'Nieuwe' Juncker

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

'Nieuwe' Juncker

Bericht door Fotomaan »

Hoi Iedereen,

Ik ben vanmiddag even met het openbaar vervoer naar Winterswijk heen en weer gewipt om een Juncker transportfiets op het halen.
Hij is van een medewerker van een elektro-technisch bedrijf geweest die hem mee heeft gekregen toen het bedrijf ophield te bestaan. Vervolgens heeft hij hem weer aan zijn buurman verkocht die hem in zijn schuur heeft gezet en het daarbij heeft gelaten. Daarna is de fiets bij mij terecht gekomen.
In de achternaaf staat het jaartal 1957. Het framenummer zit echter onder de lak en moet ik nog ontcijferen dus ik weet niet zeker of 1957 ook het bouwjaar van de fiets is.
Het ding ligt inmiddels volledig uit elkaar en ik moest deze keer de trukendoos behoorlijk opentrekken omdat de pedalen niet uit de cranck wilden, de crancks niet van de trapas en het stuur niet uit de voorvork.
De spieën gleden er zo uit maar de crancks wilden niet van de as af.
Nou was dat laatste niet zo'n probleem omdat er nog ergens een poelietrekker rondzwierf maar daar moest ook nog aardig aan getrokken worden.
Om de pedalen lost te krijgen heb ik eerst de stofdoppen, de contramoertjes en de coontjes lostgedraaid zodat ik de pedaalsleutel beter op de pedaalas kon krijgen. Daar moest ik eerst nog met de vijl overheen omdat de sleutel anders niet paste.
Uiteindelijk de crancks in bankschroef gezet en de pedaalsleutel met enige kracht op zijn plek geschoven en toen kwamen ze eindelijk los.
De voorvorkkroon heb ik vastgezet in de bankschroef waarbij ik koperen plaatjes heb gebruikt. Daarna heb ik een half uur naar adem staan te happen tussen de krachtinspanningen door om het stuur er uit te wrikken.
Maar 't is gelukt.
Ik heb een paar foto's toegevoegd
Bijlagen
Juncker
Juncker
CHW_5331.jpg (351.29 KiB) 4662 keer bekeken
Balhoofd. Als nieuw.
Balhoofd. Als nieuw.
CHW_5299.jpg (385.81 KiB) 4662 keer bekeken
Balhoofdplaatje nog aanwezig
Balhoofdplaatje nog aanwezig
CHW_5317.jpg (450.95 KiB) 4662 keer bekeken
Origineel bevestigingsmateriaal
Origineel bevestigingsmateriaal
CHW_5314.jpg (188.87 KiB) 4662 keer bekeken
Zadel gerepareerd
Zadel gerepareerd
CHW_5313.jpg (246.23 KiB) 4663 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: 'Nieuwe' Juncker

Bericht door Eysfan »

Hoi Charles,

Als je nog eens in Winterswijk komt, onthoud dan dat je welkom bent bij mij voor een kopje koffie/thee. Maar ik begrijp ook dat je graag snel naar huis wilde om aan de Juncker te kunnen gaan werken 8-)

Komt de fiets soms uit de Meddosestraat? In elk geval is het een prachtige basis voor jouw speciale Owatrol behandeling waarbij originele lak en transfers aanwezig blijven. Als ik het resultaat zie bij de Simplex, dan wordt deze Juncker ook weer een prachtfiets!

Groeten,
Sjoerd
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: 'Nieuwe' Juncker

Bericht door Durabo88 »

Hallo Charles,

Best een aardige fiets, toch? Ik denk dat ie met een paar simpele 'reanimaties' wel weer de weg op kan. De zadelreparaties vind ik wel grappig. Op transportfiets.net dacht ik dat het om een elastiekje ging, maar op deze foto is duidelijk een metaaldraadje te zien.

Met vriendelijke groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 'Nieuwe' Juncker

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sjoerd,

We hebben eerst uitgebreid aan de thee gezeten maar ik kon inderdaad niet wachten.
En ik heb er helemaal niet aan gedacht dat jij daar ook woont.
Volgende keer kom ik langs.

De fiets komt van de Ravenhorsterweg.
Vandaag de fiets met Owatrol behandeld. Ziet er weer goed uit.
De conen van de pWb voornaaf waren versleten, randjes afgebrokkeld en er zat een vreemde maat kogels in. Ik denk metrisch. Iets tussen 3/16" en 7/32" in.
Maar het wordt ook weer een prachtig ding.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 'Nieuwe' Juncker

Bericht door Fotomaan »

Hoi Yorick,

Het zadel heeft een nieuwe neusveer en een ander zadeldek nodig.
Als dat er op zit kan het weer jaren mee.
Verder hoeft er niet zo veel aan toegevoegd te worden.
Een paar bouten voor de bevestiging van het rek aan het stuur, een dynamo, een koplamp en een bel.
Tandwielen en ketting kunnen ook gewoon weer mee.
Ik denk dat ik er een paar moderne crèmekleurige banden op leg van Rubena. De Cityhopper.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie