Fraaie Simplex

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Fraaie Simplex

Bericht door Fotomaan »

Er is weer een transportfiets klaar om de weg op te gaan.
Het is een Simplex die ik heb gekocht van iemand in Castricum. De eerste eigenaar was een vader van zijn vriend die de fiets met geld van het Marshallplan heeft aangeschaft. Waarschijnlijk toen al gereviseerd. Het staat tenminste in de transfer maar ik weet niet of het werkelijk betekend dat dat zo is. Het lijkt me logisch om te denken van wel maar ik ben nog niet eerder informatie tegengekomen over transfers waar gereviseerd op te lezen is. Ze zijn wel voorbij gekomen van verschillende merken.

De fiets is klaar en ik heb er een paar foto's van gemaakt.
Er is zo veel mogelijk origineel gehouden maar omdat de fiets lang geleden al geschiedenis heeft gemaakt is het moeilijk te zeggen wat wel of niet uit de fabriek komt.
Er zijn natuurlijk specifieke kenmerken van Simplex die meteen in het oog springen en dat zijn bijvoorbeeld de verbredingen in de balhoofdbuis, de vier bevestigingspunten van het balhoofdplaatje, het balhoofd met de typische strop, de trapas en het rek.
De spatborden zijn smal voor een transportfiets maar wel met twee keer twee spatbordsteuntjes.
Het is niet helemaal duidelijk of het cranckstel, tandwielen en ketting bij Simplex zijn geassembleerd maar alles is nog in zeer goede conditie.
Als de trapas vervangen is hebben ze er weer een van Simplex gebruikt.
De ketting is van UNION, niks op aan te merken.
De spieën lieten zich goed verwijderen zodat ik ze weer kon gebruiken. De linker cranck zat los maar er was gelukkig geen schade aangericht. Moest nog wel een beetje vijlen om ze mooi in lijn te krijgen.
De spaken zijn vervangen door goede gebruikte maar de nippels zijn gebleven.
Er was flink tegen stoepranden of iets dergelijks aangereden omdat er aardig wat butsen en putsen in de velgen zaten.
Na een halve dag uitdeuken en hoogteslagen wegwerken kon het er weer mee door. Beide wielen 'vierkruis' gespaakt.
De banden zijn van Carideng "transport". Mooie bandjes met weinig rolweerstand. Beetje smal maar ze fietsen heerlijk.
De naven komen bij mij uit de onderdelenkast. Omdat de Perry niet door Simplex werd gebruikt heb ik een Torpedo ingespaakt en de voornaaf met trommelrem is vervangen door een Engelse transportnaaf.
De dynamo had ik ook nog liggen.
Aan het Hulshof zadel valt op dat de nagels aan de bovenkant van het leer zitten. Niet aan de achterkant.
Er waren nog gedeelten van transfers over en ik heb er deze keer (weer) voor gekozen om niets over te lakken.
Er is wel met Owatrol gewerkt om het roesten te stoppen en om de roestplekjes enigszins te camoufleren heb ik er wat zwarte lak aan toe gevoegd in een verhouding 80% Owatrol - 20% zwarte lak.
Het resultaat viel me niet tegen omdat het oude karakter is gebleven maar de roest gestopt. De lak frist er ook enorm van op terwijl je verder niets ziet van lak of Owatrol en de oude transfers komen ook weer mooi naar voren.
Met name het kettingscherm was aangetast maar er zaten geen slijtgaten of scheuren in dus dat mocht ook weer mee.

Het framenummer is 46490 maar daar is niet zoveel over te vertellen. Herbert Kuner schrijft dat ze bij Simplex een beetje aan het stunten zijn geweest met de nummers. Die van zes cijfers zijn nog wel te achterhalen maar de nummers met vijf cijfers zijn slordig gedocumenteerd. De fiets is waarschijnlijk van voor de oorlog maar helemaal zeker is dat niet.

Het is weer een mooie fiets geworden die lekker fietst.
Vergeleken met bijvoorbeeld de FAMA oogt de Simplex een stuk lichter maar dat is schone schijn. De binnenbuis van de voorvork is van de zware soort en het frame weegt ook aardig wat. Het cranckstel is ook zwaar te noemen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
CHW_5187_2.jpg
CHW_5187_2.jpg (446.56 KiB) 10119 keer bekeken
Fraaie Simplex
Fraaie Simplex
CHW_5246.jpg (307.06 KiB) 10119 keer bekeken
Smalle trapas
Smalle trapas
CHW_5235.jpg (269.71 KiB) 10119 keer bekeken
Typisch balhoofd van Simplex
Typisch balhoofd van Simplex
CHW_5230.jpg (273.44 KiB) 10119 keer bekeken
Gereviseerd.<br />Waarschijnlijk al in 1948
Gereviseerd.
Waarschijnlijk al in 1948
CHW_5211.jpg (381.42 KiB) 10120 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door HJvMontfort »

Ziet er prachtig uit, ik lees dat u Otrawol gebruikt, is dit makkelijk te gebruiken? Ik dacht eraan dit ook toe te passen op mijn Union.

Afbeelding

Heb nog geen ervaring ermee, zou dat naar uw mening een goed resultaat geven op een dergelijke, toch ver vergane fiets?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fotomaan »

Zou dat naar uw mening een goed resultaat geven op een dergelijke, toch ver vergane fiets?

Nou en of!
Dat is er een prachtige ondergrond voor.
Je moet je voorstellen dat Owatrol een olie is met een siccatief er doorheen. Het is zo goed als kleurloos en als je er een beetje zwarte lak doorheen mengt camoufleert het de beschadigingen in de lak enigszins.
Wat de verhouding zwarte lak-Owatrol moet worden is even uitproberen maar als je begint met een klein beetje zwarte lak, dan uitprobeert en er steeds een beetje meer bij doet kom je er vanzelf achter.
Waar je wel even rekening mee moet houden is dat Owatrol een zéér lange droogtijd kent. Je moet dan denken aan 'stofdroog na drie dagen' en dan nog drie weken om niet meer te kleven.
De droogtijd heeft voor- en nadelen. Nadeel is dat er stof en dergelijke aan kan blijven kleven. Voordeel is dat het de tijd krijgt om overal in te trekken. Dus bijvoorbeeld ook onder chroom of beschadigde lak en zo sluit het alles af voor water en zuurstof. Een ander voordeel is dat overtollig aangebrachte olie na één of twee uur makkelijk verwijderd kan worden. Daar waar de lak niet beschadigd is maar wel dof geworden haalt het de kleur van de lak weer naar boven en net als bij chroom sluit het alle poriën af.

Voeg beslist niet te veel zwarte lak toe en zorg dat je een paar oude lappen of anders papier bij de hand hebt om het na een uur (of twee) weer uit te wrijven. Dat laatste is nog het meeste werk maar niet echt moeilijk of lastig.
Owatrol is een merknaam waaronder meerdere producten aangeboden worden.
Het gaat hier om "Owatrol Olie".
Als je als antieke fietsliefhebber het spul eenmaal heb leren kennen snap je niet dat je het ooit zonder hebt kunnen doen.
En ik heb géén aandelen van het bedrijf!

Bij de foto van het balhoofd is nog het beste te zien wat het resultaat is.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fongers1952 »

Gefeliciteerd Charles met je aanwinst. Ik denk dat ik de verkoper ken. (plaatsgenoot) Zijn vrouw rijdt een vooroorlogse Fongers damesfiets voor dagelijks gebruik en zet deze gewoon bij het station neer.

Waar kan ik Owatrol olie kopen? Heb al de Praxis, etc geprobeerd maar die hadden er nog nooit van gehoord.

Groet, Peter (Castricum)
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fotomaan »

Zoals in mijn 'handtekening' staat "Ik houd van fietsen maar ook van fietsen".
En dat wil zeggen dat ik het wel kan waarderen als er goed gebruik van een mooie fiets wordt gemaakt.
Het is wat anders als ie dagen lang buiten gestald wordt maar ik denk niet dat je dat bedoelt.
Hier bij de Universiteit kom ik ook regelmatig een prachtig opgeknapte of goed onderhouden Fongers tegen die waarschijnlijk wordt gebruikt door een student maar die is er wel zuinig op.

De vorige eigenaar van de Simplex was Peter Zomerdijk.

