2 oude jongens

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

2 oude jongens

Bericht door J&L Lexm »

gisteren het genoegen gehad om een stukje fiets prehistorie te kunnen verwerven ,helaas iets te uitbundig met de verfpot bewerkt,maar toch heel attractief de gesmede is een Burgers van uit hun begin periode
( Hans,nog bedankt voor het meedenken)
de safety lijkt heel veel op Burgers maar moet toch een ander merk zijn
nog niet duidelijk welke ,maar heb hoop dat er wel iemand is die hem herkend leuk detail zijn de beugels om de pedalen
Bijlagen
burgers en ?
burgers en ?
burgers 30.2.jpg (429.15 KiB) 8812 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 2 oude jongens

Bericht door maartenB »

je snapt het wel he Jan, ik kom binnenkort even langs om dit moois te bekijken... hoe krijg je het voor elkaar!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: 2 oude jongens

Bericht door JasperA »

Zeer bijzondere vondst! Zeker de moeite waard om eens van dichtbij te bekijken zoals ik reeds heb mogen ervaren!

De Burgers zit prima en geeft de berijder een 'stoere' indruk mee (kan het niet anders omschrijven...).

Overigens is het ook zonder unieke fietsen uit de Nederlandse rijwielgeschiedenis altijd gezellig om even langs te gaan... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: 2 oude jongens

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Zeker mooie Fietsen, ik zou het niet erg vinden al zou die paars zijn kan altijd weer terug naar originele staat, de Safety is ook een mooie Fiets,

groetjes Hans
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: 2 oude jongens

Bericht door gerritkan »

Mooie aanwinsten Jan .

Zie ik je daar volgend jaar in Norg op rijden ?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: 2 oude jongens

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi Dat het geslaagd is Jan.

De trapas van de safety komt me als typisch over.
Ik kan niet zeggen dat ik het ooit eerder heb gezien ,de plaatsing zo achter de zadelbuis.
Plaats je nog detailfoto`s van deze fietsen?
Mogelijk komt er dan wat boven drijven aan herkenning.

Groeten,
Maarten
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: 2 oude jongens

Bericht door J&L Lexm »

Gerrit,als ik wil gaan fietsen op die Burgers zal ik eerst een jaar
moeten trainen om m,n conditie op peil te brengen,en aan de lamphaak te zien was in het donker rijden ook nog mogelijk( wel listig gemaakt met ingeklopte randen zodat er een stukje vilt of kurk in blijft zitten),en wat te denken van het boord gereedschap(onder het zadel).

Maarten altijd welkom en Jasper je had de primeur om te voelen hoe fietsen in het begin beleeft werd.

Hans de verf ,heb al voorzichtig gekeken wat er schuil gaat onder de verf ,zit rood onder, zou menie kunnen zijn ,maar van de bewaard gebleven exemplaren hebben er diverse een rode ondergrond ,maar zie je wel langs komen. Hans(Zwolle) begint uit de lappenmand te komen ,dan gaan we het te volgen traject bespreken ,met nationaal erfgoed moeten we zeker voorzichtig omgaan.
groet Jan
Bijlagen
onbekende safety
onbekende safety
safety 25.jpg (478.14 KiB) 8728 keer bekeken
onderkant zadel
onderkant zadel
zadel burgers.jpg (396.8 KiB) 8728 keer bekeken
lamphouder
lamphouder
lamphouder 28.jpg (485.19 KiB) 8728 keer bekeken
nihola
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 21.52
Locatie: Berchem (Antwerpen)

Re: 2 oude jongens

Bericht door nihola »

Waar blijven jullie die fietsen toch vinden? En is dat nog betaalbaar ook eigenlijk of is dat diep in de portemonne grijpen? Karl
Groeten Karl
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: 2 oude jongens

Bericht door J&L Lexm »

Hallo,Maarten wat detail afbeeldingen van de safety en op bijna elk deel staat een nr wat bij de andere safety ontbreekt staat hier te veel ,denk dat deze fabriek later vliegtuigen is gaan fabriceren ;)

frame nr 75693 zit onder de verf moeilijk leesbaar
stuur nr 75693

hij is goed gebruikt tandwiel achter is behoorlijk versleten en de ketting ook,maar nog goed bruikbaar

Karl,het is en blijft oud ijzer ,en het is net wat de gek er voor geeft
is een wereld van vraag en aanbod , waarbij de prijs vaak door schaarste word bepaald,

als je bij de handel of op Ebay kijkt krijg je een prijsidee waaromheen het speelveld zich beweegt .

groet Jan
Bijlagen
achternaaf nr154062
achternaaf nr154062
achternaaf 28.jpg (427.47 KiB) 8654 keer bekeken
bracket 28.1.jpg
bracket 28.1.jpg (346.2 KiB) 8654 keer bekeken
bracket (schroef tussen boven en onder aansluitpunt voor)
bracket (schroef tussen boven en onder aansluitpunt voor)
bracket 28.jpg (494.55 KiB) 8654 keer bekeken
nr 52 c 1878 andere zijde 156314
nr 52 c 1878 andere zijde 156314
voornaaf 30.jpg (434.56 KiB) 8654 keer bekeken
nihola
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2013, 21.52
Locatie: Berchem (Antwerpen)

Re: 2 oude jongens

Bericht door nihola »

Het blijven toch mooie historische vondsten. Pure techniek en dat voor die tijden, zonder computer gestuurde freezen. Ik sta soms versteld wat ze vroeger al maakten en waar ze nu terug mee op de markt komen. Oud ijzer blijft het natuurlijk maar soms is het toch erg. Ik heb al fietsen gezien met geplooide voorvorken en ze verkochten het voor nepgoud :evil: , Karl ;)
Groeten Karl
Plaats reactie