Adek kruisframe gekocht

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door fietser »

Heel mooie fiets, gefeliciteerd Maarten, ik zie hem hier nu pas! Ik wist niet dat Gruno-Adek ook dit model kruisframe heeft gemaakt.
De trapas is een mij onbekende constructie, wie herkent die?
Het is een gewone BSA-trapas, wel met ingeschoven bus en met een extra dikke borgmoer/stofafdichting. Eigen constructie van GA voor zover ik weet.
Wie weet het bouwjaar van deze fiets? Staat hij in folders uit die tijd? Misschien had Stokvis dezelfde fiets in het program, schijnt allemaal uit dezelfde fabriek te komen.
Hij is niet van eind jaren ’50 maar van +/- 1950. Gruno-Adek hadden toen het model Kruissport in de folder, voor dames en heren, dus het model dat wij een dames-kruisframe zouden noemen, maar deze heren-kruisframefiets kan ik nergens terugvinden. Met Stokvis heeft het in die tijd allemaal nog niets te maken.
Aluminium Weinmann velgen
Dat van de wielen is vreemd. Welke wielmaat, 622mm of 635mm? Gezien de velgen vermoedelijk 37-622, en dat in een toerframe. Dat kwam vroeger niet vaak voor. Als de voornaaf niet was zou ik zeggen dat het misschien niet origineel is. Je geeft niet aan welk model F&S-naaf in het achterwiel zit maar ...
Ah ik zie het katrolletje nu wel zitten, is voor een kettinkje erover te geleiden. Er hoort dus een Modell 53 Torpedo naaf met shifter van Fichtel en Sachs bij.
... gezien het bouwjaar van de fiets zijn er twee mogelijkheden waarvoor de gelijder bij de zadelklembout kan hebben gediend: voor zo’n oude F&S Dreigang, de voorloper van de Modell 53, of voor een Zweigang. Is het achterwiel ooit omgespaakt (mogelijk te zien aan de nieuwere spaken)?
Die switch van MP is trouwens inmiddels verkocht, en helaas niet aan mij
Het is nog maar de vraag of het de goede was geweest. Meestal zijn het de verstellers voor de Dreigang Kettenschaltung, dus die rare derailleur-met-terugtraprem van F&S.
Een oude Dreigang-naaf met bijbehorende spullen vinden wordt nog een echt probleem als je niet bij b.v. Fingerhut nog eens het bedrag op tafel wilt leggen dat je al voor de fiets kwijt was. Maar ik acht de kans dat er een Zweigang in zat minstens even groot. De Zweigang werd in 1951 opnieuw op de markt gebracht (ook in Nederland) en werkte aanvankelijk ook met schakelstangen net als de Dreigang. 1951 zou nog net met het bouwjaar van de fiets kunnen stroken.

Zou je voor mij een foto kunnen maken van het balhoofdtransfer in het groot recht van voren i.p.v. schuin? Ik heb nog geen goede afbeelding van dit merk.

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

Beste fietser, Dank voor je opmerkingen.
Ik heb de foto van de balhoofdtransfer direct naar je gemaild.

De velgen zijn Weinmann 700B met 28 - 1,5 banden er omheen, die er netjes omheen passen. Geen sportvelgen dus.
Achter ligt een Torpedo 3 gang van een modern type, 3111 denk ik. Op de trommel zelf staan geen letters.
Op de bovenbuis is duidelijk te zien dat er ooit een switch heeft gezeten, kort voor het kruis. Inderdaad een torpedo 2 of 3 gang met stangbediening dus. Pfoeh. Of ik dat ooit ga vinden? Die doppel torpedo's zijn toch ook verschrikkelijk zeldzaam?
Achter zitten er duidelijk wat nieuwere spaken in dan voor.

Leuk is dat het GA-logo ook terugkomt op de pedalen en op het achterlicht. In de trapas staan (extern) geen logos ingeslagen.

De verkoper vertelde dat hij hem had van een man in Vinkeveen, die de fiets al 20 jaar enkel bij voetbalwedstrijden van Ajax gebruikte. Dan reed hij in zijn busje (fiets achterin) naar Amsterdam en dan het laatste stuk naar het stadion met deze fiets. :lol: Wie daarvoor de eigenaar was is mij helaas niet bekend.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Tja dat zijn drie versnellingssystemen, die lastig te vinden zijn. Gelukkig is alles gemakkelijk te koop als je geld hebt, zo heeft scheunenfun.de alles wel liggen. Of het 't waard is, is aan jou.

