'Nieuwe' Juncker
Geplaatst: 31 jul 2012, 00.36
Hoi Iedereen,
Ik ben vanmiddag even met het openbaar vervoer naar Winterswijk heen en weer gewipt om een Juncker transportfiets op het halen.
Hij is van een medewerker van een elektro-technisch bedrijf geweest die hem mee heeft gekregen toen het bedrijf ophield te bestaan. Vervolgens heeft hij hem weer aan zijn buurman verkocht die hem in zijn schuur heeft gezet en het daarbij heeft gelaten. Daarna is de fiets bij mij terecht gekomen.
In de achternaaf staat het jaartal 1957. Het framenummer zit echter onder de lak en moet ik nog ontcijferen dus ik weet niet zeker of 1957 ook het bouwjaar van de fiets is.
Het ding ligt inmiddels volledig uit elkaar en ik moest deze keer de trukendoos behoorlijk opentrekken omdat de pedalen niet uit de cranck wilden, de crancks niet van de trapas en het stuur niet uit de voorvork.
De spieën gleden er zo uit maar de crancks wilden niet van de as af.
Nou was dat laatste niet zo'n probleem omdat er nog ergens een poelietrekker rondzwierf maar daar moest ook nog aardig aan getrokken worden.
Om de pedalen lost te krijgen heb ik eerst de stofdoppen, de contramoertjes en de coontjes lostgedraaid zodat ik de pedaalsleutel beter op de pedaalas kon krijgen. Daar moest ik eerst nog met de vijl overheen omdat de sleutel anders niet paste.
Uiteindelijk de crancks in bankschroef gezet en de pedaalsleutel met enige kracht op zijn plek geschoven en toen kwamen ze eindelijk los.
De voorvorkkroon heb ik vastgezet in de bankschroef waarbij ik koperen plaatjes heb gebruikt. Daarna heb ik een half uur naar adem staan te happen tussen de krachtinspanningen door om het stuur er uit te wrikken.
Maar 't is gelukt.
Ik heb een paar foto's toegevoegd
Ik ben vanmiddag even met het openbaar vervoer naar Winterswijk heen en weer gewipt om een Juncker transportfiets op het halen.
Hij is van een medewerker van een elektro-technisch bedrijf geweest die hem mee heeft gekregen toen het bedrijf ophield te bestaan. Vervolgens heeft hij hem weer aan zijn buurman verkocht die hem in zijn schuur heeft gezet en het daarbij heeft gelaten. Daarna is de fiets bij mij terecht gekomen.
In de achternaaf staat het jaartal 1957. Het framenummer zit echter onder de lak en moet ik nog ontcijferen dus ik weet niet zeker of 1957 ook het bouwjaar van de fiets is.
Het ding ligt inmiddels volledig uit elkaar en ik moest deze keer de trukendoos behoorlijk opentrekken omdat de pedalen niet uit de cranck wilden, de crancks niet van de trapas en het stuur niet uit de voorvork.
De spieën gleden er zo uit maar de crancks wilden niet van de as af.
Nou was dat laatste niet zo'n probleem omdat er nog ergens een poelietrekker rondzwierf maar daar moest ook nog aardig aan getrokken worden.
Om de pedalen lost te krijgen heb ik eerst de stofdoppen, de contramoertjes en de coontjes lostgedraaid zodat ik de pedaalsleutel beter op de pedaalas kon krijgen. Daar moest ik eerst nog met de vijl overheen omdat de sleutel anders niet paste.
Uiteindelijk de crancks in bankschroef gezet en de pedaalsleutel met enige kracht op zijn plek geschoven en toen kwamen ze eindelijk los.
De voorvorkkroon heb ik vastgezet in de bankschroef waarbij ik koperen plaatjes heb gebruikt. Daarna heb ik een half uur naar adem staan te happen tussen de krachtinspanningen door om het stuur er uit te wrikken.
Maar 't is gelukt.
Ik heb een paar foto's toegevoegd