Verende Fiets

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Verende Fiets

Bericht door Nicolas »

Dank voor je foto's Theo!
Jouw framebuis van balhoofd naar trapstel heeft twee scharnierpunten, en die van mij slechts een.
Ik heb geen liggend mannetje in de achtervork, op die hoogte zat/zit de shifter van de tweeversnellingsnaaf. De sterkte van mijn achterveren zijn instelbaar door de nikkelen manchet op beide schokbrekers die je kunt in- en uitdraaien, zo ook de veersterkte in de liggende framebuis instelbaar qua sterkte, verder totaal geen nummers of merktekens behalve op het Williams tandwiel, een C, wat volgens mij 1914 is. Op de trapas van Brampton staat een iets grotere 7 en daarna 12.Zou dit betekenen dat de trapas uit 1907 is? Dan correspondeert ie met het F & S tweeversnellingsnaafje uit 1906, waar ik ook het instructieboekje van heb gevonden.....!
Verder heb ik ook het oorspronkelijke balhoofdplaatje gevonden, wat op de fiets moet hebben gezeten "Vicit Vim Virtus", vorm en gaatjes kloppen exact, zo ook de restanten van koperen klinknageltjes, volgens betrouwbare bron(Fietser) was van Gebr.Diks uit Haarlem.Mijn grootvader deponeerde in 1913 het merk Witte van Haemstede en verving nadien het balhoofdplaatje van Gebr.Diks door zijn eigen balhoofdplaatje.Misschien verving hij toen ook het voorste grote tandwiel door een nieuw Williams tandwiel.
Onderdelen,zoals lugs en buizen, betrok mijn grootvader ook van Gebr.Diks in Haarlem,die een grossier was in rijwielonderdelen.
Later voerde Diks "Vesting Rijwielen"
Verbindingsbouten en borgmoeren in het frame zijn fijnmetrisch en geen engelse draad. In het Balhoofd staat "Witte van Haemstede 6" gestanst.
Gr.Nico
Bijlagen
fiets en meterstand verbinding 027.JPG
fiets en meterstand verbinding 027.JPG (125.21 KiB) 7742 keer bekeken
verendee fiets 003.JPG
verendee fiets 003.JPG (299.57 KiB) 7742 keer bekeken
verendee fiets 005 - kopie.JPG
verendee fiets 005 - kopie.JPG (425.83 KiB) 7742 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 974
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Verende Fiets

Bericht door JasperA »

Mooi om te lezen zo'n ontdekkingstocht! Een fiets restaureren met oog voor de details en de geschiedenis van de fiets blijft een aantrekkelijke activiteit! Dank voor het delen in ieder geval! Ik zal het komende jaar ook weer eens van me laten horen op dit vlak... :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88
Berichten: 2554
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Verende Fiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Nico,

Wie wat bewaard... zo luidt het gezegde. Gelukkig heb je alles aan de fiets zo'n beetje nog. Dat maakt de zoektocht nauwkeuriger. Erg interessante fiets overigens. De achternaaf is bijzonder vroeg. Heb je daar meer foto's van en wil je het boekje erover scannen en delen?

Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
TheodK
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Verende Fiets

Bericht door TheodK »

had je dat Haarlemse plaatje nog in de zaak liggen? dan zou het best kunnen dat het frame van de gebr. Dik afkomstig is . Het doet me denken aan mijn Success cardanfiets. Daar zit een plaatje op van Ackmann, de opvolger van Klaas Baving uit Zwolle. Onder dat plaatje zitten ook nog de gaatjes van het oorspronkelijke plaatje van Pierce. (de fabrikant van dit frame).
De fabrikant van jouw verende fiets blijft nog onduidelijk. Het zal niet in nederland gebouwd zijn lijkt me. Het frame wijkt op veel punten af van mijn BSA (die is ongeveer uit 1905). Maar ik weet niet of BSA omstreeks 1910 wellicht een wat ander model maakte. Een zoektocht in de BSA catalogi kan mogelijk nog wat opleveren. Het is in ieder geval een mooie fiets.


groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Verende Fiets

Bericht door Nicolas »

Ja, ik heb een doosje in de fietsenzaak waar mijn grootvader bijzondere balhoofdplaatjes in bewaarde, daar zat het bij, het is geen BSA omdat de draad,bouten en moeren van het frame fijn metrisch zijn, dus geen engelse draad zoals BSA voerde in die tijd. Ik ken alleen het BSA frame zo als jij dat hebt, ook uit de Engelse litteratuur, er wel nog een damesmodel geweest. Nadeel van de frames was de stijfheid en na verloop van tijd werden ze slap door speling in de scharnierpunten, zodat ze ook niet doorontwikkelt zijn. BSA heeft wel een snelheidsrecord gevestigt met een verende fiets op het traject London-Brighton dacht rond 1907.
Gr.Nico
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Verende Fiets

Bericht door Hans van de Stouwe »

Nicolas.
De meeste onderdelen van jou fiets waren bij groothandels te koop. Ik heb daar 2 catalogi van (incompleet Belgies Luik) Ik denk dat de Witte van Haemstede verkopers aan de deur kregen die hem deze onderdelen los verkochten (of op nalevering). Zo gauw ik wat mobieler zal ik ze opzoeken. Tot in de 20tiger jaren kom je belgiese fietsen op gebouwd met deze lugs. de F&Snaaf zal echter zijn bouwjaar prijsgeven na demontage. Alle onderdelen staan jaartallen in. 10 = 1910 11 = 1911 . De oudst bekende = is van 1911. Ben benieuwd
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Verende Fiets

Bericht door Nicolas »

Toch overal BSA stempeltjes!
Bijlagen
BSA frame 001.JPG
BSA frame 001.JPG (345.62 KiB) 7595 keer bekeken
BSA frame 003.JPG
BSA frame 003.JPG (372.16 KiB) 7595 keer bekeken
TheodK
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Verende Fiets

Bericht door TheodK »

Mooi nico! Dan is de herkomst in ieder geval duidelijk!!!
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Verende Fiets

Bericht door Nicolas »

onderkant frame liggende vork
onderkant frame liggende vork
framenummer BSA 003.JPG (294.44 KiB) 7536 keer bekeken
Mijn framenummer is P232 en staat ook een keer ingeslagen zonder P op dezelfde plaatsen als bij jou!
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Verende Fiets

Bericht door Nicolas »

voorvork verende fiets
voorvork verende fiets
BSAA 010.JPG (359.95 KiB) 7507 keer bekeken
De voorvork kaal gemaakt en daar staat ingeslagen "bram" zou dit brampton kunnen betekenen? Ook kom ik op de lugs steeds meer BSA logo's tegen, al dan niet weggeslepen, ook een aantal keren op de BSA lugs een grote "G" met daarin "w14" iemand een idee???Zie bijgaande foto's.......
Bijlagen
BSAA 022.JPG
BSAA 022.JPG (300.84 KiB) 7507 keer bekeken
BSAA 020.JPG
BSAA 020.JPG (364.32 KiB) 7507 keer bekeken
BSAA 017.JPG
BSAA 017.JPG (329.79 KiB) 7507 keer bekeken
Plaats reactie