FN cardanfiets 1928 van Martin Braakensiek

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

FN cardanfiets 1928 van Martin Braakensiek

Bericht door Hans van de Stouwe »

Martin Heeft een aantal vragen over deze fiets die hij wil gaan restaureren.
Waren de velgen nikkel of lakwerk.
Op de voorvork heeft nikkel gezeten. Welke vorm boven en aan de onderzijde bij het asgat van het voorwiel. Welke kleuren hadden de biezen en welk patroon.
Is de vorm van het spatbord juist. (heeft Raleigh niet FN overgenomen 1928)
Bijlagen
DSC01623.JPG
DSC01623.JPG (332.18 KiB) 5272 keer bekeken
DSC01625.JPG
DSC01625.JPG (327.56 KiB) 5272 keer bekeken
DSC01624.JPG
DSC01624.JPG (349.86 KiB) 5272 keer bekeken
DSC01622.JPG
DSC01622.JPG (209.3 KiB) 5272 keer bekeken
DSC01621.JPG
DSC01621.JPG (209.21 KiB) 5273 keer bekeken
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: FN cardanfiets 1928 van Martin Braakensiek

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Hans,

bij mijn FN zijn de velgen zwart gelakt, ik zou persoonlijk de fiets zo laten , liever origineel als een overgelakte fiets maar dat is persoonlijk,succes met de restauratie,

Groetjes Hans
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: FN cardanfiets 1928 van Martin Braakensiek

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Hans,

Ik heb een tijd geleden een F.N. herenfiets gehad van plm 1924.
Die had originele spatborden zo als Fongers maar dan wat smaller en platter. Wel dus de hoge rug.
De spatbordstangen zijn ook apart met aan spatbordkant blikken vormpjes waar de stangen in zijn opgesloten.

Ergens eind jaren 20 werden de Fongers-achtige spatborden vervangen door het model zo als hier op de foto.
F.N.damesfiets eind jaren 20
F.N.damesfiets eind jaren 20
040930_cbr_mp_his_trans_vb_515.jpg (184.19 KiB) 5250 keer bekeken
Het achterspatbord heeft steeds de bevestigingsbout van de staande vork van onder uit vast zitten aan het spatbord.
Dit is gedaan om het spatbord makkelijk los en vast te kunnen schroeven.
De staande achtervork moet namelijk los worden genomen zodat het achterwiel na los maken van de cardan-as naar buiten gekanteld kan worden zodat ze uit de achtervork van de cardan kan worden geschroefd.
Als je dat niet doet dan gaat bij losschroeven van de as uit de cardan de vork steeds breder worden en dat is onmogelijk.
Aan de remsleutelkant moet de naaf uit de achtervork worden gekanteld.

Zo te zien aan de fiets van Martin is het voorwiel origineel.
De pedalen hebben origineel ook die dikkere cups op een dunnere tussenbuis.

Mijn fiets had nog originele lak in redelijk blinkende staat maar er was helemaal geen enkele bies te zien. Nergens , ook niet onder een pompklem of zo.
De wielen waren 28 X 5/8 met mooie smalle zwarte velgen.

F.N. heeft zeker ook houten spatborden en /of houten velgen gehad. In iedere combinatie hout-staal.

Op de Engelse old bicycle site staat ook een afdeling shaft driven bicycles met een paar F.N.`s en een onderdelen catalogus.

Groeten,
Maarten
P.S. Er staat op de engelse Ebay een James lamphaak te koop.
5 pond meen ik
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: FN cardanfiets 1928 van Martin Braakensiek

Bericht door Nicolas »

Goedenavond Hans,
Het beste contact op te nemen met Jaques Maertens uit Belgie; email; fn.oldtimers@telenet.be hij kan je zeker verder helpen, FN leeft uiteraard meer in Belgie dan waar ook! Er bestaat ook een register van FN Cardanfietsen wat hij mij doormailde. Ik heb zelf ook een FN cardanfiets uit 1904 in mijn verzameling en die behoort tot de 5 oudste die in dat register staan. Er staan FN-cardanfietsen in uit heel Europa met contactgegevens van de eigenaren per email of telefoon.
Gr.Nico
Plaats reactie