De Cadillac onder de hoge bi's

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
9Bicy6clet!!3
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Maarten,

mooie zachte kleur wordt dat, ik vond de Fiets al mooi in het chroom maar dit is zeker mooier, ik hoop dat je de hele fiets nikkel kleur houdt, succes ermee,

groetjes Hans
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door Michiel Röben »

Heb zeker een tijdje zitten suffen, maar de revisie van de Triumph motorfiets nam veel meer tijd dan gedacht. Dus hier mijn hele late reactie...

Wow, Maarten wat een monster hoge bi zeg! Ga echt niet proberen daar op te kimmen. Mijn 52 inch is me hoog genoeg voorlopig.
Gaan we weer een keertje een hoge bi dag doen zoals Theo O enkele jaren geleden heeft georganiseerd. Was toen erg onde de indruk van alle mooie hoge bi's. Ben benieuwd hoe de hoge er uit zal gaan zien maar dat komt wel goed. Kijk uit dat je niet met witte wijn gaat ontchromen hahahaha. Succes man!

groeten,
Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door maartenB »

een tussenstandje:
- achterwiel uitgespaakt, de roestvrijstalen spaakjes weggegooid en daar spaken ingezet die licht geroest en verchroomd waren. Chroom heb ik verwijderd en met het speken-draad-snbijmolentje de spaken op lengte gebracht. Ziet er goed uit.
- de voorvelg heb ik zwart gemaakt, zodat hij past bij de zwarte achtervelg en zodat de fiets weer de kleuren heeft zoals die af-fabriek leverbaar was. Er waren verschillende uitvoeringen, de meest luxe versie was volledig vernikkeld, maar altijd met 'enamelled' velgen. Het wiel heb ik weer ingespaakt.

Dan moest ik nog de twee beschermkappen voor de spaken namaken. Maarten Waarle wees me op de techniek van het 'forceren op de draaibank'. Ziehier een illustratief filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=BvunmvjYp5I

Spannend, want dat had ik nog nooit gedaan.
Hier een foto van de 'schijf' die ik na moest maken.
IMG_1490.jpg
IMG_1490.jpg (122.98 KiB) 10016 keer bekeken
Hier zie je de uit kunststof gedraaide mal.
IMAG1490.jpg
IMAG1490.jpg (28.9 KiB) 10016 keer bekeken
En hier zie je niet zo goed, maar als de draaibank draait zet ik een stevige staaf met een ronde kop tegen het werkstuk. De beitelhouder gebruik ik om een hefboom te creëren.
Zo druk ik de plaat langzaam in de vorm.
IMAG1492.jpg
IMAG1492.jpg (59.23 KiB) 10016 keer bekeken
Na een mislukte met teveel krassen heb ik twee goede exemplaren kunnen maken. Een hele hoop denkwerk vooraf, veel voorbereiding, en dan maak je opeens zo'n plaatje binnen een half uur. Vind ik echt kicken!
IMAG1493.jpg
IMAG1493.jpg (55.37 KiB) 10016 keer bekeken
Nou 4 gaatjes erin boren , vernikkelen en klaar!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door Hans van de Stouwe »

Is toch een goed en erbij passend resultaat. Mooi werk.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, leuk dat het zo goed gelukt is.

Het ziet er perfekt uit!

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door Elibert van Dalen »

woow wat een ding zeg! super hoe je gewoon ook effe die kapjes draait op je draaibank! word een mooie hoge bi :)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door maartenB »

Ik heb een kleine fotoserie gemaakt om te laten zien hoe bijzonder de Columbia wiellagers zijn opgebouwd. Het is een patent van ze dat ook op de Columbia Expert werd gebruikt.

De binnenste cone (met gekartelde rand) zit met een blokje geborgd vast aan de naaf. Blokje los, kun je de cone verdraaien en daarmee zeer eenvoudig afstellen.
De 'cup', het lagerhuis zelf, is gewoon rondlopend en niet na te stellen of te slijpen. Versleten betekent vervangen. Hier plak je met vet de 11 kogels in.
Dan is de buitenste cup los te schuiven over de as. Deze heeft een pennetje dat in de crank valt. Dat borgt hem.

Mooi en eenvoudig systeem, goed te demonteren! Alleen als de cranks wat gaan spelen op de as, krijg je meteen ook scheve lagerslijtage. Gelukkig ziet het er bij mijn fiets nog zeer netjes uit, ik heb een van de binnenste cones moeten opslijpen op de draaibank wegens scheef inlopen. Dat was ook aan de kant waar de crank los zat.

En ter info van Maarten Waarlé: de crankspieen zijn er beide vanaf dezelfde kant ingetikt!
Bijlagen
IMG_4045.jpg
IMG_4045.jpg (196.75 KiB) 9963 keer bekeken
IMG_4046.jpg
IMG_4046.jpg (135.39 KiB) 9963 keer bekeken
IMG_4043.jpg
IMG_4043.jpg (152.82 KiB) 9963 keer bekeken
IMG_4049.jpg
IMG_4049.jpg (173.28 KiB) 9963 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Het stellen en borgen is afgekeken van de Bown Aëolus naven. Daar wordt in de cup een kwart cup gebruikt om te stellen en dan geborgd. Maar het zeker een prachtig systeem
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door maartenB »

Hoi Hans, Ik weet dat Bown Aeolus verschillende naven heeft gemaakt, maar voor de hoge bi voornaven hadden ze een as met een groef erin waar de kogels in liepen. Dan was er een lagerhuis, net als bij Columbia scharnierend aan de vork bevestigd, dat de ene cup vormt en de tweede cup nastelbaar, dat werd geborgd met een blokje tegen tandjes.


Is toch een heel ander systeem?
Bijlagen
Bingham-hoge-bi-5.JPG
Bingham-hoge-bi-5.JPG (105.54 KiB) 9953 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: De Cadillac onder de hoge bi's

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, Maarten,
Die Amerikanen konden ook wel wat moois bedenken.
Maar inderdaad .Ik kan me wel voorstellen dat de buitenste conus gevoelig is voor beweging van de crank.
Die moet natuurlijk gewoon goed vast zitten maar in de praktijk
lost dat wel eens wat.
Singer heeft het in feite andersom. Vaste conus achterin draaibare achter de crank en dan de fixatie vanuit de crank
(zo als je weet). Wat zou nou beter zijn??

Typisch ja ,dat ze die spieen hier en bij ook bij Singer vanuit een kant erin zetten. Zo onlogisch en omslachtig .

Groeten,
Maarten
Plaats reactie