Pagina 1 van 1

Bijzondere SA versnellingsnaven zonder naafrem

Geplaatst: 14 dec 2014, 18.54
door Durabo88
Beste mensen,

Op een Joco fiets van mij zit een 36 gaats AM (A Medium ratio) naaf uit de jaren 50. In de verzameling heb ik een stuk of 6 FW (Four Wide) naven in 36 gaats, waarvan de oudste uit 1948. En tot slot ben ik elders een FM (Four Medium) naaf in 36 gaats uitvoering uit de jaren 50 tegengekomen.
Van de FW naaf is bekend dat ze door Locomotief op het model Tour de France en door Fongers-RIH op hun supersportfiets werden gemonteerd. De AM zit op een Joco en is blijkbaar op verzoek gemonteerd. Van de FM weet ik niks, maar gezien de 36 gaats uitvoering en vondstlocatie waarschijnlijk in NL gemonteerd. Kan iemand mij vertellen of er een kans bestaat dat andere (super)sportfietsfabrikanten als bijv. Magneet dergelijke naven (d.w.z. o.a. Four W/M/C, A M/C of KS, KSW) monteerden? Of nog beter, wie heeft zo'n bijzondere fiets?

Groeten, Y.

Re: Bijzondere SA versnellingsnaven zonder naafrem

Geplaatst: 14 dec 2014, 21.13
door fietser
Hallo Y.,

Laat ik het even bij de SA FW-naaf houden, de rest is wel erg zeldzaam in Nederland. De FW komt inderdaad het meeste bij Locomotief voor, maar ook bij het "zustermodel", de Simplex Lightweight. Verder kwam ik hem 3x bij Gazelle tegen (2x Sport Luxe, 1x een buitenissig model), 1x Magneet, 1x Joco en 1x Fongers. Bij een RIH ben ik hem nog niet tegengekomen. Heb jij daar een voorbeeld van?

Groeten,
fietser

Re: Bijzondere SA versnellingsnaven zonder naafrem

Geplaatst: 15 dec 2014, 21.55
door Durabo88
Beste Fietser,

Ik heb zelf zo'n RIH gemaakt bij Fongers in Groningen met een FW naaf erin. Destijds gehoord dat dit of een derailleur gebruikelijk was begin jaren zestig. Foldermateriaal moet dit kunnen bevestigen.

Groeten, Y.