Locomotief (super)sportfietsen
Locomotief (super)sportfietsen
Vandaag bladerde ik even door de Locomotief prijscouranten op de verenigingssite. Mijn interesse ging daarbij speciaal uit naar het model Tour de France, zo genoemd vanwege de tourzeges van 1953. Dit model kwam onder die naam in of net na 1955 op de markt. Daarvoor omstreeks 1954 was het model Lichtgewicht op de markt. En onder de naam van fusiepartner Simplex was er tussen circa 1956 en 1959 de Lightweight (identiek aan de TdF). Omdat prijscouranten van voor 1954 vrijwel ontbreken zou ik graag willen vragen of iemand nog een (super)sportfiets of folders uit die tijd heeft van Locomotief.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 5 jun 2014, 18.24
- Locatie: Eindhoven
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Ik ben bezig met de renovatie van een locomotief lichtgewicht sportfiets uit 1954. Wat opvalt zijn de Reynolds buizen alsook de Reynolds aluminium zadelpen. Verder een holle bracketas met spie, waarschijnlijk van Stronglight. Mooie lugs en mooi zwart (onder de grijze doffe laag).Totaal foto's laat ik wel zien als ie klaar is.
- Bijlagen
-
- 20160113_164238_resized[1].jpg (146.02 KiB) 8110 keer bekeken
-
- 20160113_164210_resized[1].jpg (136.55 KiB) 8110 keer bekeken
-
- 20160111_180716_resized[1].jpg (172.36 KiB) 8110 keer bekeken
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Goedenavond,
Zou je nog wat meer detailfoto's kunnen laten zien? Wat voor cranks heeft hij (kun je een merk zien)? Single speed, derailleur of versnellingsnaaf?
Voor zover ik weet is dit niet de Stronglight holle as, maar zeker wel eentje die gewicht bespaart.
Locomotief lichtgewicht fietsen van voor 1955 zie je weinig, dus dit is erg leuk.
Ben trouwens ook benieuwd naar de overzichtsfoto's als hij helemaal af is. Keep me posted!
Met vriendelijke groeten,
Y.
Zou je nog wat meer detailfoto's kunnen laten zien? Wat voor cranks heeft hij (kun je een merk zien)? Single speed, derailleur of versnellingsnaaf?
Voor zover ik weet is dit niet de Stronglight holle as, maar zeker wel eentje die gewicht bespaart.
Locomotief lichtgewicht fietsen van voor 1955 zie je weinig, dus dit is erg leuk.
Ben trouwens ook benieuwd naar de overzichtsfoto's als hij helemaal af is. Keep me posted!
Met vriendelijke groeten,
Y.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 5 jun 2014, 18.24
- Locatie: Eindhoven
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Ik zal wat foto's toevoegen. Het is helaas wat moeilijk te zien dus ik zal zo goed mogelijk beschrijven wat er op staat.
Komt ie:
crancks: naamloos
voornaaf: locomotief
achternaaf: edco
freewheel: atom, drie versnellingen
stuurpen: Titan
stuur Titan, Maes en Kint
zadelpen: Reynolds
frame: Reynolds met aangesoldeerde bagagedrager en aangesoldeerde strip voor een simplex derailleur en nokjes voor kabeltjes enz.
voorvork met aangesoldeerde dynamohouder
voorrem: weinmann type 810
jasbeschermers van de woerd
spatborden: naamloos
wat ontbreekt is een zadel, achterderailleur, dynamo,achterrem
De naam op de trapas moet ik nog even ontcijferen.
Komt ie:
crancks: naamloos
voornaaf: locomotief
achternaaf: edco
freewheel: atom, drie versnellingen
stuurpen: Titan
stuur Titan, Maes en Kint
zadelpen: Reynolds
frame: Reynolds met aangesoldeerde bagagedrager en aangesoldeerde strip voor een simplex derailleur en nokjes voor kabeltjes enz.
voorvork met aangesoldeerde dynamohouder
voorrem: weinmann type 810
jasbeschermers van de woerd
spatborden: naamloos
wat ontbreekt is een zadel, achterderailleur, dynamo,achterrem
De naam op de trapas moet ik nog even ontcijferen.
- Bijlagen
-
- 20160113_212818_resized.jpg (173.14 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_213533_resized.jpg (15.86 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_213411_resized.jpg (159.08 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_213049_resized.jpg (149.25 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_212932_resized.jpg (180.95 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_212626_resized.jpg (130.27 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_212345_resized.jpg (22.21 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_212314_resized.jpg (19.18 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_211916_resized.jpg (128.88 KiB) 8087 keer bekeken
-
- 20160113_212023_resized.jpg (16.62 KiB) 8087 keer bekeken
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 5 jun 2014, 18.24
- Locatie: Eindhoven
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Onder het kroonkapje van de voorvork ook nog twee mooie gaten, en dan nog een foto van de voorrem. De achterrem was overigens een altenburger. Ik moet even kijken wat ik hiermee doe want de weinmann is nogal krom en ik heb nog een paar mooie universals uit de jaren 50 liggen. Jaren 50 Mafacs? Zeg het maar! Of toch twee weinmanns?
