Gazelle met kogellagers
Geplaatst: 9 mar 2015, 10.32
ik heb wat foto`s gemaakt van de Gazelle type K die ik afgelopen zondag na de geslaagde jaarvergadering met nog leukere kofferbak verkoop ben gaan ophalen.
Niet echt een spannende fiets qua vorm of functie.
Ik zou er niet eens goed op kunnen rijden gezien de framehoogte.
Wat moet je daar toch mee??
Het geweldige aan deze fiets zijn echter de kogellager assen waarmee ze is uitgerust.
Het is een ''Cycloide'' maar dan van Gazelle.
Simplex dient alle credit`s te krijgen voor het uitvinden van deze groefkogellager toepassing in fietsen maar vervolgens ging half nederland groef kogellagers monteren in haar fietsen.
Van Gruno zijn F&S naven met kogellagers bekend , De Burgers van Maarten B heeft groefkogellagers en Gazelle zou volgens haar eigen schrijven ook vroeg van de partij zijn geweest.
Ik durf het wel als nagenoeg exclusief Nederlands fenomeen te
benoemen. Niet dan Nederland nu zo geweldig vooruit liep qua rijwielontwikkeling ,ze aapten vooral de Engelse na maar op het gebied van deze groefkogellager techniek zijn ze redelijk uniek en ook de beste van de klas als het gaat om ''wrijvingsloos'' lopen.
Deze Gazelle is geen uitzondering . Ik merk het onmiddellijk met fietsen: strak en uiterst soepel!
De Gazelle kogellager variant is te herkennen aan de schroefdeksel met zeskant.
Simplex had daar aanvankelijk een gladde schroefdeksel met gaatjes voor een sleutel. Later werd het een in-pers stofkap.
Ik weet overigens niet of Gazelle al vanaf het begin deze schroefconstructie heeft gehad. Deze fiets met velgremmen is van 1935. De meer voorkomende Trommelremversie (vanaf 1935)
heeft vergelijkbare schroefkappen.
Ik kon niet laten de voornaaf even open te schroeven.
Wat opvallend is, is dat een stofkap een stuitende rand heeft
en dus eindigend is qua schroeven en dat de andere geen rand heeft en dus als er geen lager zou zitten eindeloos doorgedraaid kan worden.
De bedoeling hiervan is dat men een lager op sluit en dat het andere lager de vrijheid behoud omdat voor ze opgesloten wordt de rand al op de naaf aansluit. Zodoende heb je bij maat verschillen tussen as en naaf niet dat je de kogellagers te strak aandrukt.
Er van uitgaande dat de as nooit kleiner is dan de naaf qua inbouw breedte maar daar zal rekening mee gehouden zijn.
Samenvattend; aan een kant wordt het lager opgesloten door asmoer en stofkap aan de andere kant wordt het lager ook opgesloten op de as maar heeft vrijheid in de behuizing van de naaf. De lagers zullen met minimale wrijving lopen.
Ook de trapas is herkenbaar anders. De maat is groter dan gewoon en deze trapas heeft een bus constructie die later bij Gazelle ook voor de BSA trapasssen werd toegepast.
Ook zit hier al een knobbel voor de remstang bevestiging van trommelremmen onder de trapaslug. Het eerste jaar.
Het model K van het jaar voor deze fiets had de bus nog niet.
De lagers en stofkappen zitten daar direkt in het frame.
Voor het overige een typische 30er jaren Gazelle.
Mocht ik eens een herenframe met kogellagers tegen komen dan gaan deze remmen en lagers daar in gebruikt worden.
Voor een subliem rijcomfort!
Groeten,
Maarten
Niet echt een spannende fiets qua vorm of functie.
Ik zou er niet eens goed op kunnen rijden gezien de framehoogte.
Wat moet je daar toch mee??
Het geweldige aan deze fiets zijn echter de kogellager assen waarmee ze is uitgerust.
Het is een ''Cycloide'' maar dan van Gazelle.
Simplex dient alle credit`s te krijgen voor het uitvinden van deze groefkogellager toepassing in fietsen maar vervolgens ging half nederland groef kogellagers monteren in haar fietsen.
Van Gruno zijn F&S naven met kogellagers bekend , De Burgers van Maarten B heeft groefkogellagers en Gazelle zou volgens haar eigen schrijven ook vroeg van de partij zijn geweest.
Ik durf het wel als nagenoeg exclusief Nederlands fenomeen te
benoemen. Niet dan Nederland nu zo geweldig vooruit liep qua rijwielontwikkeling ,ze aapten vooral de Engelse na maar op het gebied van deze groefkogellager techniek zijn ze redelijk uniek en ook de beste van de klas als het gaat om ''wrijvingsloos'' lopen.
Deze Gazelle is geen uitzondering . Ik merk het onmiddellijk met fietsen: strak en uiterst soepel!
De Gazelle kogellager variant is te herkennen aan de schroefdeksel met zeskant.
Simplex had daar aanvankelijk een gladde schroefdeksel met gaatjes voor een sleutel. Later werd het een in-pers stofkap.
Ik weet overigens niet of Gazelle al vanaf het begin deze schroefconstructie heeft gehad. Deze fiets met velgremmen is van 1935. De meer voorkomende Trommelremversie (vanaf 1935)
heeft vergelijkbare schroefkappen.
Ik kon niet laten de voornaaf even open te schroeven.
Wat opvallend is, is dat een stofkap een stuitende rand heeft
en dus eindigend is qua schroeven en dat de andere geen rand heeft en dus als er geen lager zou zitten eindeloos doorgedraaid kan worden.
De bedoeling hiervan is dat men een lager op sluit en dat het andere lager de vrijheid behoud omdat voor ze opgesloten wordt de rand al op de naaf aansluit. Zodoende heb je bij maat verschillen tussen as en naaf niet dat je de kogellagers te strak aandrukt.
Er van uitgaande dat de as nooit kleiner is dan de naaf qua inbouw breedte maar daar zal rekening mee gehouden zijn.
Samenvattend; aan een kant wordt het lager opgesloten door asmoer en stofkap aan de andere kant wordt het lager ook opgesloten op de as maar heeft vrijheid in de behuizing van de naaf. De lagers zullen met minimale wrijving lopen.
Ook de trapas is herkenbaar anders. De maat is groter dan gewoon en deze trapas heeft een bus constructie die later bij Gazelle ook voor de BSA trapasssen werd toegepast.
Ook zit hier al een knobbel voor de remstang bevestiging van trommelremmen onder de trapaslug. Het eerste jaar.
Het model K van het jaar voor deze fiets had de bus nog niet.
De lagers en stofkappen zitten daar direkt in het frame.
Voor het overige een typische 30er jaren Gazelle.
Mocht ik eens een herenframe met kogellagers tegen komen dan gaan deze remmen en lagers daar in gebruikt worden.
Voor een subliem rijcomfort!
Groeten,
Maarten