Even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Even voorstellen

Bericht door wies-pim »

Ik ben sinds kort in het bezit van een Fongers, type HF, met serienummer W12974 in de uitvoering met stangenremmen en een SA 3V naaf. De kenners weten dan dat deze fiets (sorry, dit rijwiel) uit 1953 stamt. Ik heb de fiets via Marktplaats gekocht van iemand uit Lelystad, die hem ongeveer 25 jr in zijn bezit heeft gehad. Hij heeft als 15 jarige de Fongers in 1988 gekocht om er zijn krantenwijk mee te rijden. En dat is te merken: losse en kapotte spaken, slagen in de wielen, uitgelopen naven en beschadige lak. Vervelender is dat het stuur beschadigd is en een beetje krom. Uit een nauwelijks zichtbaar fietsplaatje leid ik af dat de fiets nieuw is gekocht bij de Firma Meijerink in Apeldoorn. Deze bestaat nog steeds. Inmiddels ben ik bezig de Fongers op te knappen, dat wil zeggen te conserveren. Daaronder versta ik technisch in orde maken, poetsen en een Owatrolbehandeling. Wat heb ik al gedaan: nieuwe spaken gestoken en wielen (laten) richten en de naven (zelf) gereviseerd. Ik ben nu op jacht naar wat nieuwe of gebruikte onderdelen, zoals trappers, kettingkast en jasbeschermers. Waar mogelijk originele NOS onderdelen en anders gelijkwaardige vervangers. Ik doe daar niet te moeilijk over. Ik sleutel al wel aan fietsen, maar dit is mijn eerste restauratieproject. Ik wil eens kijken of dat lukt om daarna misschien weer wat anders aan te pakken. Wat ga ik doen met de fiets? Gewoon dagelijks naar het werk fietsen. Vandaar ook dat de fiets praktisch moet zijn, voor de losse onderdelen mag de authenticiteit daar voor wijken. Een nieuwe eigenaar kan er altijd nog voor kiezen originele Fongers onderdelen te gebruiken. Als ik klaar ben, ik denk met een paar weken, zal ik nog wel eens voor/na foto's plaatsen.
Oh ja, ik heb een binnenspatbord over. Dat ga ik niet gebruiken. Iemand interesse? Het is in niet al te beste staat: beugeltje afgebroken, maar wel aanwezig.
Tot slot. Waarom een Fongers? Diep in mijn geheugen zat dat dit het beste rijwiel ter wereld was. Of dat waar is doet er niet toe. Wat wel waar is dat drie Nederlandse konginnen er op gereden hebben. Hoe dan ook: ik vind het iets bijzonders.
Met vriendelijke groet,
Pim.
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Durabo88
Berichten: 2536
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Even voorstellen

Bericht door Durabo88 »

Welkom Pim,

Klinkt als een interessante fiets, ik heb er in Groningen ook nog een staan. Rijdt heerlijk, alleen voor mij wat aan de kleine kant.

Zeer uitdagend project als hij zeker een aantal jaar onder zware kranten gebukt heeft gegaan. Dat zijn behoorlijke krachten. Daarnaast wordt zo'n fiets vaak amper onderhouden, wat negatieve gevolgen heeft voor het loopwerk.

Het binnenspatbord heb ik zelf nog in redelijke staat liggen, om een nieuwe jasbeschermer van te maken, dus helaas heb ik daar geen belangstelling voor. Voor de leuk wilde ik deze jasbeschermers nog een keer in leer gaan uitwerken.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Even voorstellen

Bericht door Elibert van Dalen »

welkom
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie