Union 1948
Geplaatst: 16 feb 2015, 22.02
Sinds Gisteren in het bezit van nog een Union. Van een alleraardigste man genaamd Auke gekocht! Hij heeft bij hem een jaar of 25 in de schuur gestaan; maar nu gaat hij de weg weer op!
Het zadel is van Adek/Gruno waar ik uitzonderlijk blij mee ben, een zadel bij opa uit de fabriek!

De kettingkast en alles er onder is in goede staat. Ik ga er van uit dat hij weinig gereden heeft na het ongeluk waar hij overuidelijk deel van is geweest.
Wat mij vooral aanspreekt zijn de sierlijke lugs aan de voorzijde.
De fiets heeft een zwaar leven gehad, is een keer opgereden. zowel het frame als de voorvork zijn duidelijk verbogen.

Ook wijken de spatborden van elkaar af en zat er een vreemd voorwiel in; iemand is begonnen met de restauratie.
Gezien de staat van de achtervelg heb ik gekozen een gereviseerde velg te voeren zonder bies. Mocht ik dan ooit de noodzaak zien een bies aan te brengen zoals het hoort is dat mogelijk.

De naaf leek verloren maar toen ik ging poetsen vond ik hem mooi genoeg om te behouden.

De achternaaf lijkt me uit 1948 (dat staat er op)
Met een serie nieuwe spaken en velg word het al wat!

De naaf had een in mijn ogen niet originele remhevel. Hoop dat ik daar een andere voor kan vinden. Ook zie ik op geen delen van het binnenwerk een nummer geslagen. Kan dat kloppen in die jaren? Ergens vind ik het wel logisch ergens weer niet.
Het zadel is van Adek/Gruno waar ik uitzonderlijk blij mee ben, een zadel bij opa uit de fabriek!

De kettingkast en alles er onder is in goede staat. Ik ga er van uit dat hij weinig gereden heeft na het ongeluk waar hij overuidelijk deel van is geweest.

Wat mij vooral aanspreekt zijn de sierlijke lugs aan de voorzijde.
De fiets heeft een zwaar leven gehad, is een keer opgereden. zowel het frame als de voorvork zijn duidelijk verbogen.

Ook wijken de spatborden van elkaar af en zat er een vreemd voorwiel in; iemand is begonnen met de restauratie.
Gezien de staat van de achtervelg heb ik gekozen een gereviseerde velg te voeren zonder bies. Mocht ik dan ooit de noodzaak zien een bies aan te brengen zoals het hoort is dat mogelijk.

De naaf leek verloren maar toen ik ging poetsen vond ik hem mooi genoeg om te behouden.

De achternaaf lijkt me uit 1948 (dat staat er op)
Met een serie nieuwe spaken en velg word het al wat!

De naaf had een in mijn ogen niet originele remhevel. Hoop dat ik daar een andere voor kan vinden. Ook zie ik op geen delen van het binnenwerk een nummer geslagen. Kan dat kloppen in die jaren? Ergens vind ik het wel logisch ergens weer niet.