Fongers model BB

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers model BB

Bericht door fongers »

Hallo groep,

Vandaag het stuurslotveertje nagemaakt van een stuk zaagblad. Model is prima, maar het veergedrag is me niet naar het zin. Het metaal ''springt'' niet weer goed in zijn oude vorm terug. Is hier nog wat aan te doen? Bv. iets met verhitten en dan laten ''schrikken''?

Afbeelding

Groet Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Mark,
Nou dat is snelle actie en zo te zien gaat het je goed af.

Metaal,staal harden door verhitting en daarna afkoeling in olie is in sommige gevallen een methode. Het hangt af van de samenstelling van het staal. Ik kan daar niet zomaar bevestigend in zijn temeer daar je aan de buitenkant niet ziet wat het is.
Ik zou denken ; proberen en bij slecht resultaat gewoon een ander basis materiaal proberen.Te denken valt aan plamuurmessen ,klokveren of andere ''slooponderdelen''
Je kan het bochtje erin buigen en je dan al een beeld vormen over de veerkracht. Pas bij de stuggere materiaal variant de rest van de dingen erin vouwen/vijlen/boren.

Succes en groet,
Maarten
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers model BB

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Bij mij ontbreekt dit onderdeel ook en ik zou het ook eens een keer na willen maken. Ik ben erg benieuwd of dit gaat lukken.

Kan iemand ook een aantal goede foto's van het origineel posten?

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Yorick,

Ik ben in de gelegenheid geweest om een foto te maken
van de trapas en balhoofdcup de je desgewenst over kan nemen.
Let even op de maat van de cup 1,9/16e inch.
Fongers onderdelen.JPG
Fongers onderdelen.JPG (373.37 KiB) 7300 keer bekeken
Dan is er nog het stuurslotveertje.
Op de foto staat het ding afgebeeld en getekend met wat maten
tekening stuurslotveer.JPG
tekening stuurslotveer.JPG (225.3 KiB) 7300 keer bekeken
Groeten,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers model BB

Bericht door fongers »

Hoi Maarten,

Bedankt voor de informatie :) Ik zal het eens proberen met verhitten en afkoelen.

Zou je de crank lengte eens op willen meten van jou BB? Mijn cranks zijn 165 mm, en dus eigenlijk dames cranks. Ik hoop ooit nog eens 20iger jaren heren cranks tegen te komen. Als iemand misschien nog een set heeft, hou ik me aanbevolen :)

Nu ik erachter ben gekomen dat mijn BB uit 1923 is ipv 1925, wordt me ook duidelijk waarom ik niet hetzelfde achter pat heb als jou BB. Ik heb zeg maar de CCG constructie, wat het achter pat betreft. De staande achtervork komt bij mijn BB ook over de achteras heen. Met het ketting span systeem wat op jou BB zit zijn ze volgens mij pas in 1925 mee begonnen, vandaar dat ik dat dus ook niet heb.

Yorick hier nog wat foto's van het stuurslotveertje :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Mark,

Je zal het niet geloven,ik was in ieder geval verrast maar
de cranks op mijn BB zijn eveneens 165 mm hart-hart.
Op de achterkant van m`n cranks staat een nummer geslagen wat oa terug komt op de voorvork. Ik ga er derhalve van uit dat de cranks er op zaten voor het verchromen/reviseren van de fiets.
Ik ben wel benieuwd hoe lang de cranks van Theo`s Fongers zijn.
Theo`s BB komt uit 1926 ,dicht bij mijn fiets dus.

Ja ,over jouw achtervork gesproken ,het was me ook al opgevallen dat jouw fiets het vroege systeem had.
Ergens zit de wisseling. Je schrijft 1925 en dat zou best wel kunnen.
Heb je bij jouw framenummer de 3 voor een 5 aan gezien?
Die lijken wel vaak op elkaar.
Ik meen dat in 1923 de spatbord beugeltjes nog geklonken zaten ipv gepuntlast. In 1925 waren ze gepuntlast,balhoofdbevestiging boven op het spatbord en dat vreemde voorkantje aan het spatbord.
Jouw voorvork is ook van CCG type viel me op,ivm de exeptionele lengte van het frame?

Ik heb nog een vraag aan jou Mark en aan Theo de Kogel,
namelijk; wat voor voornaaf zit er bij jullie in?
Een met gladde stofkapjes (er in geperst,normaal model zo als bij iedere fiets) of iets met sleufjes(voor gereedschap) in de stofkappen?
Vraag daaraan gekopeld: draaien de stofkappen(met sleufjes) mee met de naaf of staan ze stil op de as (een geheel met de conus).
Punt is dat ik kan kiezen uit een goed lopende met normale stofkappen Is van deze fiets maar mogelijk pas bij revisie er in gekomen...
Of een door mij gereviseerde voornaaf uit een 1928 Fongers.
Die laatste heeft flinke conussen die ook als een geheel de stofkappen vormen en twee sleufjes hebben (die dus stil staan op de as)

Vroege modellen hebben ingeschroefde stofkappen weet ik.
Die draaien dus mee met het wiel.
Als jullie even willen kijken,of het gewoon weten natuurlijk .Ik ben zeer benieuwd

Groet,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,

Ik ben de laatste tijd bezig met het in orde brengen van de Fongers herenfiets en dacht kom laat ik nog eens een verslagje maken.

Ik heb al in een vroeg stadium besloten om het chroom van de fiets te verwijderen. Ook ga ik proberen om de spatborden terug te brengen in de 1925 vorm. Uiteindelijk wil ik de fiets er uit laten zien als een model uit 1925.
Mijn belangrijkste argument om terug te restaureren en de verchromerij en andere aanpassingen te verwijderen is dat ik een rijwielhobbyist ben en geen historicus.
Ik maak mij zelf deel van de geschiedenis van deze fiets meer dan er hoeder van te zijn.
In 1940(omtrent) verchroomd en aangepast aan de toen moderne tijden en in 2012 terug gebouwd naar de oorspronkelijke staat èn wie weet wat er mee gebeurt na mij


Er begint zich een bekende vorm af te tekenen bij mij in de kettingen:
Fongers in opbouw.JPG
Fongers in opbouw.JPG (328.72 KiB) 7249 keer bekeken
Belangrijk voordeel nu is dat de fiets veel, heel veel mooier wordt. Het nikkel is supper gaaf (en waar het weg was heb ik vernikkeld)en kleine details zoals het olievul plaatje op de onderste balhoofdlug zijn door mij terug geplaatst.
De twee gaatjes in deze lug waren dichtgeklonken,je zag ze aan de binnenkant zitten,die klinknageltjes.
Het nikkel onder de lak van de vorkkroon is weer naar boven gehaald. Tijdens de revisie zagen ze blijkbaar geen gelegenheid om die kroon te verchromen,hij was mee gelak met de rest van de vork.

Ik heb mogen ontdekken dat bij Fongers ook gewoon mensen werkte. namelijk de trapascup met linkse draad was een afkeur,of nee zou een afkeur geweest moeten zijn maar is door het controle geglipt en in de fiets terecht gekomen.
Fongers conus verkeerd 1.JPG
Fongers conus verkeerd 1.JPG (303.78 KiB) 7249 keer bekeken
Op de afgebeelde as heb ik de orginele conus en omgekeerd daar boven op de vervangende conus geplaatst, de onderste conus is duidelijk scheef.
De draad is niet goed aangebracht en dat resulteert in een
scheefstand.
gelukkig heb ik enkele dagen geleden een verrotte Fongers BD kunnen slopen zodat er een vervangende conus is.
Ik heb deze wel wat moeten slijpen om een glad oppervlak terug te krijgen.
Fongers trapas slijpen.JPG
Fongers trapas slijpen.JPG (312.47 KiB) 7249 keer bekeken
ten slotte een foto van de twee naven die kandidaat zijn.
Ik heb lichte voorkeur voor de naaf met de sleuven in de conus.
Fongers voornaven.JPG
Fongers voornaven.JPG (387.41 KiB) 7249 keer bekeken
De as van de vernikkelde naaf is een dunne vooras terwijl de verchroomde naaf een dikke (maat achterwiel) as heeft.
Ik heb het idee dat de verchroomde naaf pas bij revisie in de fiets terecht is gekomen maar het best hoor ik van een van de deskundige Fongers mensen in onze groep wat een juiste naaf voor 1925 is.Is dat de naaf met ingeschroefde stofkappen of een van de hier afgebeelde modellen?

Groeten,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers model BB

Bericht door fongers »

Maarten,

Wat maak je er weer wat moois van zeg! Mijn complimenten. Heel mooi dat je het chroom eraf hebt gehaald. Ben benieuwd naa rhet eindresultaat. Ik heb nog even 2 foto's gemaakt van de prijscourant van 1925. Dit stukje gaat over de Fongers-naven.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou de linker vernikkelde naaf er in spaken :)

Echt super bezig Maarten!

Fietsgroet Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Mark,
Dat is echt supper, die catalogus afbeeldingen die je geplaatst heb.
Keihard bewijs welke naaf er in moet!
Ik heb inderdaad ook de trapas zonder de opgeschroefde stofkappen maar met het toen nieuwe systeem.
Het lijkt er op dat Fongers of z`n naven zelf maakte of haar leveranciers tekeningen verstrekte van wat ze wilde hebben. De naaf en de trapas zijn zo overeenkomstig qua stofafdichting dat het geen toeval kan zijn.
Mogelijk kan Jos daar over meer zeggen.

bedankt voor deze belangrijke info en groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers model BB

Bericht door jrietveld »

Hallo Maarten,

Fongers maakte zijn trapassen met counussen inderdaad zelf, in elk geval tot 1940. Meestal staat middenin de as het Fongers schildje heel klein ingeslagen.
De vooras met gleuf in de stofkap komt mij niet bekend voor, maar ik zal nog eens op mijn oudere modellen.

Het wordt een mooie restauratie! Bijzonder om steeds weer te zien dat het nikkel in prima staat onder het chroom vandaan komt. Mijn indruk is dat bezitters van (duurdere) Fongers fietsen vaak hun vehikel lieten moderniseren zonder dat dat 'technisch' nodig was, maar simpelweg om hun fiets weer fris en nieuw te maken.
Mooi ook dat je weer enthousiast raakt over de echte Fongers kwaliteit (na een korte inzinking rond dit merk...).

groet, Jos
Plaats reactie