draisine in utrecht circa 1830

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Plaats reactie
wimzon
Berichten: 4
Lid geworden op: 6 jan 2015, 12.41

draisine in utrecht circa 1830

Bericht door wimzon »

Een vraag die voortkomt uit mijn onderzoek naar het vroege velocipederen in Utrecht. Op 17 juli 1892 schrijft een zekere ‘X’ een ingezonden brief aan het Algemeen Handelsblad. Hij kent een aardig verhaal over de ‘draisine’. “In mijn prille jeugd kende ik zulk een rijwiel en den maker er van. Ik heb thans de 74 bereikt en zal niet ouder zijn geweest dan 10 jaren, dat op een wandeling op de buitensingels te Utrecht in gezelschap van mijn ouders eensklaps een zonderling ding ons voorbijvloog. De berijder, tevens uitvinder en vervaardiger, was een huisvriend, een jeugdig rijtuigmaker, die ons had willen verrassen. Als ik mij niet vergis, leeft hij nog, ofschoon dan toch zeker stokoud, want ik meen dat hij in 1802 geboren werd. Het is mijn volle overtuiging, dat J. Verweij — zoo heet of heette de man — zijn trapwiel voor eigen gebruik heeft gemaakt, zonder ooit van dergelijk ding gehoord te hebben.”
Ik schreef hierover in Oud Utrecht en mede op grond van reacties zou het wel eens kunnen gaan om Jacobus Verweij (1801-1896), er wordt een persoon met die naam aangeduid als ‘wagenmaker’ in Utrechtse familiegevens op het internet (met een zoon Cornelis die ook ‘wagenmaker’ wordt genoemd) en een ‘wagenmaker Verweij’ in een klein bericht in de Utrechtsche Courant uit 1825.
Weet iemand meer?
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: draisine in utrecht circa 1830

Bericht door maartenB »

helaas wim...dat zal lastig worden. Het gaat hier natuurlijk om een Draisine, een loopfiets. Wel leuk dat dat een 'trapwiel' wordt genoemd.
Die werden (voor zover ik weet) niet fabrieksmatig gemaakt, maar artisanaal. In Velorama staan hele fraaie, ook Het loo schijnt er een te hebben. Ook deze 'uitvinder' moet ervan gehoord hebben of een plaatje hebben gezien.
Misschien heeft hij er na 1867 nog wel eens pedalen opgezet, wie weet?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie