Raleigh militair rijwiel

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Raleigh militair rijwiel

Bericht door remurk »

Advertentie voor zeldzaam Raleigh militair rijwiel in originele staat; zie de fraaie foto's onderaan de advertentie:
http://www.ebay.nl/itm/1914-RALEIGH-MIL ... 54113d509a

Groet,
Rutger
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door maartenB »

De prijs is natuurlijk echt bizar.
Belangrijker: hoe weet je dat dit een militaire fiets is? En niet gewoon een productie Raleigh uit die jaren?
Die gouden belijning lijkt me niet typisch voor een legerfiets, eigenlijk.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door wimjansen »

Zou er voor dat geld ook zo'n geweer en een wapenvergunning bij zitten? Ik zou me kunnen voorstellen dat ze daar momenteel in b.v. Canada toch wat problemen mee zouden kunnen hebben....
DCR gaat nooit verloren....
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door remurk »

Blijft lastig om bepalen of een dergelijke fiets een origineel Raleigh Military bicycle is. In het Raleigh boek van Hadland staat wel een afbeelding op pag 49, maar geen specificaties. Het exemplaar van de advertentie lijkt er wel sterk op, maar er zijn ook kleine verschillen. Het Military Bicycle van Raleigh werd niet exclusief voor het Britse leger geproduceerd, maar ook voor andere landen en voor particulieren. Veel vrijwilligers in het Britse leger in WO 1 namen hun eigen rijwiel mee en monteerden er beugels op voor de bevestiging van het geweer, zodat er geen sprake was van een uniform model. Zal nog eens verder zoeken bij de V-CC. Groet, Rutger
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door remurk »

Voor wat betreft een in Nederland geldige wapenvergunning, daar kunnen ze in Engeland niet voor zorgen, die moet je in Nederland aanvragen. Je mag ook geen nep-wapen zonder vergunning voorhanden hebben, als dat lijkt op een echte. In Nederland wordt daar strikt op gelet, met name sedert het drama in Alphen. Groet, Rutger
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door Lidnr13 »

Zeer interessante fiets, maar om te weten of hij werkelijk in WW1 dienst heeft gedaan, zou er "provenance" bij moeten zijn. Als dat het geval zou zijn, dan is
€ 1750 niet zo'n excessieve prijs. De BSA folding bike uit WW2 wisselt wel voor meer van eigenaar. Maar dat speelt zich meer af in kringen van militaria verzamelaars en bij die prijzen draait het in zeer hoge mate om orginaliteit.

Deze Raleigh was in ieder geval geen standaard militaire fiets. Dat was toen de Mark IV en de Mark IV* met een 24 inch frame. Hij heeft wel 4½ inch pedalen en zo te zien een ketting 1/2 x 3/16.

Het Lee Enfield geweer is hier ook nog wel te koop en mits op wettelijke wijze onklaar gemaakt, vrij te bezitten. Je mag er alleen niet zo mee over straat rijden !

Groeten van
Henk
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door Michiel Röben »

De houders zijn in ieder geval bijgemaakt volgens mij.
Deze meneer heeft altijd een heel verhaal bij zijn fietsen en de originaliteit is altijd hoog. Maar op detail, ja sinds enige tijd kijk ik daar anders naar...
Is er discussie mogelijk hier op het forum. Kijk er nog maar eens goed naar. Gewoon een doorsnee "Raleigh" waarvan er nog honderden aan geboden worden de afgelopen jaren. Niks bijzonders. Toch???

Groeten,
Michiel :lol: :lol: :lol:
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja klopt,
Deze Raleigh wijkt in niets af van een gewone Raleigh die een particulier in de UK kon kopen in die jaren.
De fiets is wel lekker hoog! Maar ik zou er persoonlijk dat schietspul gelijk afgooien
Groeten,
Maarten
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Raleigh militair rijwiel

Bericht door remurk »

Een kenner van oude Raleigh's bij de Engelse zusterclub V-CC deelde mij desgevraagd het volgende mede:
"De verkoper beweert niet dat de machine daadwerkelijk voor militaire taken is gebruikt- er wordt niet gesteld of gesuggereerd dat hij gebruikt is door een soldaat in actieve dienst; er is dus geen afdoende bewijs om een fietshistoricus cq -verzamelaar die een machine zoekt die de oorlog heeft overleefd, tevreden te stellen. De getoonde (geweer-)klemmen laten zien dat het goede replica's zijn van de originelen. Indien ik betrokken zou zijn bij WW I re-enactments dan zou deze machine van het juiste type zijn en ik denk dat dat de doelgroep is waarop de advertentie is gericht."
Groet, Rutger
Plaats reactie