Plagiaat in de fietswereld? (vele foto's!)
Geplaatst: 29 jul 2012, 20.00
Het Locomotief kruisframe is, als ik het goed begrijp, het enige kruisframe dat in Nederland ontworpen is. Zeker is dat het een tijd lang een enorm succesvol model is geweest, want ik denk dat het het kruisframe is dat ik het vaakst in de rekken zie (alhoewel ik natuurlijk vooral in Amsterdam kijk dus meer kans). Zou Locomotief haar succes hebben beschermd met een patent?
Als geheugensteuntje:

In de loop der jaren ben ik twee hele merkwaardige fietsen tegengekomen, waarbij het er op lijkt dat de maker een graantje van het succes van Locomotief heeft geprobeerd mee te pikken.
Fiets 1 - een 28" fiets die verder niets met een sportfiets heeft uit te staan (rechte lugs, platgeslagen achterpatten, dikke losse achtervork). Geen framenummer te vinden overigens........

De maker heeft bedacht dat de extra buisjes kunnen dienen om een kabel door te voeren:

Achteraanzicht. Geen lugs of verfijne constructie zoals bij Locomotief, gewoon vier buisjes kats ertussengesoldeerd.

Fiets 2:

Hele dunne buisjes (of is het draad), niet gelugd maar gewoon vastgesoldeerd. Of dit iets met de sterkte van het frame doet?

Ook hier weer de fragiele buisjes. Wel een mooi gedetailleerde achtervork (maar opnieuw verre van een sportmodel).

Achter zijn de buisjes vastgezet met het boutje dat ook de achtervork fixeert:

Wél een framenummer:

Opvallende stuurbocht, doet sportief en oud aan:

Puntspatbordje, typisch voor fietsen net voor en net na WOII. Oud model dynamo lijkt het? (kent iemand dit type?)

Wat denken jullie ervan? Plagiaat? Zijn bij fiets 2 de draadjes later toegevoegd om de fiets interessanter te maken?
Als geheugensteuntje:

In de loop der jaren ben ik twee hele merkwaardige fietsen tegengekomen, waarbij het er op lijkt dat de maker een graantje van het succes van Locomotief heeft geprobeerd mee te pikken.
Fiets 1 - een 28" fiets die verder niets met een sportfiets heeft uit te staan (rechte lugs, platgeslagen achterpatten, dikke losse achtervork). Geen framenummer te vinden overigens........

De maker heeft bedacht dat de extra buisjes kunnen dienen om een kabel door te voeren:

Achteraanzicht. Geen lugs of verfijne constructie zoals bij Locomotief, gewoon vier buisjes kats ertussengesoldeerd.

Fiets 2:

Hele dunne buisjes (of is het draad), niet gelugd maar gewoon vastgesoldeerd. Of dit iets met de sterkte van het frame doet?

Ook hier weer de fragiele buisjes. Wel een mooi gedetailleerde achtervork (maar opnieuw verre van een sportmodel).

Achter zijn de buisjes vastgezet met het boutje dat ook de achtervork fixeert:

Wél een framenummer:

Opvallende stuurbocht, doet sportief en oud aan:

Puntspatbordje, typisch voor fietsen net voor en net na WOII. Oud model dynamo lijkt het? (kent iemand dit type?)

Wat denken jullie ervan? Plagiaat? Zijn bij fiets 2 de draadjes later toegevoegd om de fiets interessanter te maken?