Motobecane dames sportfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Motobecane dames sportfiets

Bericht door HJvMontfort »

Heb deze week mijn tante geholpen op te ruimen, nou wist ik al dat ze een solex voor me had maar deze fiets verbaasde mij toch wel!

Heeft 10 jaar in de kelder gestaan maar is zeker de moeite waard.

Momenteel staat hij bij mijn moeder gestald maar hij gaat naar Vlieland voor het museum van de oude baas.

Het voelt voor mij als een museumstuk en hij gaat ook niet bereden worden maar komt te staan voor de eeuwigheid.

Ik kan geen framenummer vinden maar het lijkt me voor de mensen die langer bezig zijn met fietsen een makkelijk te dateren fiets door de vele eigentijdse details.
Zelf denk ik 70er jaren
Afbeelding

Prachtige omgekeerde handremmen
Afbeelding

Sport trappers in bijzonder design, mooie crankset met prachtige bevestiging van het voortandwiel
Afbeelding

Prachtige hechting van de buizen en een originele, werkende fietspomp
Afbeelding

Achterderraileur en prachtige details op de drager
Afbeelding

Stalen koffertjes die vast zitten aan de drager
Afbeelding

Nog meer prachtige details op het frame
Afbeelding

Voorzijde van de fiets met mooie originele details
Afbeelding

Mooie details van het spatbord
Afbeelding

Mooi origineel zadel
Afbeelding

Gehavend achterlicht waar ik graag een vervangende voor wil
Afbeelding

Slot zonder sleutel, mocht iemand dit slot met sleutel hebben dan zou ik deze graag overnemen!
Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door Martin H. »

Hallo Harrie,

een in uitzonderlijk fraaie staat verkerende Franse Dame, zelf denk ik eerder jaren 60 dan jaren 70. Veel kijkplezier ermee.

Verder op je vraag PM een PM = PB of te wel een persoonlijk bericht, personal mail, dus naar jou alleen buiten het forum om gestuurd.

Groeten, Martin Hagen
Durabo88
Berichten: 2520
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste heren,

Zeker een schitterende fiets, echt een tourfiets voor door de Franse graanvelden. Over het algemeen heb ik niet zo veel met Franse fietsen, maar deze vind ik wel mooi. Vooral de aluminium-fetisch van de Fransen heb ik niet zo veel mee. Gelukkig valt dat hier wel mee en zijn de aluminiumspatborden prachtig gevormd met die deukjesstructuur.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door HJvMontfort »

[quote="Yorick Vermeulen"]Beste heren,

Zeker een schitterende fiets, echt een tourfiets voor door de Franse graanvelden. Over het algemeen heb ik niet zo veel met Franse fietsen, maar deze vind ik wel mooi. Vooral de aluminium-fetisch van de Fransen heb ik niet zo veel mee. Gelukkig valt dat hier wel mee en zijn de aluminiumspatborden prachtig gevormd met die deukjesstructuur.
quote]

Tot mijn grote verbazing vond zelfs mijn zus hem mooi, die toch vooral van 'nieuw' en 'duur' is. Ik kan niet wachten tot ik hem op Vlieland kan plaatsen en we er leuke reacties van klanten op gaan krijgen! Ben me momenteel alleen nog aan het afvragen of ik het slot vervang of er gewoon af haal
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door JocoFoto »

Wat een detaillering weer. Kosten nog moeite gespaard zo lijkt het. Zet dat eens naast een Nederlandse sportfiets. Erg fraai en een aanwinst om te koesteren. Juist omdat zo weinig mensen er zo enthousiast over zijn dat ze ruimte reserveren voor zo'n Franse dame.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88
Berichten: 2520
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door Durabo88 »

Beste Harrie,

Zijn de cantilever remmen van Mafac? Wat voor werk doe je eigenlijk?

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door fietser »

Ik kan geen framenummer vinden maar het lijkt me voor de mensen die langer bezig zijn met fietsen een makkelijk te dateren fiets door de vele eigentijdse details.
Kijk eens op de linker achterpad (dus linker achterwielmoer losdraaien en liefst een foto van maken). Misschien kan ik er dan meer over zeggen. En kijk ook eens naar de overeenkomst met deze Nederlandse fiets waarvan het frame natuurlijk ook bij Motobecane gemaakt is (alleen hebben ze bij het steunstukje in plaats van een "M" in het frame een "K" erin gezet):
http://www.rijwiel.net/fietsen/kap/r701930.htm

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door HJvMontfort »

Yorick Vermeulen schreef:Beste Harrie,

Zijn de cantilever remmen van Mafac? Wat voor werk doe je eigenlijk?

Groeten, Yorick.
Ik ben Fietsenmaker, al heb ik voor iets heel anders een diploma
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door HJvMontfort »

JocoFoto schreef:Wat een detaillering weer. Kosten nog moeite gespaard zo lijkt het. Zet dat eens naast een Nederlandse sportfiets. Erg fraai en een aanwinst om te koesteren. Juist omdat zo weinig mensen er zo enthousiast over zijn dat ze ruimte reserveren voor zo'n Franse dame.
Het lijkt bijna alsof ze gewoon alles wat ze hadden erop gegooid hebben;)
Vond ik dan wel grappig omdat ik het nooit kan laten om onderdelen toe te blijven voegen tot een fiets overcompleet is;) Mijn vorige fiets had werkelijk elke optie die ik kon bedenken en langzaam gebeurt dat ook met mijn MTB
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: Motobecane dames sportfiets

Bericht door sleurhut »

Zeer mooie motobecane, moet je niet teveel opknappen maar lekker zo houden man. zo te zien een huret groepje erop, zal wel een maillard of regina freewheel hebben en mooie vroege normandy hoge flens naven met vleugelmoeren. Prachtig zo origineel! Denk dat het jaren 60 materiaal is, mocht je ooit nog eens wat zoeken qua onderdelen, stuur maar een mailtje :mrgreen: .

Mocht je hem van het slot open willen hebben dan is dit zeer simpel. Dit type slot zit er een beetje voor jan met de korte achternaam op omdat iedereen ze open krijgt. De beste en schadevrije manier is gewoon met een haakse slijper de beugel die door je spaken zit doorslijpen. Nu duurt dit vrij lang (haakse slijper pakken, schijf erop etc etc etc). Sneller is een oude schroevendraaier in het gat van de sleutel slaan en omdraaien, het hele slot breekt open waardoor de veer die hem tegenhoud ontspant. De gazelle die ik vorig jaar kocht stond ook al jaren opslot bij iemand die er geen sleutel voor had. Maarja de auto stond een heel stuk verderop geparkeerd en kon niet dichterbij komen. ter plekke in een minuutje het slot opengesloopt en kon zo erheen rijden :lol: . deze sloten duiken best vaak op voor weinig geld op marktplaats, even in de gaten houden dus!

veel plezier en met vriendelijke groet,

Joost
Plaats reactie