Fraaie Simplex

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Fotomaan »

Hoi Iedereen,

Er is vanavond een zeer gewaardeerd berichtje gekomen van de vorige eigenaar van de Simplex.
Hij schreef wat geschiedenis en achtergrond informatie wat het vermoeden bevestigd dat de fiets gereviseerd was maar er is nog meer mee gebeurd.

Hieronder het bericht.

Nu zitten wij aan de koffie met de zoon van de eigenaar van de Simplex transportfiets uit Castricum, de heer Bos. Naar aanleiding van uw bezoek en de website kwam het weer ter spraken. De heer Bos wist ons het een en ander te vertellen over de fiets.

Na de oorlog is de fiets opnieuw gemoffeld. En gekocht door de heer Bos bij firma Bertus Eikel. Zo rond 1950 is door de firma Siem Zijlstra te Castricum een Victoria hulpmotor met twee versnellingen gemonteerd aan de zijkant van het achterwiel. Hierdoor was het verplicht om een voorrem op de fiets te hebben vandaar de remnaaf voor. Omdat er toen geen remkabel is gebruikt maar een stangen systeem is ook het stuur verbreedt.

Wij vinden het zo leuk dat de fiets zo’n goede bestemming heeft gekregen dat we je deze informatie nog even mee geven! Mochten jullie in de buurt zijn, al dan niet met fiets, kom gerust even langs.

Met vriendelijke groet en veel rij plezier,

Piet en Gert

Het is natuurlijk verschrikkelijk leuk dat een eerdere eigenaar zijn best doet om nog wat van de geschiedenis te achterhalen dus daarom wil ik beide hartelijk bedanken voor de genomen moeite.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2489
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fraaie Simplex

Bericht door Durabo88 »

Beste Charles,

Zo'n mooi stukje geschiedenis is altijd mooi om bij de fiets te houden. Op die manier gaat het echt leven vind ik. Dan is de fiets niet meer een pakketje aan elkaar geschroefde onderdelen, maar het gevolg van een reeks historische gebeurtenissen.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie