merken (zoals Torpedo, Styria, Novo) is het jaartal ingeslagen. Soms alleen de laatste twee cijfers van het jaar, soms een codeletter. Is de naaf van voor de oorlog dan kon die wel eens origineel zijn en daar mee een aanwijzing voor het bouwjaar van de fiets. Is de naaf van na de oorlog dan zal die er later nieuw ingespaakt zijn of er is een keer een compleet ander wiel ingezet.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets van +/- 1955

Bericht door Fotomaan »

Hoi Christiaan,
Als Sjoerd gelijk heeft en de fiets is uit 1940-1941 dan is het waarschijnlijk dat de fiets is gebouwd voor een terugrtrap-remnaaf en dan klopt het gewoon.
In die jaren was het al verplicht om een goed werkende rem op je fiets te hebben dus ik ga er van uit dat het gewoon klopt dat de cranck dicht bij het brackethuis zit en de kettinglijn goed is.
Als het brackethuis wat korter/smaller zou zijn dan zat er weer meer ruimte tussen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie