Gazelle met kogellagers

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

ik heb wat foto`s gemaakt van de Gazelle type K die ik afgelopen zondag na de geslaagde jaarvergadering met nog leukere kofferbak verkoop ben gaan ophalen.
Gazelle damesfiets 465202 1935
Gazelle damesfiets 465202 1935
005.JPG (287.2 KiB) 11393 keer bekeken
Niet echt een spannende fiets qua vorm of functie.
Ik zou er niet eens goed op kunnen rijden gezien de framehoogte.
Wat moet je daar toch mee??

Het geweldige aan deze fiets zijn echter de kogellager assen waarmee ze is uitgerust.
Het is een ''Cycloide'' maar dan van Gazelle.
Simplex dient alle credit`s te krijgen voor het uitvinden van deze groefkogellager toepassing in fietsen maar vervolgens ging half nederland groef kogellagers monteren in haar fietsen.
Van Gruno zijn F&S naven met kogellagers bekend , De Burgers van Maarten B heeft groefkogellagers en Gazelle zou volgens haar eigen schrijven ook vroeg van de partij zijn geweest.
Ik durf het wel als nagenoeg exclusief Nederlands fenomeen te
benoemen. Niet dan Nederland nu zo geweldig vooruit liep qua rijwielontwikkeling ,ze aapten vooral de Engelse na maar op het gebied van deze groefkogellager techniek zijn ze redelijk uniek en ook de beste van de klas als het gaat om ''wrijvingsloos'' lopen.

Deze Gazelle is geen uitzondering . Ik merk het onmiddellijk met fietsen: strak en uiterst soepel!

De Gazelle kogellager variant is te herkennen aan de schroefdeksel met zeskant.
Voornaaf Gazelle K
Voornaaf Gazelle K
004.JPG (317.76 KiB) 11393 keer bekeken
Simplex had daar aanvankelijk een gladde schroefdeksel met gaatjes voor een sleutel. Later werd het een in-pers stofkap.

Ik weet overigens niet of Gazelle al vanaf het begin deze schroefconstructie heeft gehad. Deze fiets met velgremmen is van 1935. De meer voorkomende Trommelremversie (vanaf 1935)
heeft vergelijkbare schroefkappen.
Binnenwerk voornaaf
Binnenwerk voornaaf
003.JPG (378.67 KiB) 11393 keer bekeken
Ik kon niet laten de voornaaf even open te schroeven.
Wat opvallend is, is dat een stofkap een stuitende rand heeft
en dus eindigend is qua schroeven en dat de andere geen rand heeft en dus als er geen lager zou zitten eindeloos doorgedraaid kan worden.

De bedoeling hiervan is dat men een lager op sluit en dat het andere lager de vrijheid behoud omdat voor ze opgesloten wordt de rand al op de naaf aansluit. Zodoende heb je bij maat verschillen tussen as en naaf niet dat je de kogellagers te strak aandrukt.
Er van uitgaande dat de as nooit kleiner is dan de naaf qua inbouw breedte maar daar zal rekening mee gehouden zijn.
Samenvattend; aan een kant wordt het lager opgesloten door asmoer en stofkap aan de andere kant wordt het lager ook opgesloten op de as maar heeft vrijheid in de behuizing van de naaf. De lagers zullen met minimale wrijving lopen.
Trapas Gazelle K
Trapas Gazelle K
006.JPG (300.3 KiB) 11393 keer bekeken
Ook de trapas is herkenbaar anders. De maat is groter dan gewoon en deze trapas heeft een bus constructie die later bij Gazelle ook voor de BSA trapasssen werd toegepast.
Ook zit hier al een knobbel voor de remstang bevestiging van trommelremmen onder de trapaslug. Het eerste jaar.
Het model K van het jaar voor deze fiets had de bus nog niet.
De lagers en stofkappen zitten daar direkt in het frame.
Gazelle velgrem
Gazelle velgrem
007.JPG (337.9 KiB) 11393 keer bekeken
Voor het overige een typische 30er jaren Gazelle.
Mocht ik eens een herenframe met kogellagers tegen komen dan gaan deze remmen en lagers daar in gebruikt worden.
Voor een subliem rijcomfort!

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door asterduc »

boeiend verhaal Maarten.
Maar zo'n klein frame, daar weet ik wel een plaats voor waar de menschen ook een ietsje kleiner zijn! :lol:
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door maartenB »

nette fiets Maarten, ik heb jaren op een K met trommelremmen uit 1940 gereden en inderdaad: het zijn fabelachtige rijwielen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door gerritkan »

Ziet er erg netjes uit deze gazelle .
Ik ontdekte dat ik thuis nog een los gazelle plaatje heb liggen wat in zo,n gezondheids zadel hoort .
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Zo`n plaatje is de moeite waard Gerrit . In een handomdraai heb je van een Hygia een Gazelle zadel gemaakt!
Ik denk dat het ook gewoon uit de zelfde fabriek kwam
Zo als de Lepper zadels met diverse eigen-merk logo`s.

Ik denk dat daar best liefhebbers voor zijn.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Coleine »

Beste Maarten,

Ik heb een los frame van een heren-Gazelle K voor je.

Bij interesse stuur me even een mailtje, dan stuur ik je de foto's door.

colinjbecker@hotmail.com

Met vriendelijke groet,
Colin
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank je Colin.
Ik stuur je een mail,
Groet,
Maarten
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Elibert van Dalen »

beetje late reactie. maar hier nog even een foto van mijn dagelijks herenmodel no8k uit 54.. let niet op de originaliteit. want hij is verre van origineel. op de foto lijkt hij redelijk netjes maar in het echt is het minder ;)

Afbeelding


Afbeelding
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Voorlopig resultaat van de ombouw dames naar herenfiets
Ik heb in het achterwiel nieuwe kogellagers gezet en de kettingkast was een eerste zelfbouw van leer van enkele jaren terug. Nu eindelijk een fiets voor gevonden.
Gazelle 8K 1936
Gazelle 8K 1936
009.JPG (451.28 KiB) 10510 keer bekeken
Het is niet echt een spannende restauratie/ombouw (zie Maarten`s Sunbeam voor interessante uitdagingen) omdat Gazelle
erg duidelijk en sleutelvriendelijk is. Ook geen echt gewaagde constructies.
Wel eens lekker om te doen en de deugdelijkheid van het merk te ervaren.
Trapas met kogellagers
Trapas met kogellagers
014.JPG (398.16 KiB) 10510 keer bekeken
En rijden doet deze fiets als geen ander. Spelingsvrij, rechtuitlopend met losse handen, voor 48 achter 19 tands,en dus kogellagers rondom. Echt een fiets om GEEN versnellingsnaaf in te spaken!
Kogellagers achter
Kogellagers achter
012.JPG (421.59 KiB) 10510 keer bekeken
Het wordt een soort zondagse gebruiksfiets Ik heb een Simplex cycloïde voor de Albert-Hein en om mee te nemen bij stedenbezoek.
010.JPG
010.JPG (455.21 KiB) 10510 keer bekeken
Deze Gazelle is wat sjijker en redelijk onvindbaar met velgremmen maar doet het voor mij niet zo als een begin vorige eeuws Nederlands of Engels rijwiel met nikkel en een 70 cm frame. Dat zijn de rijdende museumstukjes.

Ik ben nog bezig met Gazelle pedalen (ook onverwoestbaar) maar mis nog een pedaaldop. Zo een met schuine kartels aan het uiteinde. Heeft iemand die nog liggen?
Ik hou me aanbevolen voor zo`n ding.
Verder ga ik een bagagedrager verlengen. De poten van de drager op de damesfiets zijn te kort ivm met het lage damesframe.
Een 66cm (heren)frame heeft wat langere poten nodig om de bagagedrager niet achterover te laten hangen.
Het is een spel waarbij de hoek ,de stand van de staande achtervork een rol speelt. Lastig uit te leggen maar wie er eens mee gestoeid heeft duidelijk
005.JPG
005.JPG (425.09 KiB) 10510 keer bekeken
Groeten,
Maarten
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door de rode »

mooie fiets Maarten ; ik zou alleen de verlichting van de damesfiets hierop zetten ; zo,n Bosch past hier niet echt mooi bij
Plaats reactie