Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
carlvo
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 nov 2014, 12.01

Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door carlvo »

Hallo,
Dit is mijn eerste post. Ik vond dit forum terwijl ik op zoek was naar onderdelen voor mijn Koga Gentsracer S uit '81 (model 80).

Ik heb de fiets jarenlang in de garage gehad, maar wil 'm nu weer gaan gebruiken. In principe is-ie nog in uitstekende staat. De lagers lopen soepel, het lakwerk is nog erg goed, en ook het chroom is slechts oppervlakkig door roestpuntjes aangetast.

Ik woon echter sinds 12 jaar in Spanje, en het is hier nogal bergachtig (Sierra Nevada). Momenteel heb ik 52x42 voor, en 13-19 achter. Veel te zwaar dus. De cassette is 6 speed, type Uniglide.

Ik hoop dat iemand me kan helpen bij de volgende vragen:
1. Kan ik op een 6-speed Uniglide freewheel een 7 speed cassette monteren?
2. Bestaan er Uniglide kransjes met 28 tandjes? Zijn ze nog te krijgen?
3. Kan ik eventueel de Uniglide freewheel vervangen door een Hyperglide?
4. Het voortandwiel van 42 zou ik willen vervangen door een 38t of 34t. Zou dat kunnen of krijg ik dan problemen met voorderailleur en/of ketting?

Ik streef naar een verhouding van plm 1:1.25 op het kleinste verzet (34x28), maar wellicht is 1:1.40 ook nog te doen.

Uiteraard hou ik de fiets liefst zo origineel mogelijk, dus ik ga geen wielen, brackets, derailleurs of zo vervangen. Daarvoor ben ik te nostalgisch :)

Bedankt alvast.
Bijlagen
De fiets in kwestie.
De fiets in kwestie.
k1.jpg (139.59 KiB) 12079 keer bekeken
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door velophile »

Dag Carlvo,

Uitgaande van een Shimano crankstel zou het kleinste voorblad 39 tanden kunnen hebben. Kleiner lukt niet i.v.m. de bevestigingsbouten van de tandwielen.

De grootste vertanding van de Uni-glide cassettes was 28.
Helaas passen de nieuwere cassettes niet op dit freewheel.

Ik heb ooit speciaal gereedschap gekocht om die freewheels los te maken. De modernere zitten gewoon met een imbus vast. Ik weet niet of de freewheels uitwisselbaar zijn (max.7 i.v.m. de aslengte), maar het zou me verbazen.

De 39 voor, zal wel te vinden zijn, maar voor de Uni-glide zou ik geen leverancier weten.

Groet, Wiel
carlvo
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 nov 2014, 12.01

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door carlvo »

Dag Wiel,

Bedankt voor de reactie... 39 is alvast beter dan 42. Als ik 39/28 als kleinste verzet heb, zit ik op 1:1.39, en dat moet te doen zijn. Zolang ik geen 15% hellingen ga doen..

Ik heb op de pagina van Sheldon Brown gekeken zojuist, en ik vrees dat mijn freewheel nog op de 'jaren zeventig' manier, gewoon met de asmoeren vast zit. Hyperglide zal dus wel niet lukken. Misschien zijn er dingen op ebay te krijgen, daar zal ik ook eens gaan snuffelen. Maar die Koga gaat nog een hoop kilometers maken, dat weet ik zeker :)
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door velophile »

Hallo Carlvo,

Ik merk dat je niet direct onderscheid maakt tussen een cassette en een freewheel. Rond 1980 begint Shimano het freewheel te integreren in de achteras.
Tot dan werd het freewheel met de tandwielen op de achteras geschroefd. Met de toename van het aantal tandwielen werd de as breder, maar de lagering kwam verder naar het midden te liggen.
Asbreuk kwam regelmatig voor. De oplossing van Shimano is in alle moderne naven terug te vinden. Maar er waren na enkele jaren wijzigingen in het ontwerp. Met name van de eerste series, de Uni-glide, is weinig meer te krijgen. Als je een ouderwets opschroef-freewheel hebt, is er geen enkel probleem.
Je koopt gewoon een SunRace 6 bak 14-28; op veel plaatsen verkrijgbaar voor minder dan 10 euro.

Groet, Wiel
carlvo
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 nov 2014, 12.01

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door carlvo »

Hoi Wiel,

Wederom dank voor het meedenken en excuus voor de verwarring. Ik hanteer freewheel als ik het heb over het deel dat over de as gemonteerd wordt, en dat ervoor zorgt dat het wiel kan vrijlopen naar de ene richting, en blokkeert in de andere richting. De cassette is voor mij de stapel tandwielen (kransjes) die op de freewheel gemonteerd zijn.

Ik weet zeker dat ik Uniglide kransjes heb, waarbij het kleinste tandwiel vastgeschroefd wordt op de freewheel middels schroefdraad in het kransje, dus niet met een borgring.

Omdat ik nog geen gereedschap heb om de kransjes af te nemen, heb ik nog niet naar de freewheel kunnen kijken, maar ik vermoed ten zeerste dat die van het type is die middels de asmoeren op zijn plaats wordt gehouden, en dus niet met de 'holle moer'. Dat zou betekenen dat ik geen hyperglide freewheel kan monteren.

Als ik de Sunrace tandwielen 14-28 kan monteren, dan zou dat een uitkomst zijn. Als dat systeem tenminste ook werkt met het vastschroeven van het kleinste kransje. Ik ga wederom snuffelen...
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door velophile »

Uniglide.jpg
Uniglide.jpg (107.97 KiB) 12050 keer bekeken
Dag Carlvo,

Op het internet gezocht naar Uniglide levert bv op: http://www.defietsenmaker.nl/ of
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr.
Allemaal schreeuwend duur, maar als iets hebt dat gezocht en zeldzaam is, stijgt de prijs. We zullen eens naar de constructies kijken. We zien een naaf met freewheel van het type dat jij waarschijnlijk hebt. Het laatste tandwiel is voorzien van schroefdraad (pijl bij 1)en sluit het geheel op.
Modernere constructies benutten een speciale sluitmoer (geheel rechts)voor dit doel. Het laatste tandwieltje heeft dan ribbels aan de buitenkant. De verdeling van de groeven op het freewheel is bij de moderne cassettes anders: er zit ergens een dunne en een dikke groef. Als je een Dremel slijpmachine hebt, kun je door materiaal weg te halen op het tandwiel bij pijl 2, de tandwielen ook op de oude freewheels schuiven.
Uiteraard moet het oude kleinste tandwiel het blok sluiten!
Meestal wordt de zwaarste versnelling toch niet zo vaak gebruikt en is dit niet versleten. Wel een moderne ketting gebruiken, geen Uniglide.

Groeten, Wiel
carlvo
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 nov 2014, 12.01

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door carlvo »

Dag Wiel,

Wederom zeer bedankt voor het meedenken. Dat het duur is, tja dat valt te verwachten. Maar nostalgie mag wat kosten.

Als ik de Koga helemaal rijklaar en opgezomerd heb, dan zal ik wel eens wat foto's posten!

Groet
Carl
klassiekeracefiets
Berichten: 42
Lid geworden op: 5 feb 2013, 21.14
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door klassiekeracefiets »

Hallo Carl,
waarom zet je er niet een geheel ander wiel in, met hetzelfde uiterlijk kun je dan mogelijk eenvoudiger / goedkoper het gewenste resultaat behalen.
Groeten,
Thomas
carlvo
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 nov 2014, 12.01

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door carlvo »

Dag Thomas,

Ja, ik heb er wel aan gedacht, maar de lol is nou juist om de fiets zo origineel mogelijk te houden. Ik heb 'm van mijn ouders gekregen toen ik nog geen 17 was, en ruim 33 jaar later is het pure nostalgie om dat ding weer onder me te voelen. Een ander wiel zou op de een of andere manier afbreuk doen. Dus ik probeer het nog even zo...
carlvo
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 nov 2014, 12.01

Re: Koga Gentsracer 1981 - geschikt maken voor bergritten

Bericht door carlvo »

Beste mensen,
Het heeft lang geduurd, met name doordat ik vooral met MTB bezig ben. Maar uiteindelijk heb ik een cassette van 7 kransjes besteld (type hyperglide). Met een boormachine heb ik de pennen waarmee de kransjes aan elkaar zijn geklonken verwijderd en de brede nokken afgevijld zodat de kransjes op een uniglide hub passen. Ik heb de originele ringen gebruikt tussen de kransjes en uiteraard het originele kransje met schroefdraad om de zaak vast te draaien. Momenteel heb ik dus een 52/42 voor en 13/28 achter. Ik zal eens kijken hoe ik hiermee vooruit kom, en zonodig voor een blad van 39 plaatsen.

Als ik weer eens geplaagd wordt door inspiratie ga ik de wat roestige moertjes en schroefjes vervangen aan de remmen etc en de zaak grondig oppoetsen, invetten en waxen. Een Koga Miyata Gentsracer S uit 1980 gaat in elk geval weer de weg op.
Plaats reactie