Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

In dit topic/blog wilde ik jullie laten weten wat er allemaal met de fiets die op dat moment in de takel hangt gebeurd..
Ofterwel een restauratieverslag per fiets.

Ik begin met de Burgers die in redelijk staat verkeerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is hier en daar wat roestig, maar het is mijns inziens te overzien...!
Afbeelding

De zadelbuis zit nog wel aardig strak in de lak..
Afbeelding

Hierbij een paar foto's van hoe het er na een avondje 'slopen' uitzag.
Afbeelding
Een rembeugel met een beetje roest..
Afbeelding

Ben inmiddels al een beetje met de staalborstel over de wat grotere roestplekken geweest, en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt.
Wat ik me nog wel afvroeg is hoe gaan jullie te werk om de fiets kaal te maken/schuren..?!
Misschien nog handige tips..het is namelijk mijn eerste ("mega")project..! :roll:
Dit was het voor eerst..!
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Christoffel,
Gave fiets man! Is iets heel moois van te maken. Het eerste waar ik aan moest denken was het cranckstel wat zo te zien niet van een toerfiets is. Heb je daar een andere voor?
De foto's zijn interessant voor mij omdat ik net klaar ben met een FAMA. Van Herbert weet ik al dat 'het merk' gebruik maakte van frames die werden gemaakt door Burgers.
Wat ik nu zie bij jou fiets is dat er een zelfde bagagerek is gemonteerd als op mijn fiets. Ik ga er maar even van uit dat het rek dus ook via of op voorspraak van Burgers is gebruikt. Misschien ook wel door Burgers gemaakt.
Wat betreft het kaal maken van het frame zijn de meningen verdeeld. Niet alleen hoe maar ook óf je dat wel moet doen.
Ik heb het meerdere keren gedaan omdat er niets meer over was van de lak maar eerlijk gezegd ben ik daar nu een beetje van af.
De FAMA heb ik bijvoorbeeld met rust gelaten omdat de verweerdheid van de lak na een poetsbeurt voor mij charmant genoeg is.
Kaal maken doe/deed ik altijd met een roterende staalborstel op een haakse slijper (klein model). De eerste keer was ik verrast omdat ik overal bij kon komen. Ook in bijvoorbeeld de hoekjes van het frame rondom het brackethuis.
Als het kaal was ontvette ik het met wasbenzine waarna er zinkspray overheen ging. Ik weet niet of het bekend is maar zink werkt als een anode waardoor roest weinig kans meer heeft.
Aan de kathode vindt de reductie plaats.
Aan de anode vindt de oxidatie plaats en de anode is zink.
Het volgende komt van Wikipedia.
Doordat zink onedeler is dan het metaal waarop het bevestigd is, zal het zink eerder roesten (= oxideren) en wordt het metaal beschermd tegen oxidatie. Pas wanneer de zink geheel is weggeroest, zal het te beschermen metaal gaan roesten.
Omdat de zink op zijn beurt weer afgesloten wordt door een primer of lak gebeurt zelfs dat niet.
De zinkspray is echter niet zo sterk of hard maar als je het echt goed wilt doen dan kan je daar nog een primer overheen zetten voordat je met lak begint.
Ik ben ooit aan de gang gegaan met een test en kwam er achter dat de spuitbussen van de Action een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.
Oftewel 'goedkoop is duurkoop'
De lak van Motip is iets beter en als je de juiste handelaar weet ook niet zo duur maar kan niet op tegen betere lakken van Sikkens, Sigma of iets vergelijkbaars. Twee componenten lak is het hardst maar je moet er zin in hebben om daar mee te werken.
Laten doen, spuiten is een optie maar het wordt wel steeds duurder.
Poedercoaten vind ik ronduit lelijk. Veel te dik en het ziet er uit of je fiets van plastic is.
'k Hoop dat je er iets aan hebt.
Ik ga foto's maken van mijn FAMA dan kun je die ook bekijken.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

Hee Charles,

Volgens mij is de rechtercrank wel van een toerfiets, de linkercrank daarentegen is wel een zwaar exemplaar..!
En het liefst heb ik aan de rechterkant ook zo'n zware.
Tenminste ik ga er vanuit dat die origineel zo ook geleverd is.
Wat ik eigenlijk nog zoek is een folder van de fiets.., met specificaties bijv.!
En wat betreft de voordrager, die van mij heeft een "Standaard" drager.

Maar hoe gaat men dan om met de roest als er niet geschuurt word?!
Als ik de achtervork en het gedeelte boven de trapas bekijk dan zeg ik; die roest moet weg...! :roll: Maar ik hoor graag hoe het ook kan..
Met de primer van Motip kan ik het wel vinden, dus zal deze dan ook bij de fiets ook zeker gebruiken.
Of jullie moeten met een heeeel ander idee komen om de Burgers op te knappen..

En wat het spuiten van de fiets betreft, dat doe ik dus zelf.
Heb enkele jaren terug van een omafiets het frame de voorvork en bagagedrager opnieuw gespoten.
En dat ging mooi, dus dan draai ik mn hand niet om voor dit klusje..! :)
Vandaar dat ik ook niet ga poedercoaten..want dan doe ik het nog liever met een kwast..! :mrgreen:

Heb de foto's van de FAMA al vluchtig bekeken, maar dat ziet er fantastisch uit hoor..!
Ik zal er even voor gaan zitten.
Niet nu want ik ga nu pitten.. ;)
Morgen gewoon aan de arbeid namelijk..!
Dank voor je reactie (lap tekst :P) in ieder geval!
Dat word gewaardeerd..

Gr. Christiaan
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Christiaan,

Ik ben nieuwsgierig geworden naar het rek.
Bij mij ligt er nog een in de onderdelenkast en er zit er een op de FAMA maar ik kon er nergens op ontdekken dat er Standaard op stond.
Van jou begrijp ik dat het gewoon een ander model dan het welbekende Standaard/Roelewiel rek van de zelfde fabrikant is.
Als de naam ergens ingestanst of geslagen staat ben ik benieuwd waar dat is dan ga ik ook eens op die plek zoeken.

En wet betreft de heeeeeel andere manier om met roest om te gaan is door het samen met Owatrol te gebruiken om er een beschermende laag van te maken.
De Owatrol olie is kleurloos en transparant en gaat met de overgebleven roest een verbinding aan waardoor het samen een beschermende afsluitende laag vormt.
De FAMA is er overigens ook mee 'gepoetst'.
Gewoon met een staalborstel of iets wat er op lijkt de loszittende roest weghalen en er dan Owatrol opsmeren. Als je dat een uur laat zitten trekt het in alle hoeken, gaten en poriën. Na één of twee uur met papier of een oude doek de overtollige Owatrol wegpoetsen anders gaat het glimmen. Het drogen duurt lang!! Stofdroog na twee dagen en uitharden duurt drie weken maar daar staat tegenover dat het resultaat er uit ziet of er niets aan gedaan is behalve poetsen en roesten doet het niet meer.
Als je het na één of twee uur weer wegpoets conserveert het daar waar beschadigingen in lak, nikkel of chroom zitten en voor de rest haal je het weer weg. Dan is het vanzelfsprekend ook veel eerder droog.

Het spul is zeer goed mengbaar met alle terpentine verdunbare verfsoorten zodat je er zwarte lak aan toe kunt voegen.
Als je dat doet in een verhouding 80-20 dan worden de beschadigde plekken in de lak waar het mengsel blijft zitten nog iets donkderder waardoor ze minder opvallen.
Het is een beetje uitproberen om er achter te komen hoe je het het beste kunt doen maar het levert een mooi resultaat op.
Mooi is dan dat het oude karakter niet verloren gaat.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

Ik ga zo even een foto maken van de drager..
Dan zal ik die als ik klaar ben met werken wel plaatsen.
En ook nog even reageren op je post.. :)
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Eysfan »

Hallo Christiaan,

Kijk even wat het framenummer is. Dan kan ik zien van welk jaar deze Burgers is en je mogelijk aan een scan van de catalogusbladzijde helpen. Kijk goed, bij Burgers staat er onder of boven het nummer nog een letter die niet altijd even duidelijk ingeslagen is.

Groeten,
Sjoerd
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

Ik heb zojuist even op google gezocht naar een "Standaard" voordrager...komt het uit dezelfde fabriek als de "Roelewiel"!! :oops:
Afbeelding
Afbeelding

Het woord Owatrol al regelmatig voorbij zien komen dus dan moet ik het ook maar aanschaffen..! ;)
Ben vanavond nog druk bezig geweest met het frame..., ik weet nog niet wat het precies gaat worden...Owatrol of kaal maken en spuiten...!
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een Owatrol-behandeling er in het echt uitziet.
Iemand in de regio van Zwolle woont en die zn fiets heeft behandeld met Owatrol!??! :)
Eysfan schreef:Hallo Christiaan,

Kijk even wat het framenummer is. Dan kan ik zien van welk jaar deze Burgers is en je mogelijk aan een scan van de catalogusbladzijde helpen. Kijk goed, bij Burgers staat er onder of boven het nummer nog een letter die niet altijd even duidelijk ingeslagen is.

Groeten,
Sjoerd
Hier komt dan het framenummer..
4937
D
De 4 is iets gezakt ten opzichte van de andere 3 cijfers..! Is dit dan nou een zoals men het noemt "een maandagmorgen-fiets"? :mrgreen:
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Eysfan »

Hoi Christiaan,

Inderdaad komen die rekken uit dezelfde fabriek. Roelewiel was de later gebruikte naam. Waarschijnlijk is deze naamsverandering kort na de oorlog gedaan.

Wat het framnummer betreft ben ik bang dat de letter wel heel onduidelijk is. Van Burgers kennen we alleen de letterseries A, C, E, H, S, K en R. Kun je het nummer nog eens goed schoonmaken en fotograferen?

En ook hier weer de vraag; wat staat er voor jaarcode in de Torpedonaaf. Dat is het nummer links onder het cirkeltje met de vogel.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Super! Die foto van het rek. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik daar overheen gekeken heb.
Maandag eerst een Simplex ophalen dan ga ik daarna meteen kijken of het er bij mij ook op staat.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ChristRoffel
Berichten: 27
Lid geworden op: 3 jul 2012, 13.21
Locatie: Genemuiden

Re: Wat hangt er in de takel..: een Burgers Transportfiets

Bericht door ChristRoffel »

Afbeelding
Tja...ik maak er toch echt een D van...of een grote R....!
Het zal toch geen Limited Edition zijn geweest.. :D
Afbeelding
Onder de smeernippel staat 245 zoals je kunt zien, dan volgt er een cirkel (met?)..!
En daaronder staat ook nog iets moeilijk leesbaars wat je kunt zien op de foto hieronder.
Afbeelding
Ik zie alleen Torpedo, nog iets met sierlijke letters en daaronder zie ik een 3hoekje link, en rechts een 3hoekje die niet gesloten is..
Iemand ook nog tips hoe ik de naafhuls schoner kan krijgen..?! :)

gROESTjes :roll: Christiaan
"Liever alleen op de fiets, dan eenzaam op een tandem." ;)
Plaats reactie