Leuk verhaal heb je bij deze fiets. Was de handelaar ook bereid de contactgegevens van de vorige eigenaar te verstrekken? Dan kun je het misschien nog navragen.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Elibert van Dalen
Berichten: 745
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Elibert van Dalen »

dat denk ik niet yorick. want waarschijnlijk was het een koopje.. voor hem.

ken hem persoonlijk woont hier in de buurt. ik handel er niet meer mee!!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door fietser »

De velgen zijn Weinmann 700B met 28 - 1,5 banden er omheen, die er netjes omheen passen. Geen sportvelgen dus.
Dat verbaast me moet ik zeggen - oude velgen met Endrick-profiel in 28 x 1 1/2? Nooit eerder gezien, als ik me goed herinner!
Die doppel torpedo's zijn toch ook verschrikkelijk zeldzaam?
Ik dacht dat het met de Zweigang enigszins meeviel. Vraag eens rond, b.v. via het clubblad. De versteller en de stangen lijken mij nog het grotere probleem.
Leuk is dat het GA-logo ook terugkomt op de pedalen en op het achterlicht.
Het achterlicht is gemaakt door Wepewe, je komt het ook onder het merk Germaan tegen.

'
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste Herbert,

Dat is toch het leuke aan oude fietsen, op iedere 'regel' is een uitzondering. :D Mij lijkt het overigens ook sterk dat op zo'n robuste stadsfiets, de Weinmann velgen origineel zouden zijn.
Ik heb ooit eens Lepper 28 x 1 1/2 Westwood velgen van een Zweedse Monark afgehaald. Ze waren ingespaakt met Sturmey Archer (3 speed) naven.
Geen idee hoe ze in de fiets waren verzeild.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door maartenB »

De afgelopen tijd verder gepuzzeld met de Adek kruisframe van begin jaren 50.
- het typische geleidertje bij de zadelbout geeft aan dat er een Torpedo naaf met terugtraprem in heeft gezeten.
- de fiets is van begin jaren 50, stelt Fietser, en die weet dat soort zaken wel.
- de dreigang Modell 53 was vanaf 54 leverbaar.
- de Zweigang was vanaf 51 (weer) leverbaar.
Conclusie: er zat van nieuw af een zweigang in.
IMG_4247.jpg
IMG_4247.jpg (89.88 KiB) 6974 keer bekeken
Maar wat blijkt: de zweigang die ik van de week uit Duitsland heb laten komen heeft een te dikke as en past dus niet in de achterpatten. Zweigangs met afgeplatte aseinden waren er niet. Conclusie: geen Zweigang!



Ik neig er nu weer naar om te denken dat er een modell 53 dreigang in heeft gezeten, wat Yorick in het begin al schreef. Ook in het slijtspoor in de lak, waar de bovenbuis-schakelaar heeft gezeten, past de switch van de dreigang (smaller, zie bovenste foto) beter dan de switch van de Zweigang.
IMG_4250.jpg
IMG_4250.jpg (101.21 KiB) 6974 keer bekeken
IMG_4252.jpg
IMG_4252.jpg (60.93 KiB) 6974 keer bekeken
Andere optie: de fiets is nieuw verkocht met terugtraprem, later kwam er een Torpedo naaf met kettingschakelaar op de bovenbuis, en nog later werd die weer vervangen door een torpedo naaf uit de jaren 70.

Nog een aanwijzing: op het kettingblad staat 54 geslagen. Zou dat een bouwjaar kunnen zijn? Het blad heeft 46 tanden.
IMG_4254.jpg
IMG_4254.jpg (74.42 KiB) 6974 keer bekeken
IMG_4257.jpg
IMG_4257.jpg (136.43 KiB) 6974 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2374
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,
Die smalle drie versn. versteller vind ik wel erg overtuigend,naast overigens de te dikke as van de twee versn. naaf.
Samen met de 54 in het tandblad zou ik gaan voor die dikke dreigang.
Ik ben overigens totaal geen expert op het gebied van Duitse versnellingen maar de de bouwjaren 53 en 54 liggen wel heel dicht bij elkaar; ergens zelfs maar een dag...

De groene kleur,is die orgineel naar jouw idee?
het zwart rond de zadellug is zo aanwezig viel me op.

Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door fietser »

Ik sluit me bij Maarten W. aan, de aanwijzingen voor een Mod. 53-naaf en zelfs voor de "54" als bouwjaar op het kettingwiel zijn wel sterk. Niet dat mij zo'n jaartal op het kettingwiel eerder is opgevallen, maar toch.

Met het framenummer kan ik het echter niet rijmen, ik ben wel Gruno-Adek's met duidelijk hogere framenummers tegengekomen die van 1952 waren, dus nr. 19962 uit 1954 past totaal niet in het straatje. Misschien is het frame van jouw fiets in 1951 ergens achter het buro gevallen ;)

Wel stom dat je eerst moeite moest doen voor de Zweigang en nu lijkt hij niet origineel...

'
Durabo88
Berichten: 2592
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Adek kruisframe gekocht

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik heb eens begrepen dat de meeste fietsen standaard werden gezwart en enkel op aanvraag van de klant vervolgens werden gekleurd. Dit deed ook omdat gekleurde lak in die tijd alleen niet goed beschermde.
Het kan inderdaad dat de fiets als zwartgemoffeld frame ergens is opgeslagen en pas nadat een klant een groen kruisframe in die maat nodig had, weer te voorscheen is gehaald.

Maarten, succes met je navenkeuze.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie