Gerard wil zich even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door Gerard »

Dag Oudefietsliefhebbers,

De fiets die ik vroeger niet kreeg, omdat hij te duur was, de Gazelle met Sturmey Archer versnellingen en stangen trommelremmen.
Die fiets dus, daar ben ik een liefhebber van.
Ik had hem ergens eind 60-er jaren gewenst, maar kreeg dus een B-merk, ik weet niet eens meer welk merk.
Fiets interesse verdween natuurlijk, de Citroen DS had mijn belangstelling toen ik 20 was.
Eind 70-er jaren kreeg ik toch zo'n zwarte Gazelle, die van een vriend van mijn vader. Fijn om te hebben, maar weinig op gefietst. Heeft in de loop der tijd ook nog eens een tijd buiten gestaan. Fiets is zo'n 15 jaren geleden verhuisd naar het vakantiehuis van mijn ouders in Frankrijk. Vijf jaar geleden heb ik hem eens 'onderhanden' genomen, op een niet zo'n fraaie manier, bijgeschilderd en zo. Maar sindsdien rijd ik wel opvallend rond in zo'n Frans dorpje, met een zichtbaar oude 'Hollandse' fiets.
Zo'n 8 jaar geleden toch weer eens een fiets gekocht. Een 'dure' Koga met Rohloff naaf, om eens wat rond te kunnen fietsen. Daarnaast moest ik me toch nog een nieuwe Gazelle cadeau doen die ik in mijn jeugd niet gekregen had. Dat werd dus de Tour Populair...

Waarom nu De Oude Fiets?
Een paar maanden geleden heeft het virus me te pakken gekregen. Ik wilde een mooie oude originele versie.
Sindsdien heb ik er drie gekocht.
Een '73 Sport Speciaal met 'kogellager' sticker op de buis. Ik wist toen nog niet dat dit een 'Tube-Gazelle' was. Maar deze was o zo mooi origineel, weinig gebruikt en van eerste eigenaar in die prachtige grijs metalique kleur.
Een '69 Sport A, mooi gebruikt en goed onderhouden van eerste eigenaar, op een jaar na.
Een '61 Sport Luxe, van eerste eigenaar, met goed werkende Gazelle 3-versnellingsnaaf met handvatshifter.

Ben als eerste bezig gegaan met de 'restauratie' van de '73 Sport Speciaal. Volledige demontage, alles gaat soepel los, reiniging en weer montage. Heb zelfs, ter lering, de Sturmey Archer naaf volledig gedemonteerd. Alles in prima staat!
Ik zal t.z.t eens een foto album aanmaken om alle foto's te kunnen tonen.

Ik begin aardig wat te leren over de fietsen die mijn belangstelling hebben, maar ik weet ook dat hulp krijgen en geven een ontzettend belangrijk onderdeel is van zo'n soort hobby.

Dit was dus iets langer dan 'even' voorstellen.
Ik hoop dat ik in de loop der tijd een zinnige bijdrage kan leveren aan dit forum.

Vriendelijke groet,
Gerard, Helmond.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door Fotomaan »

Hoi Gerard,
Leuk dat je er bent en met die bijdrage zit het wel goed.
Zelf ben ik helemaal van de oude transportfietsen maar ik heb nog wel een zo'n Gazelle staan die jij in je jeugd niet kreeg.
Hij is van mijn vader geweest en omdat ie altijd liever op een oude Phillips rondreed is deze ook nog zo'n beetje in nieuwstaat.
Leuk voor de verzameling.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door Elibert van Dalen »

welkom en leuk verhaal
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door asterduc »

mooie entrée Gerard en toch leuk hoe die oude wens na een halve eeuw dan toch is uitgekomen.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door Gerard »

Dank je Charles en Elibert.
En Charles, mooi hoor, die Gazelle nog van je vader.

En Asterduc... als je maar oud genoeg wordt dan komen alle wensen uit. Ik heb je collectie op Picasa meerdere malen mogen bewonderen de laatste weken en er al ontzettend veel van geleerd. Bedankt daarvoor!
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door Elibert van Dalen »

die sport luxe mag je wel eens wat foto,s van posten ben benieuwd heb er zelf 2 van 2x 1957 1 met velgrem en 1 met trommel. beide sturmey naven. check mijn picasa maar eens. kun je via ed bij komen.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door asterduc »

Gerard schreef:En Asterduc... als je maar oud genoeg wordt dan komen alle wensen uit. Ik heb je collectie op Picasa meerdere malen mogen bewonderen de laatste weken en er al ontzettend veel van geleerd. Bedankt daarvoor!
nou Gerard, ik weet dat toch zo niet hoor. Met ouder worden zie er wel eerder meer verdwijnen :lol:
Leuk te horen dat mijn fotos inspirerend werken en dat ze meer doen dan mijn enthousiasme weergeven.
Ben ook benieuwd naar fotos van jouw fiets'(en).
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 93
Lid geworden op: 7 jul 2012, 20.00
Locatie: Helmond

Re: Gazelle 3-naaf 1961

Bericht door Gerard »

Dag Ed,

Wil je een mail sturen als reactie op je vraag over de 3-naaf.
Maar ik zie niet hoe ik je kan beantwoorden middels een bericht of e-mail. heb je collier.be pagina gevonden maar dat e-mail adres blijkt net meer in gebruik.

Wil je mij een e-mail sturen gerard apestaartje derkinderen punt nl dan kan ik je terug mailen.

Groet,
Gerard
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door HJvMontfort »

Wat leuk, voor een klant heb ik laatst zijn 79' tour populair opgeknapt met onderdelen van onder andere een 90'tour populair en wat kunstjes uit de oude doos! Zijn leuke fietsen met stangremmen, en de eigenaar was er stiekem ook heel trots op.

Afbeelding

Ik had er zelf één, die is mij ontnomen door een onaardig persoon!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Gerard wil zich even voorstellen

Bericht door Sandra »

Maar ik zie niet hoe ik je kan beantwoorden middels een bericht of e-mail.
Leden van de vereniging kunnen elkaar via het forum ook privé-berichten sturen. Niet-leden inderdaad niet.
Plaats reactie