Gazelle met kogellagers

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door de rode »

zo te zien zitten die er ook al weer op toch ?
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja klopt.
Alleen nog zo`n pedaaldop hè. Dat mist nog . En het rubber is erg vergaan . zoals je ook wel eens bij banden ziet raar oppervlak. Maar mooie dikke as goede lagerbanen zo als het hoort.
Pedalen voor het leven!

Groeten,
Maarten
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door theodorus »

Maarten. doe eens een foto van de pedaal dop.


Theo
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Michiel Röben »

Ja Maarten, je zult het weten tussen al die puriteinse fietsenweters.. hahaha.
Geen ruimte voor persoonlijke invulling hoor. Dan krijg je rare bouwsels.
Ik vond het wel fraai die Bosch koplamp op je gazelle. Veel stoerder dan zo'n lijzige lange lamp.

Ik durf zelfs mijn laatste aankoop niet meer in de lak te zetten... Ook veel te veel werk al die gaten dichtplamuren. Makkelijker om met lijnolie dicht te smeren en ik begin wel een beetje waardering te krijgen voor dit experiment hoewel ik liever verf en nikkel zie... Je ziet nu wel de lijdensweg die deze fiets heeft afgelegd. Volgende fiets mag beter in de verf zitten wat mij betreft.

Lang leve de hobbyfiets.

Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Theo,
Goed idee ,dan weten we waar het over gaat.
Gazelle pedaal
Gazelle pedaal
001.JPG (369.5 KiB) 6999 keer bekeken
Het is zo`n beetje de enige pedaaldop die van een draaibank af komt denk ik . De kartel is typisch Gazelle en vergelijkbaar met die op stuurconus en trapas borgring.


Ja Michiel maar historisch kloppend is wel beter denk ik ook.
Ik denk trouwens wel dat de Bosch lamp (model zonder losse fitting en met scharnierende voorkant) in 36 nog te koop was. Die bolle opvolger met die grote verchroomde rand is meen ik van 1938.

Je bent wel lekker bezig zo te lezen!

Groeten,
Maarten
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Fongers1952 »

Schitterende pedalen zijn het, zo maken ze ze helaas niet meer. :oops:
Vorig jaar stond er een NOS setje op MP, werd verkocht voor een astronomisch bedrag.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door jrietveld »

Hoi Maarten,

Kon op de eerste foto's de pedalen niet goed zien. Deze zijn natuurlijk origineel. Wat ik wel doe met 'aangekoekte' rubbers (vaak ook behoorlijk verhard), is met de staalborstel er over heen, je kunt dan de lichte kleur weer aardig ophalen.

In het komend nummer van Het Rijwiel staat een artikel over Bosch verlichting. De platte lamp (met vernikkelde strip) kwam in 1927 op de markt en was inderdaad nog een tijd leverbaar in de jaren 30. De bolle lamp (met chromen rand) is bij mijn weten in 1936/7 gelanceerd.
De verchroomde, spitse Prico/Elga/Arko lamp (varianten van de Berlijnse fabrikant Balaco) met bijbehorende dynamo was wat Gazelle zelf (tegen meerprijs) in de jaren 30 monteerde.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Aha, dat is interessant Jos ,dat er een artikel in Het rijwiel komt over Bosch. Daar kijk ik naar uit.

Ik vind de vroege lamp met enkele bevestigingsschroef mooi.
Bauhaus zou je bijna zeggen. Eenvoudig en functioneel als schoonheid.

De zwarte Bosch lamp met vernikkeld strookje heb je gehad in
model met barionet voorkant en losse insteek fitting (de oudste meen ik) en met scharnierende voorkant (knopje) en schroefje achterop voor de draad.

Kan hoor, dat de bolle uit 36 stamt.


F.1952, ik sta te kijken van de toegenomen prijzen.
Die groene Fongers uit 1911 en laaste die hele fraaie Simplex met interne remstangen uit Deventer.
Ze raken steeds geliefder die oude Hollandse roadster fietsen!

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Michiel Röben »

Die Simplex was volgens mij behoorlijk verknald met remstangen die diagonaal voor de buis langs gingen en Trommelremmen. Maar ik heb geen foto's opgevraagd. Ze zien me aankomen hier... Maar het moet gezegd, er komt af en toe weer wat moois bovendrijven op MP. Ik zal morgen weer wat foto's van de lijnolie Triumph plaatsen. Heb er een fraaie electrische batterijlamp opgezet die ik al meer dan 40 jaar in mijn bezit heb. Als klein jochie ergens vandaan gescharreld en die kwam laatst weer uit een doos met oude jeugdspullen. Ik mis alleen de ophanging die nog uit de tijd van de olie en carbitlampen stamt. Maar daarover morgen meer. Er stond precies de zelfde lamp op Ebay voor 150 euro te koop. Maar dan minder fraai in de originele lak als die ik heb.

groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle met kogellagers

Bericht door Maarten Waarlé »

Afgelopen zaterdag is in Waalre een nieuw stuk ''snelfietspad''geopend voor het fietsend verkeer.
het is een oude spoorweg die vanuit Eindhoven naar Belgie liep.
nagenoeg kaarsrecht en 4 kilometer lang.
fiets-snelweg
fiets-snelweg
002.JPG (555.47 KiB) 6932 keer bekeken
Dat moesten we even uitproberen afgelopen zondag.

Ik heb inmiddels zelf een pedaaldop gemaakt. net zo makkelijk eigenlijk en sneller dan zoeken.
kartels maken
kartels maken
001.JPG (336.96 KiB) 6932 keer bekeken
Omdat ik geen kartelschijf met schuine vertanding in de juiste grofheid heb, heb ik er maar een op z`n kant gezet.
diagonaal ingespannen
diagonaal ingespannen
002.JPG (333.35 KiB) 6932 keer bekeken
Het was even de vraag of het zou werken maar geen probleem dus.
pedaal gesloten
pedaal gesloten
004.JPG (371.35 KiB) 6932 keer bekeken
Groeten,
Maarten
Plaats reactie