Trekvogel-racefiets

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Trekvogel-racefiets

Bericht door fietser »

Op Marktplaats staat deze Trekvogel-fiets:
trekvogel.jpg
trekvogel.jpg (98.27 KiB) 7122 keer bekeken
http://link.marktplaats.nl/576665796

Het merk was ooit door Augustinus & Witteveen uit Amsterdam gedeponeerd (1911), maar hier lijkt het mij meer een plakmerk. Er wordt geen plaatsnaam genoemd en de fiets lijkt een keer helemaal opnieuw gelakt & gebiesd met toen het willekeurige merk Trekvogel erop. Jaren 60 zegt de verkoper. Zou hij niet een stuk ouder kunnen zijn? Het meest merkwaardige is het feit dat het frame niet gelugd maar gelast is. Dat zie je in Nederland nauwelijks.

Wie heeft er suggesties wat het verhaal achter deze fiets kan zijn?

'
peterl

Re: Trekvogel-racefiets

Bericht door peterl »

Kan de fiets geen Peugeot zijn die inwendig gesoldeerd is ??
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Trekvogel-racefiets

Bericht door fietser »

Kan de fiets geen Peugeot zijn die inwendig gesoldeerd is ??
Nee, je ziet duidelijk de lasnaden, terwijl fietsen met binnensoldering (zoals de Peugeot's) keurig met scherpe hoeken op elkaar aansluiten. Bovendien zijn deze Peugeot's nieuwer (vanaf midden jaren 70).

'
Johnelst
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 feb 2013, 09.21

Re: Trekvogel-racefiets

Bericht door Johnelst »

Beste forumleden, Ik, John van Dam, heb deze fiets destijds gekocht. Inderdaad wat tegenstrijdigheden zoals eerder genoemd. Ik ben er tot op heden nog niet achter of de fiets een Trekvogel is of een andere oorsprong heeft. Zijn er nog leden/lezers die hier iets over kunnen te zeggen? Ben natuurlijk best benieuwd naar de leeftijd en het merk. Vast bedankt.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Trekvogel-racefiets

Bericht door velophile »

Een oude racefiets,

We nemen een schuifmaat; we meten de bovenbuis en de zitbuis.
Als we hier 26,0 en 28,0mm aflezen, hebben we een Franse fiets. Als we hier 25,4 en 28,6mm aflezen zal de fiets uit de rest van de wereld afkomstig zijn.
Stel de buis is Frans en hij is echt autogeen gelast, dan zal de fiets vermoedelijk uit de jaren 30-40 stammen.
Als de buis niet Frans is, zal de fiets vermoedelijk ook niet gelast zijn, maar gebraseerd: http://www.velofilie.nl/Lugloos%20braseren.htm
Het verschil met lassen, is dat men messing gebruikt als toevoegmateriaal. Het materiaal is gelig (als je een plekje zonder verf vindt). Soms zien we dat de trapas alsnog een gewoon soldeerdeel is, want het braseren van een trapas is erg tijdrovend. Met name in Belgie is in de jaren 50-60 nog veel volgens deze methode gewerkt. Nederlandse fabrikanten hebben zich er niet aan gewaagd, maar kleine framebouwers als Vittorio in Alkmaar, hebben dit in het verleden wel gedaan. Ik denk dat veel kleine bouwers wel eens een frame op die manier gemaakt hebben.

Groeten, Wiel
Johnelst
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 feb 2013, 09.21

Re: Trekvogel-racefiets

Bericht door Johnelst »

Bedankt voor de aanwijzingen. Ik zal zsm de maten van de buizen opmeten. De uitslag zal ik hier natuurlijk ook rapporteren. Ben erg benieuwd waar de oorsprong van dit frame ligt. Groet, John
Plaats reactie