De Cadillac onder de hoge bi's
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Hallo Maarten,
mooie zachte kleur wordt dat, ik vond de Fiets al mooi in het chroom maar dit is zeker mooier, ik hoop dat je de hele fiets nikkel kleur houdt, succes ermee,
groetjes Hans
mooie zachte kleur wordt dat, ik vond de Fiets al mooi in het chroom maar dit is zeker mooier, ik hoop dat je de hele fiets nikkel kleur houdt, succes ermee,
groetjes Hans
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Heb zeker een tijdje zitten suffen, maar de revisie van de Triumph motorfiets nam veel meer tijd dan gedacht. Dus hier mijn hele late reactie...
Wow, Maarten wat een monster hoge bi zeg! Ga echt niet proberen daar op te kimmen. Mijn 52 inch is me hoog genoeg voorlopig.
Gaan we weer een keertje een hoge bi dag doen zoals Theo O enkele jaren geleden heeft georganiseerd. Was toen erg onde de indruk van alle mooie hoge bi's. Ben benieuwd hoe de hoge er uit zal gaan zien maar dat komt wel goed. Kijk uit dat je niet met witte wijn gaat ontchromen hahahaha. Succes man!
groeten,
Michiel
Wow, Maarten wat een monster hoge bi zeg! Ga echt niet proberen daar op te kimmen. Mijn 52 inch is me hoog genoeg voorlopig.
Gaan we weer een keertje een hoge bi dag doen zoals Theo O enkele jaren geleden heeft georganiseerd. Was toen erg onde de indruk van alle mooie hoge bi's. Ben benieuwd hoe de hoge er uit zal gaan zien maar dat komt wel goed. Kijk uit dat je niet met witte wijn gaat ontchromen hahahaha. Succes man!
groeten,
Michiel
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
een tussenstandje:
- achterwiel uitgespaakt, de roestvrijstalen spaakjes weggegooid en daar spaken ingezet die licht geroest en verchroomd waren. Chroom heb ik verwijderd en met het speken-draad-snbijmolentje de spaken op lengte gebracht. Ziet er goed uit.
- de voorvelg heb ik zwart gemaakt, zodat hij past bij de zwarte achtervelg en zodat de fiets weer de kleuren heeft zoals die af-fabriek leverbaar was. Er waren verschillende uitvoeringen, de meest luxe versie was volledig vernikkeld, maar altijd met 'enamelled' velgen. Het wiel heb ik weer ingespaakt.
Dan moest ik nog de twee beschermkappen voor de spaken namaken. Maarten Waarle wees me op de techniek van het 'forceren op de draaibank'. Ziehier een illustratief filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=BvunmvjYp5I
Spannend, want dat had ik nog nooit gedaan.
Hier een foto van de 'schijf' die ik na moest maken.
Hier zie je de uit kunststof gedraaide mal.
En hier zie je niet zo goed, maar als de draaibank draait zet ik een stevige staaf met een ronde kop tegen het werkstuk. De beitelhouder gebruik ik om een hefboom te creëren.
Zo druk ik de plaat langzaam in de vorm.
Na een mislukte met teveel krassen heb ik twee goede exemplaren kunnen maken. Een hele hoop denkwerk vooraf, veel voorbereiding, en dan maak je opeens zo'n plaatje binnen een half uur. Vind ik echt kicken!
Nou 4 gaatjes erin boren , vernikkelen en klaar!
- achterwiel uitgespaakt, de roestvrijstalen spaakjes weggegooid en daar spaken ingezet die licht geroest en verchroomd waren. Chroom heb ik verwijderd en met het speken-draad-snbijmolentje de spaken op lengte gebracht. Ziet er goed uit.
- de voorvelg heb ik zwart gemaakt, zodat hij past bij de zwarte achtervelg en zodat de fiets weer de kleuren heeft zoals die af-fabriek leverbaar was. Er waren verschillende uitvoeringen, de meest luxe versie was volledig vernikkeld, maar altijd met 'enamelled' velgen. Het wiel heb ik weer ingespaakt.
Dan moest ik nog de twee beschermkappen voor de spaken namaken. Maarten Waarle wees me op de techniek van het 'forceren op de draaibank'. Ziehier een illustratief filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=BvunmvjYp5I
Spannend, want dat had ik nog nooit gedaan.
Hier een foto van de 'schijf' die ik na moest maken.
Hier zie je de uit kunststof gedraaide mal.
En hier zie je niet zo goed, maar als de draaibank draait zet ik een stevige staaf met een ronde kop tegen het werkstuk. De beitelhouder gebruik ik om een hefboom te creëren.
Zo druk ik de plaat langzaam in de vorm.
Na een mislukte met teveel krassen heb ik twee goede exemplaren kunnen maken. Een hele hoop denkwerk vooraf, veel voorbereiding, en dan maak je opeens zo'n plaatje binnen een half uur. Vind ik echt kicken!
Nou 4 gaatjes erin boren , vernikkelen en klaar!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Is toch een goed en erbij passend resultaat. Mooi werk.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Ah, leuk dat het zo goed gelukt is.
Het ziet er perfekt uit!
