onwillige zadelpen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
JAN1888
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2012, 15.22

onwillige zadelpen

Bericht door JAN1888 »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje.

Hoe krijg je een onwrikbaar vaste zadelpen uit een frame.

Het frame is aluminium en de zadelpen is staal.

Ik heb van alles geprobeerd kruipolie,tangen,laten
schrikken, maar het zit muurvast.
Ik heb zelfs de fiets met de zadelpen in de bankschroef gezet en het frame als hefboom gebruikt.
Uiteraard heb ik niet te veel kracht gebruikt , want dan breekt waarschijnlijk het frame in stukken.

wie heeft een suggestie voor mij.

bvb Hartelijk Dank.
nikita
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: onwillige zadelpen

Bericht door HJvMontfort »

Ik zou het frame opwarmen, zo haal ik geregeld zadelpennen uit fietsen, stuurpennen los en dergelijke.
Al is dit niet zonder risico.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88
Berichten: 2530
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: onwillige zadelpen

Bericht door Durabo88 »

Beste Nikita,

Alle oplossingen die je kan aandragen hebben als risico dat de lak beschadigd raakt, maar het is een noodzakelijk kwaad. De brander erop om het heet te maken, maar niet zo heet dat de lak/moffel eraf brand, vervolgens kruipolie na het heet stoken erin laten trekken. Nogmaals opwarmen en met links en rechts draaien eruit halen.
Laatste optie: met de vlakke kant van de hamer op alle kanten van de zadelpenlug stevig tikken om het materiaal te laten 'schrikken'. Dit heeft tot doel de roest tussen zadelpen en frame te verkruimelen, zodat de zadelpen loskomt.

Succes!

Yorick.
Sportief fietsend!
JAN1888
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 jul 2012, 15.22

Re: onwillige zadelpen

Bericht door JAN1888 »

Hallo Yorick,HjwSpan,

Hartelijk Dank voor jullie raadgevingen, aan warmstoken had ik zelf nog niet gedacht.
Maar ik heb inmiddels een soldeerbrander gehaald,en binnenkort als ik de tijd heb ga ik dit zeker proberen.

Nogmaals Dank.
Nikita.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: onwillige zadelpen

Bericht door HJvMontfort »

nikita schreef:Hallo Yorick,HjwSpan,

Hartelijk Dank voor jullie raadgevingen, aan warmstoken had ik zelf nog niet gedacht.
Maar ik heb inmiddels een soldeerbrander gehaald,en binnenkort als ik de tijd heb ga ik dit zeker proberen.

Nogmaals Dank.
Nikita.
Goed bezig!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie