Adek kruisframe gekocht

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3841
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

OK ik ga daarin mee, hij zal dus van 54 zijn en tzt. vind ik wel zo'n mooie alu-naaf.

Ach Fietser, ik heb nu opeens een dreigang van 1942 en een Zweigang van 1964 op de plank liggen, hele interessante naafjes, da's ook niet verkeerd en mooi ruilmateriaal als ik eens zo'n Modell 53 tegen kom.

Maarten: Wat lakken betreft heb ik dat wel vaker gezien, dat de kleurlak gewoon over de zwarte heen was gezet.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Michiel Röben »

;) Hoi Maarten,
de dikke Berta waar je het over hebt zijn maar een zeer korte tijd in de handel geweest 1953 1954 (dubbel planetair stelsel) en daarna weer vervangen door de bekende dunnere modellen met een enkel planetair stelsel. Ik vind het valide om er van uit te gaan dat de fiets wellicht eerst is uitgerust met een torpedo terugtraprem en misschien later een 3versnellingsnaaf heeft gekregen. Je zou ook kunnen kiezen voor de bedrijfszekere moderne variant die nog volop te krijgen is. Punt blijft dat het schakelmeganiek moeilijk te vinden is. Ebay Duitsland geef ik je de meeste kans want zo ben ik ook aan "mijn revisie dikke Berta" (lees aluminium grote 3gang nabe) gekomen. ze worden soms aangeboden. Niet veel dus.
Succes met je kruisframe. Je maakt er vast weer wat moois van. ;)

Michiel Röben
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Ik bedenk me opeens dat in mijn Damesfiets Raleigh van 1929 een GA lamp zat met prachtig versierd logo. Zou uit de 50er jaren kunnen zijn maar ook uit de 30/40er jaren. Yorick, jij wees me er toen op dat die lamp Met GA logo van Gruno/Adek was. Weet jij iets van het jaartal? Of jij Herbert? Als je een jaren 20/30 lamp voor Raleigh hebt wil ik wel ruilen. ;) Lamp is in zeer goede staat.

Michiel Röben
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3841
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel, dank voor het meedenken!

Kun je een foto posten? Ik was van plan om er gewoon een setje van Lucifer op te zetten uit ca. 1954, maar misschien is die lamp van jou erg passend?
Ik moet nog wel VT en/of Bosch lampjes hebben uit de jaren 20.

Over die naaf: ik zie op Scheunenfun.de dat er toch nog wel behoorlijke aantallen gemaakt zijn hoor. Op een of andere manier kom ik er wel aan.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
zal vandaag of morgen een afbeelding plaatsen. Is een bloedmooi ding met een barok uitgewerkt gegoten logo van een A en een G bovenop de lamp.

Zoek wel een Engelse jaren 20 lamp, Bosch en VT heb ik nog wel liggen maar iets Engels niet.

groeten Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,
Heb even op Adek/Gruno gegoogled en op de site van Herbert staat het logo van Adek/Gruno dat in de jaren 20 ontworpen is en in de jaren 30 al weer veranderd. Dus veul ste oud voor jouw prachtige kruisframe. Ik vermoed dat er een Philips koplamp op gezeten heeft net als op mijn Pon kruisframe die uit de zelfde periode stamt. Hoewel daar geen koplamp op zat bedenk ik me opeens... toen ik hem kocht dan. Er zat zo'n lange dynamo van Nordlight op en ik heb zelf de Philips koplamp gemonteerd. Philips lijkt me een gangbare koplamp voor een fiets uit deze tijd. Maar er zijn ook andere mooie variaties mogelijk.

Groeten,
Michiel ;)
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Op MP staat nu zo'n Dikke Bertha naaf, zie advertentienr. 605733822.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3841
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Helemaal goed Yorick, ik ken de verkoper, heb gebeld en het is rond. Top! Dank voor de tip :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Is deze spatlap niet iets voor jou.
Zie MP adv. nr.: 617216126

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3841
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Ha ja, van de week stond die advertentie er ook al, toen had hij nog 2 spatlappen, nu nog maar één.
Rara waar die andere nu ligt.
Het is een patent spatlap met een bijzonder bevestigingssysteem.
Ik ben heel benieuwd hoe dat zou moeten werken, ik post binnenkort een foto.
Dank wederom voor de tip, mijn enig missende onderdeel op deze fiets is nu nog de driehoekige schakelaar op de bovenbuis, Modell 53, die helemaal aan het begin van deze draad op MP stond, grrrr. Heb ik nu spijt van !
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie