Gazelle Sport 1940
Geplaatst: 3 nov 2014, 15.32
Tweeënhalf jaar geleden kocht ik deze Gazelle sportfiets van 1940 uit de Ligtvoet-Philippe-verzameling (voormalige Gazelle-dealer uit Eindhoven):
Het meeste restaureerwerk moet nog komen (de fiets moet helemaal uit elkaar) en de onderdelen kloppen ook nog niet allemaal. Bij aankoop ontbraken stuur, zadel en voorvork, en de kettingkast is ook jaren 50. Ik heb de fiets voorlopig alleen rijdbaar gemaakt.
Daarvoor had ik wat de voorvork betreft de vriendelijke hulp van "EdMondain" van wie ik een donor-voorvork uit een Gazelle-sportfiets van ca. 1950 kreeg (-> dank nogmaals!). Het is een voorlopige oplossing, want vooroorlogse Gazelle-sportfietsen hadden een vork met ander kroonstuk + vorkpatten, maar ik ben er toch blij mee.
De fiets heeft een prettige framehoogte van 24" (een van de redenen waarom ik hem gekocht heb) maar de donorvork kwam uit een kleinere fiets. Dus heb ik de voorvork bij een bekwame lasser laten verlengen, zoals onlangs in een andere thread op dit forum werd besproken - met voor- en tegenstanders:
Als iemand een keer een echte vooroorlogse Gazelle-sportvoorvork tegenkomt zou ik die heel graag willen overnemen! Andere vraag: wie heeft er nog zo'n Gazelle-sportstuur voor mij? Want die mag ook niet op dit model ontbreken:
Vandaag heb ik de fiets dus provisorisch in elkaar gezet, nog geen lagers gereviseerd, ketting gesmeerd of dergelijke. Maar hij rijdt nu al heerlijk! Frame en voorvork sporen prima, hij loopt boven verwachting licht (wordt alleen nog beter als alle lagers + ketting gedaan zijn) en niets rammelt. Ik zou haast zeggen "typisch Gazelle" want ik heb dat bij dit merk vaker meegemaakt. Kwaliteit en rijeigenschappen stellen bij Gazelle nooit teleur, in ieder geval tot de jaren 60.
De balhoofdhoek is met 68 graden matig sportief. Vreemd genoeg heb ik bij twee andere vooroorlogse Gazelle-sportfietsen een "onsportieve" balhoofdhoek van 65 graden gemeten(??) Het is trouwens de op drie na oudste Gazelle-sportfiets die mij bekend is. Hieronder nog twee foto's.
Groeten,
fietser
Het meeste restaureerwerk moet nog komen (de fiets moet helemaal uit elkaar) en de onderdelen kloppen ook nog niet allemaal. Bij aankoop ontbraken stuur, zadel en voorvork, en de kettingkast is ook jaren 50. Ik heb de fiets voorlopig alleen rijdbaar gemaakt.
Daarvoor had ik wat de voorvork betreft de vriendelijke hulp van "EdMondain" van wie ik een donor-voorvork uit een Gazelle-sportfiets van ca. 1950 kreeg (-> dank nogmaals!). Het is een voorlopige oplossing, want vooroorlogse Gazelle-sportfietsen hadden een vork met ander kroonstuk + vorkpatten, maar ik ben er toch blij mee.
De fiets heeft een prettige framehoogte van 24" (een van de redenen waarom ik hem gekocht heb) maar de donorvork kwam uit een kleinere fiets. Dus heb ik de voorvork bij een bekwame lasser laten verlengen, zoals onlangs in een andere thread op dit forum werd besproken - met voor- en tegenstanders:
Als iemand een keer een echte vooroorlogse Gazelle-sportvoorvork tegenkomt zou ik die heel graag willen overnemen! Andere vraag: wie heeft er nog zo'n Gazelle-sportstuur voor mij? Want die mag ook niet op dit model ontbreken:
Vandaag heb ik de fiets dus provisorisch in elkaar gezet, nog geen lagers gereviseerd, ketting gesmeerd of dergelijke. Maar hij rijdt nu al heerlijk! Frame en voorvork sporen prima, hij loopt boven verwachting licht (wordt alleen nog beter als alle lagers + ketting gedaan zijn) en niets rammelt. Ik zou haast zeggen "typisch Gazelle" want ik heb dat bij dit merk vaker meegemaakt. Kwaliteit en rijeigenschappen stellen bij Gazelle nooit teleur, in ieder geval tot de jaren 60.
De balhoofdhoek is met 68 graden matig sportief. Vreemd genoeg heb ik bij twee andere vooroorlogse Gazelle-sportfietsen een "onsportieve" balhoofdhoek van 65 graden gemeten(??) Het is trouwens de op drie na oudste Gazelle-sportfiets die mij bekend is. Hieronder nog twee foto's.
Groeten,
fietser