De Owatrol koop ik hier in Tilburg bij een in verf gespecialiseerde winkel voor consumenten. Pijnenborg heet het.
Hieronder zijn de contactgegevens van de importeur.
Die kan je wel verder helpen vermoed ik.

OWACHEM B.V.
Postbus 8
5165 ZG Waspik
Spuiweg 22-E - 5145 NE Waalwijk
Nederland
Tel : 0416 - 34 79 58
Fax : 0416 - 34 80 92
Email : info@owachem.nl
Website : www.owachem.nl

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Nicolas »

Is het nu niet beter om eerst bijvoorbeeld de kettingkast met beugels geheel te demonteren,goed te schuren,daarna te gronden,vervolgens met rijwiellak,op de juiste temperatuur(het is nu eindelijk zomer,dus het kan)te lakken en vervolgens als ultieme bescherming en patinavormer die Owatoil te gebruiken?
Ge zult merken dat de Owatoil dan ook een mindere droogtijd nodig heeft.En natuurlijk deze behandeling vergt natuurlijk meer tijd,maar zo werd dat jaren geleden ook gedaan,bij een eenvoudige opknapbeurt van een fiets,niets mis mee.(uiteraard een behandeling in zoverre zonder dat wondermiddel Owatoil)
Voor een uitgebreide opknapbeurt werd de hele fiets gedomteerd en de delen opnieuw gemoffeld,kosten waren in de 50jaren ongeveer 50 gulden,en de fiets was weer als nieuw.
Zo'n opknapbeurt met Owatoil,lijkt mij een hele goedkope manier om een fiets op te knappen,om gemakshalve het patina te versterken,en niet meer dan dat!En natuurlijk ziet hij er dan leuk en "geleefd" uit!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fotomaan »

Hoi Nicolas,

Nou, goedkoop wil ik het niet noemen als je tenminste de tijd meerekent.
De fiets is voor 100% uit elkaar geweest en alles wat niet gelakt was is ontroest. Om de fiets niet te nieuw te laten ogen heb ik er voor gekozen om niet te schuren, stralen of met de staalborstel te werken.
Het is lastig om te zeggen wat beter is. Over smaak valt niet te twisten.
Maar ik ben niet ontevreden over mijn werkpaard en vind dat enige doorleefdheid wel gezien mag worden. Roesten doet ie niet meer en als er onverhoopt lak beschadigd is het zo weer verholpen.
Owatrol doet overigens wel meer dan 'alleen maar het patina versterken' want het zorgt er ook voor dat roest geen kans meer krijgt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door HJvMontfort »

Het totaal opnieuw lakken van een fiets vind ik nou niet echt een interessante bezigheid, als de fiets origineel is dan houd ik die liever origineel, alleen is de originele roest iets wat ik niet zo handig vind. Ik weet nog niet zeker wat ik met de fiets wil doen maar wil er graag mee rondfietsen, hij fietst namelijk heerlijk!

Wel interessant om de verscheidene meningen hierover te horen, ik word zelf altijd zwaar ongelukkig als ik ergens een overgeschilderde fiets zie en voor volledig lakwerk heb ik dan weer geen tijd.

Ik weet nog wel dat iemand mij een Phoenix transportfiets zou verkopen die bij aankomst geheel verzinkt was, omdat de eigenaar meende dat de fiets nooit meer zou roesten. Er is altijd een betere manier om roest tegen te gaan, en een manier om een fiets mooier te maken maar deze fiets is een resultaat van factoren die je met een nieuwe lak geheel kwijt bent.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fotomaan »

deze fiets is een resultaat van factoren die je met een nieuwe lak geheel kwijt bent.

Dat vind ik ook en ben op zoek gegaan naar een manier om dat 'resultaat van factoren' zoveel mogelijk te behouden en toen kwam ik bij Owatrol en flink poetsen uit.

Ik blijf er voorlopig bij dat het de beste manier is. Het zegt verder natuurlijk niets over de technische staat van de fiets want dat is een ander verhaal. Demonteren speelt een belangrijke rol.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fongers1952 »

Charles,

Bedankt voor de informatie over de importeur van Owatrol :P
Ik heb de importeur nu aangeschreven met de vraag waar ik het kan kopen.

Mvg, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie