Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,

Ja, dat zou best zo kunnen zijn gegaan. Ik ga dat de komende tijd nog wat in de gaten houden.
Inderdaad staat er in die verzamelde uitgave van hoge bi catalogi flink wat aanwijzigen in die richting.
Ik heb uit nieuwsgierigheid eens gekeken in de naaimachine geschiedenis.
Daar komt tenslot de engelse fietsindustrie uit voort en naaimachines staan bekend om het veelvuldig gebruik van nikkel als afwerkingmateriaal. Het belang was natuurlijk groter om nikkel toe te passen omdat stoffen niet besmet mogen raken met ijzeroxiden. Het belang van een beschermlaagje is daar groter zeg maar.
Ik kwam op de site http://www.sewalot.com waar best een leuke kijk wordt neergezet over Starley, Singer,Hillman en het begin van de rijwielindustrie. Ook Nahum Salamon wordt uitvoerig beschreven als naaimachine importeur. Helaas wordt geschreven dat Salamon na 1881 met pensioen ging terwijl we weten dat hij toen met de Bicycle & Tricycle supply association aan de gang ging.

Afgaande op de fotos van vroege naaimachines lijkt daar het nikkel al wat eerder toegepast maar eerlijk gezegd is het niet heel duidelijk.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door maartenB »

Ik ben de laatste weken af en toe met de CMC bezig. Het nadert voltooiing.
Uit eikenhout heb ik handvatten gedraaid naar origineel patroon.
Mooi om te zien hoe het oude stuur eraan toe is. Dat ijzer rot onder de handvatten dus dubbel zo hard weg!
Ik las er morgen een stukje M6 schroefdraad op en daar worden de handvatten mee geborgd.
Let ook even op dat de vierkante stukken op het stuur helemaal niet gecentreerd zijn.
Ook hier moesten de handvatten destijds dus op maat worden gemaakt om uiteindelijk een gecentreerd stuur te krijgen. Dat heb ik dus ook maar gedaan, gewoon door het vierkante gat met de hand in de handvatten te vijlen.

Maarten Waarle zal de bronzen bus herkennen die de handvatten siert: nu weet je hoe ik hem heb gebruikt: thanks!

Maarten
Bijlagen
IMG_3096.jpg
IMG_3096.jpg (42.41 KiB) 8448 keer bekeken
IMG_3095.jpg
IMG_3095.jpg (41.68 KiB) 8448 keer bekeken
IMG_3094.jpg
IMG_3094.jpg (46.71 KiB) 8448 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
het gesmede vierkant werdt rood gestookt en het handvat er op. De laatste 4mm werdt dan (koud) met het aan draaien of klinken gedaan. Met hoorn werkt dat ook maar stinkt heel erg.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door maartenB »

Dank Hans,
dat is erg interessant.
Maar waarom stookten ze het stuur zo warm? Als de passing OK is klemt het toch al heel stevig op elkaar? En hout dat van binnen verbrand is lijkt me ook niet erg solide.
groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Je kunt een veel beter passing krijgen door het hout in te branden. Alleen datgene dat direct contact heeft met het metaal brand weg. Het aangebrandde oppervlak wordt ook nog eens harder, dus minder gauw last dat je speling krijgt. Het vereist wel dat je het hout er goed recht op tikt, anders brandt er te veel weg en zit hij alsnog los.

P.s. van alle houtsoorten zorgt eik voor zo ongeveer de grootste roestversterking in contact met ijzer. Hier is wat informatie over corrosie van metalen in contact met hout: http://www.npl.co.uk/upload/pdf/corrosi ... y_wood.pdf
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door Martin H. »

Hallo Maarten en de anderen,

het warm stoken en dan de houten handgreep er op persen cq kloppen werd ook gebruikt voor het vastzetten van handvatten op beitels, er wordt een gat geboord dat kleiner is dan de diameter van de doorn die in het hout komt en door het goed heet te stoken brand de doorn het gat op de juiste maat. Verder heb je bij eikenhout het nadeel dat het looizuur houdend is dit gaat een chemische reactie aan met metaal waardoor het hout zwart verkleurt en het ijzer flink wordt aangetast door het looizuur.

Groeten, Martin
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door Hans van de Stouwe »

@Martin
Dank voor je verdere aanvulling. Rest mij dan nog 1 aanvulling als je een handvat maakt. Kies een houtsoort die niet makkelijk splijt maar een Kruisdraad. Is een houtsoort waarvan de jaarringen door elkaar groeien. Mahonie is erg geschikt en in de fijnhouthandel na enig zoeken wel te koop. Dark Red Meranti is in elke timmerfabriek te vinden. Beiden zijn goed te polijsten te kleuren en glanzend te maken. Er zijn meerdere kruisdraad houssoorten te koop ik volsta met het noemen van deze 2.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door maartenB »

erg interessant al die uitleg over inbranden enz.

Eik is dus eigenlijk niet erg geschikt voor dit soort handvatten? Het blijft er gewoon opzitten hoor, maar voor een volgend project is het goed om te weten. Ik heb al gelezen dat er voor de verkleuring en aantasting ook water moet zijn, en dat zal er bij mij niet veel bij komen.
Mahonie en Meranti: waren dat houtsoorten die in 1875 algemeen in omloop waren?

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door Hans van de Stouwe »

Mahony (mahogany) was voor die tijd al in gebruik en ruim voorradig. Werden meubels spiegels en veel sierwerk wat geschilderd werdt. Door de kruisdraad gingen er minder snel delen kapot.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Coventry Machinists Co. nr 2715, bouwjaar 1874

Bericht door maartenB »

Het zadel is nog in aanbouw (ik moet nog leer zien te vinden) maar op zich is de CMC klaar. Hij staat te pronken in mijn werkkamer en komt hier voorlopig aan de muur te hangen.

Ik heb alle lak eraf gehald - de fiets was ooit eerder gestraald. Daarna heb ik de fiets met zwarte schooensmeer behandeld en deze meteen weggepoetst. Zo krijg je een mooie donkere 'look'. Daarna 2 lagen parketwas, niet uitgepoetst. Dat beschermd, voor als hij in de vochtige schuur staat of een keer door de regen moet.

Wie hem eens in het echt wil zien is welkom in Tilburg!

groetjes,
Maarten
Bijlagen
P1010013a.jpg
P1010013a.jpg (94.22 KiB) 8319 keer bekeken
P1010011.jpg
P1010011.jpg (74.09 KiB) 8319 keer bekeken
IMG_3183.jpg
IMG_3183.jpg (47.85 KiB) 8319 keer bekeken
IMG_3185.jpg
IMG_3185.jpg (66.05 KiB) 8319 keer bekeken
P1010003.jpg
P1010003.jpg (113.77 KiB) 8319 keer bekeken
P1010002.jpg
P1010002.jpg (65.97 KiB) 8319 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie