Gazelle met kogellagers

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten,

Dat heb je weer mooi gemaakt man. En een trainingsbaan voor aspirant hoge bi rijders in de buurt is ook niet verkeerd. Bij ons bakkelijen ze al jaren over de oude Oosterspoorbaan die helaas ook naar het Spoorwegmuseum gaat. Een van de voorstellen was een vrije fietsbaan. Of die er ooit komt. Ik ben best jaloers op zo'n prachtig fietspad!

Groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door maartenB »

Hoi Maarten,
Leuk en vlot gerealiseerd project. Is weer eens wat anders.
Wat ging je ook alweer met het achterrekje doen? Hoort er wel op meen ik.
En over die stofkap, het lijkt me vooral lastig om daar interne draad op te snijden. Of is het een geperste kap, nee toch?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Maarten,

Ja zeker , de bagagedrager moet er nog op maar eerst dien ik daar de poten van te verlengen. Nu hangt het achterover omdat de damesfiets een lager frame had.
Misschien kan jij een keer meten bij jouw groene Gazelle wat de juiste lengte is.

De pedaaldop is helemaal draaiwerk.
Ik heb destijds mijn draaibank gekocht op het grote aantal support snelheden die in te stellen waren.
De spoed van de dop draad is 28 tpi en dat is dus gewoon in te stellen.
De beiteltjes kocht ik bij HBM in Waddinxveen.
draadsnij beitels
draadsnij beitels
006.JPG (500.23 KiB) 6345 keer bekeken
Heel handige dingen. Twee verschillende tophoeken 55 en 60 graden. Maar het blijft een beetje uitproberen. Met name de diameters van binnendraad en buitendraad. De eerste keer liep de draad veel te strak en kreeg ik de dop in spe er niet goed op .Nog twee keer opnieuw afdraaien (groter maken)voor dat het goed paste.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door maartenB »

Ik zal morgen het rek van mijn Gazelle meten en dan mail ik je wel.
Ik heb nog een Gazelle rekje liggen van rond 1960, misschien handig om van 2 één te maken? Die dunne ovale poten zijn vrij specifiek voor gazelle, zoals je weet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten, dat zou uit de kunst zijn die tweede bagagedrager maar
ik weet dat ze op een gegeven moment dunnere poten zijn gaan maken. Kijk als je in de gelegenheid bent maar of het overeen komt.

Ja Michiel, goed idee om daar eens met de hoge bi over heen te gaan, lekker glad dat nieuwe wegdek.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Coleine »

Hé Maarten,

Nogmaals, erg mooi gedaan. Ik ben blij dat het frame bij jou terecht gekomen is. Ik kon me alleen niet herinneren dat het Gazelle transfer op de zadelbuis nog zo leesbaar was.

Groetjes,
Colin
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Colin,

Ja dat was zeer welkom, dat frame!

Ik denk dat je het transfer van de Gazelle K van Elibert gezien hebt. Het transfer op mijn frame is niet meer leesbaar.
Je ziet wel iets van Gazelle maar het nummer is weg.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie