Het is een gewone BSA-trapas, wel met ingeschoven bus en met een extra dikke borgmoer/stofafdichting. Eigen constructie van GA voor zover ik weet.De trapas is een mij onbekende constructie, wie herkent die?
Hij is niet van eind jaren ’50 maar van +/- 1950. Gruno-Adek hadden toen het model Kruissport in de folder, voor dames en heren, dus het model dat wij een dames-kruisframe zouden noemen, maar deze heren-kruisframefiets kan ik nergens terugvinden. Met Stokvis heeft het in die tijd allemaal nog niets te maken.Wie weet het bouwjaar van deze fiets? Staat hij in folders uit die tijd? Misschien had Stokvis dezelfde fiets in het program, schijnt allemaal uit dezelfde fabriek te komen.
Dat van de wielen is vreemd. Welke wielmaat, 622mm of 635mm? Gezien de velgen vermoedelijk 37-622, en dat in een toerframe. Dat kwam vroeger niet vaak voor. Als de voornaaf niet was zou ik zeggen dat het misschien niet origineel is. Je geeft niet aan welk model F&S-naaf in het achterwiel zit maar ...Aluminium Weinmann velgen
... gezien het bouwjaar van de fiets zijn er twee mogelijkheden waarvoor de gelijder bij de zadelklembout kan hebben gediend: voor zo’n oude F&S Dreigang, de voorloper van de Modell 53, of voor een Zweigang. Is het achterwiel ooit omgespaakt (mogelijk te zien aan de nieuwere spaken)?Ah ik zie het katrolletje nu wel zitten, is voor een kettinkje erover te geleiden. Er hoort dus een Modell 53 Torpedo naaf met shifter van Fichtel en Sachs bij.
Het is nog maar de vraag of het de goede was geweest. Meestal zijn het de verstellers voor de Dreigang Kettenschaltung, dus die rare derailleur-met-terugtraprem van F&S.Die switch van MP is trouwens inmiddels verkocht, en helaas niet aan mij
Een oude Dreigang-naaf met bijbehorende spullen vinden wordt nog een echt probleem als je niet bij b.v. Fingerhut nog eens het bedrag op tafel wilt leggen dat je al voor de fiets kwijt was. Maar ik acht de kans dat er een Zweigang in zat minstens even groot. De Zweigang werd in 1951 opnieuw op de markt gebracht (ook in Nederland) en werkte aanvankelijk ook met schakelstangen net als de Dreigang. 1951 zou nog net met het bouwjaar van de fiets kunnen stroken.
Zou je voor mij een foto kunnen maken van het balhoofdtransfer in het groot recht van voren i.p.v. schuin? Ik heb nog geen goede afbeelding van dit merk.
'