- Bijlagen
-
- 20160113_215601_resized.jpg (445.74 KiB) 8086 keer bekeken
-
- 20160111_215625_resized[1].jpg (323.77 KiB) 8086 keer bekeken
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Locomotief sportfietsen staan niet bekend om de duurste onderdelen. De twee die ik heb uit 1956 hebben beide Weinmann remmen.
Richting de jaren 60 worden ze nog zuiniger opgebouwd, zelfs het Titan stuur wordt dan ingeruild voor een verchroomd stalen exemplaar.
Richting de jaren 60 worden ze nog zuiniger opgebouwd, zelfs het Titan stuur wordt dan ingeruild voor een verchroomd stalen exemplaar.
Sportief fietsend!
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Stel me voor dat de Locomotief uit '54 er ongeveer uitzag als mijn exemplaar uit 1955.
- Bijlagen
-
- Locomotief TdF 1955
- Locomotief Tour de France.jpg (457.47 KiB) 8052 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Locomotief (super)sportfietsen
De keuze qua model kettingkast is allerminst consequent. Het is bij derailleur of het simpele model van Jacques of die met chrome dop erop. Het simpele exemplaar blijft als enige in de jaren 60 over.
Het enige vervelende aan de jaren 50 locomotief sportfietsen blijven de achterpatten met de derailleurnok. Je kan er nooit een andere derailleur op kwijt dan de Simplex uit die tijd, maar ach, die verslijten ook nauwelijks
Het enige vervelende aan de jaren 50 locomotief sportfietsen blijven de achterpatten met de derailleurnok. Je kan er nooit een andere derailleur op kwijt dan de Simplex uit die tijd, maar ach, die verslijten ook nauwelijks
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 5 jun 2014, 18.24
- Locatie: Eindhoven
Re: Locomotief (super)sportfietsen
De fiets hoort er idd uit te zien zoals die van berkers41. Mijn fiets had er een suntourderailleur op zitten die er door de vorige eigenaar met een zelfgemaakt derailleuroogje passend voor was gemaakt. Op de foto zie je de huisvlijt en ik heb er voor de foto even een mooie derailleur op gezet. er komt natuurlijk wel een originele derailleur op te zitten hoor!!
- Bijlagen
-
- 20160129_213817_resized.jpg (463.15 KiB) 7991 keer bekeken
-
- 20160111_181113_resized[1].jpg (204.06 KiB) 7991 keer bekeken
Re: Locomotief (super)sportfietsen
Goedenavond,
Inderdaad huisvlijt, maar hoeft niet behouden te worden op een fiets waar genoeg originele onderdelen nog aan zitten. Bovendien is deze oplossing technisch inferieur, omdat de derailleurbevestiging te ver naar voren t.o.v. de wielas komt te zitten. De ideale derailleur is in medio jaren 60 door Suntour gepatenteerd met het gekantele paralellogram. Pas in de jaren 80 hebben de andere fabrikanten nadat het patent afliep over kunnen nemen. Sorry Campa fans, de Suntour was 20 jaar lang beter!
Daarvoor, zeg maar in grootmoeders tijd had je de zgn. links rechts bewegende kettingspanner, toen derailleur. Dat geldt ook voor jouw fiets. Belangrijkste is dat hij niet krom is en er een beetje speling op het bovenste derialleurwieltje staat.
Succes!
Inderdaad huisvlijt, maar hoeft niet behouden te worden op een fiets waar genoeg originele onderdelen nog aan zitten. Bovendien is deze oplossing technisch inferieur, omdat de derailleurbevestiging te ver naar voren t.o.v. de wielas komt te zitten. De ideale derailleur is in medio jaren 60 door Suntour gepatenteerd met het gekantele paralellogram. Pas in de jaren 80 hebben de andere fabrikanten nadat het patent afliep over kunnen nemen. Sorry Campa fans, de Suntour was 20 jaar lang beter!
Daarvoor, zeg maar in grootmoeders tijd had je de zgn. links rechts bewegende kettingspanner, toen derailleur. Dat geldt ook voor jouw fiets. Belangrijkste is dat hij niet krom is en er een beetje speling op het bovenste derialleurwieltje staat.
Succes!
Sportief fietsend!