Groeten,
Maarten
Het ziet er perfekt uit!
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
- Locatie: Gazelle(g) Brabant
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
woow wat een ding zeg! super hoe je gewoon ook effe die kapjes draait op je draaibank! word een mooie hoge bi
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Ik heb een kleine fotoserie gemaakt om te laten zien hoe bijzonder de Columbia wiellagers zijn opgebouwd. Het is een patent van ze dat ook op de Columbia Expert werd gebruikt.
De binnenste cone (met gekartelde rand) zit met een blokje geborgd vast aan de naaf. Blokje los, kun je de cone verdraaien en daarmee zeer eenvoudig afstellen.
De 'cup', het lagerhuis zelf, is gewoon rondlopend en niet na te stellen of te slijpen. Versleten betekent vervangen. Hier plak je met vet de 11 kogels in.
Dan is de buitenste cup los te schuiven over de as. Deze heeft een pennetje dat in de crank valt. Dat borgt hem.
Mooi en eenvoudig systeem, goed te demonteren! Alleen als de cranks wat gaan spelen op de as, krijg je meteen ook scheve lagerslijtage. Gelukkig ziet het er bij mijn fiets nog zeer netjes uit, ik heb een van de binnenste cones moeten opslijpen op de draaibank wegens scheef inlopen. Dat was ook aan de kant waar de crank los zat.
En ter info van Maarten Waarlé: de crankspieen zijn er beide vanaf dezelfde kant ingetikt!
De binnenste cone (met gekartelde rand) zit met een blokje geborgd vast aan de naaf. Blokje los, kun je de cone verdraaien en daarmee zeer eenvoudig afstellen.
De 'cup', het lagerhuis zelf, is gewoon rondlopend en niet na te stellen of te slijpen. Versleten betekent vervangen. Hier plak je met vet de 11 kogels in.
Dan is de buitenste cup los te schuiven over de as. Deze heeft een pennetje dat in de crank valt. Dat borgt hem.
Mooi en eenvoudig systeem, goed te demonteren! Alleen als de cranks wat gaan spelen op de as, krijg je meteen ook scheve lagerslijtage. Gelukkig ziet het er bij mijn fiets nog zeer netjes uit, ik heb een van de binnenste cones moeten opslijpen op de draaibank wegens scheef inlopen. Dat was ook aan de kant waar de crank los zat.
En ter info van Maarten Waarlé: de crankspieen zijn er beide vanaf dezelfde kant ingetikt!
- Bijlagen
-
- IMG_4045.jpg (196.75 KiB) 9963 keer bekeken
-
- IMG_4046.jpg (135.39 KiB) 9963 keer bekeken
-
- IMG_4043.jpg (152.82 KiB) 9963 keer bekeken
-
- IMG_4049.jpg (173.28 KiB) 9963 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Maarten,
Het stellen en borgen is afgekeken van de Bown Aëolus naven. Daar wordt in de cup een kwart cup gebruikt om te stellen en dan geborgd. Maar het zeker een prachtig systeem
Het stellen en borgen is afgekeken van de Bown Aëolus naven. Daar wordt in de cup een kwart cup gebruikt om te stellen en dan geborgd. Maar het zeker een prachtig systeem
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Hoi Hans, Ik weet dat Bown Aeolus verschillende naven heeft gemaakt, maar voor de hoge bi voornaven hadden ze een as met een groef erin waar de kogels in liepen. Dan was er een lagerhuis, net als bij Columbia scharnierend aan de vork bevestigd, dat de ene cup vormt en de tweede cup nastelbaar, dat werd geborgd met een blokje tegen tandjes.
Is toch een heel ander systeem?
Is toch een heel ander systeem?
- Bijlagen
-
- Bingham-hoge-bi-5.JPG (105.54 KiB) 9953 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De Cadillac onder de hoge bi's
Nou, Maarten,
Die Amerikanen konden ook wel wat moois bedenken.
Maar inderdaad .Ik kan me wel voorstellen dat de buitenste conus gevoelig is voor beweging van de crank.
Die moet natuurlijk gewoon goed vast zitten maar in de praktijk
lost dat wel eens wat.
Singer heeft het in feite andersom. Vaste conus achterin draaibare achter de crank en dan de fixatie vanuit de crank
(zo als je weet). Wat zou nou beter zijn??
Typisch ja ,dat ze die spieen hier en bij ook bij Singer vanuit een kant erin zetten. Zo onlogisch en omslachtig .
Groeten,
Maarten
Die Amerikanen konden ook wel wat moois bedenken.
Maar inderdaad .Ik kan me wel voorstellen dat de buitenste conus gevoelig is voor beweging van de crank.
Die moet natuurlijk gewoon goed vast zitten maar in de praktijk
lost dat wel eens wat.
Singer heeft het in feite andersom. Vaste conus achterin draaibare achter de crank en dan de fixatie vanuit de crank
(zo als je weet). Wat zou nou beter zijn??
Typisch ja ,dat ze die spieen hier en bij ook bij Singer vanuit een kant erin zetten. Zo onlogisch en omslachtig .
Groeten,
Maarten