Oude locomotief (jaren '50)

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door asterduc »

maartenB schreef: Dus organiseer snel een toertocht en stuur flink wat persberichten rond!!!!!
ik ben in volle verwachting :lol: :lol:


Die Locomotief fiets heeft wel een heel apart achterlicht glaasje, ben ik nog niet tegengekomen.
Ik neem aan dat de behuizing een Koets B is.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door berkers41 »

Hallo Marion,

begrijp wel dat je het donorcodicil van deze fiets wil intrekken, hoor. Maar toch is dat de enige manier om oude kwaliteit op de weg te houden.
Deen z'n dood - houd dander uit de goot!
Jacques
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3829
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door maartenB »

Ik ben het met Marion eens dat het zonde zou zijn om deze Locomotief te slopen. Wie er lol in heeft kan er een heel net fietsje van maken!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door JocoFoto »

Ter info - dit wielen van deze fiets zijn 26" Alle Locomotief-en, met uitzondering van toerfietsen, de supersport/race modellen (Tour de France) en wellicht zeldzame modellen van voor 1950 zijn 26".

Overigens zijn er over het algemeen meer dan voldoende donorfietsen voor minder geld te koop dit ook minder interessant zijn dan dit exemplaar. Dit model zie je niet vaak en is ook maar korte tijd geproduceerd. En ik kan met haast niet voorstellen dat een forum/clublid niet nog een paar van deze velgen of wielen heeft liggen.

Simplex/Locomotief trommelremmen heb ik trouwens zelf vast wel liggen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door berkers41 »

Dank-je-wel Jocofoto, voor de uitleg.
Hoop dat zich nog een forumlid meld.
Overigens heeft de 1955-Tour-de-France-Touring een Locomotief voornaaf! Neem aan dat in de oorspronkelijke achternaaf ook Locomotief gegraveerd was.
Als die nog eens zou opdoemen in een Alu Lepper 28" velg....?
Jacques
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door JocoFoto »

Klopt, Locomotief heeft een tijd lang EDCO voornaafjes gebruikt met daarop het merk Locomotief. Of dat echter ook voor de achternaaf gold weet ik niet. De TdF had normaal gesproken een SA FW naaf, minder vaak zie je de derailleur versie. Welke naaf daar precies in zat weet ik niet. In ieder geval maakte Locomotief ze niet zelf.

De 28" alu Lepper sport velg is erg lastig te vinden. Ik heb er zelf uiteindelijk eentje uit een andere TdF moeten halen om van 2 weer 1 te maken. De donor was overigens erg slecht dus kon ik het over mijn hart verkrijgen. Ik heb letterlijk uren lopen poetsen op die velg om hem weer toonbaar te krijgen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
kitboy
Berichten: 33
Lid geworden op: 4 jul 2012, 10.01

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door kitboy »

Hallo,

Ik heb deze fiets een half jaar geleden gekocht van de eigenaresse en ben zachtjes aan bezig 'm op te knappen op de fietswerkplaats van mijn werk. (Ik run een fietswerkplaats voor jongeren met autisme). De vormgeving van deze fiets is niet bijzonder, maar de details zeker wel! Schitterende alu. wielen (26 inch) en het stuur is ook best bijzonder.

Groetjes, Nico
remurk
Berichten: 385
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door remurk »

Ik heb 2 Locomotief TdF sportfietsen uit midden '50. De ene heeft een SA FW achternaaf en een slank aluminium voornaafje dat aan de buitenzijde geen merk heeft, maar na demontage zag ik dat in het midden de naam EDCO ingeslagen was.
De andere Locomotief heeft een Simplex Rigidex 35 derailleur (met lange trekveer); voor en achternaafjes zijn van buiten eveneens merkloos, maar in het midden van de asjes staat wederom het merk EDCO ingeslagen. Bij beide naven zijn de cups en conussen behoorlijk ingesleten en dat is jammer want dergelijke naafjes zijn lastig te vinden. Hetzelfde geldt voor de Simplex derailleur; ik zoek al tijden een beter exemplaar, maar meestal zit daar dan al een fiets aan vast. Ik heb nog wel een paar aluminium velgen over voor degene die daar naar zoekt.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Oude locomotief (jaren '50)

Bericht door berkers41 »

Beste Remurk,

heb wel interesse in 28" lepper velg; bestemd voor mijn 1955 Locomotief: zie link https://picasaweb.google.com/1020165043 ... ef19551957#.
Misschien heb ik nog wel interessante onderdelen voor jouw fietsen en kunnen we ruilen? Hoewel... goede cups en naven zijn ook voor mij schaars goed.
Mail me maar: berkers41-apestaart-zonnet-dot-nl.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Plaats reactie