afwijkende spatbordstangen...

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
yubaba
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 aug 2012, 18.40

afwijkende spatbordstangen...

Bericht door yubaba »

wie weet wat dit is? mooi frame met een batavusplaatje. geloof alleen niet dat t een batavus is. maar het spatbordstangetje is zo specifiek dat ik denk dat een kenner weet welk merk het is.
Bijlagen
2012-08-08 18.38.14.JPG
2012-08-08 18.38.14.JPG (555.06 KiB) 5272 keer bekeken
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: afwijkende spatbordstangen...

Bericht door Sandra »

Ah, dat komt bekend voor! Hier zie je 'm bijvoorbeeld ook.
octrooifiets2_groot.jpg
octrooifiets2_groot.jpg (222.22 KiB) 5269 keer bekeken
Gemaakt in de Mustang Rijwielfabriek (Assen), tussen ca. 1936 en halverwege de jaren '50. Mijn opa heeft dit destijds ontworpen, met als doel om de verlichtingsdraden netjes op te bergen. Hij vroeg er octrooi op aan, en de fietsen met deze constructie werden de Mustang Octrooifietsen genoemd.
Waarschijnlijk heeft een vroegere eigenaar er een Batavus-tintje aan willen geven. Misschien om 'm beter verkoopbaar te maken, want Mustang is als klein merk een stuk minder bekend.
Ben benieuwd naar de rest van de fiets, ik neem 'm graag op in de Mustang-database. Kun je een framenummer vinden? Meestal staat deze verticaal op de zadellug. Kun je meer foto's plaatsen?

Groet, Sandra
yubaba
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 aug 2012, 18.40

Re: afwijkende spatbordstangen...

Bericht door yubaba »

framenummer is 030578. voor de rest is het een gewone opafiets. nix byzonders. wel leuk zijn de dichte vorkschedes. dus uitbuigen om wiel te verwisselen. Wat leuk dat je opa die fiets/constructie verzonnen heeft. we wilden em slopen voor de buizen, maar ik denk dat ie nog een kans krijgt...
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: afwijkende spatbordstangen...

Bericht door Sandra »

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar ik zou ook zeggen: geef die fiets een tweede kans!
Er zijn maar weinig oude Mustang-fietsen (van voor de jaren '70) bewaard gebleven. In de database staan slechts 14 Octrooifietsen (met die van jou erbij); je hebt dus best iets bijzonders in je bezit. Zonde om te slopen :oops:

Zie je kans om er een keer een paar fotootjes van te maken? Zijn er nog transfers of biezen zichtbaar?

Groet, Sandra
*altijd weer blij als ergens een Mustang opduikt*
yubaba
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 aug 2012, 18.40

Re: afwijkende spatbordstangen...

Bericht door yubaba »

de fiets is helaas overgekliederd. maar nog in verrassend goede staat. normaal zijn ze erg verroest, maar bij dit exemplaar valt t alles mee.
Plaats reactie