even voorstellen, groetn uut twente!

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door sleurhut »

Hallo allemaal,

zal me even voorstellen,

Ik ben Joost van Beers, ben 17 jaar en heb als hobby het restaureren, opknappen en onderhouden van fietsen,

Doe de opleiding tot automonteur maar woon in een standaard rijtjeshuis zonder garage eraanvast en sleutelen op straat is officiël gezien verboden. Gelukkig is mijn werkgever soepel en mag ik onze 2e auto daar onderhouden en op de weg houden. Maar wilde toch iets aan huis doen, had toen nog geen werk, alleen zakgeld en dat was haast niks. Ging in de vakantie werken bij een autobedrijf en die had een gratis RIH sportfiets voor mij staan, huret afmontage en ander frans spul. deze klaargemaakt om er toendertijd elke dag 50 km mee te kunnen rijden, alle onnodige troep eraf gemaakt zodat er weinig overbleef wat kapot kon gaan, mijn chinese omafiets kon de klus niet aan maar de RIH bleef maar lopen,

Dit smaakte naar meer, vond gazelle oldtimer omafietsen erg mooi dus kocht voor 20 euro een in redelijke staat verkerende gazelle omafiets uit 56'. deze heb ik in een paar maand tijd klaargemaakt, originaliteit vond ik aan de enne kant wel belangrijk maar aan de andere kant moesten de kosten ook binnen de perken blijven. Hoe verder ik ging met het restaureren hoe beter hij bleek te zijn, het achterspatbord zat geen spat roest aan, het mannetje was goed, alles had prima de tand des tijds doorstaan. na een paar maand stond die er dan, volledig klaar in de originele gepolijste lak te blinken in de zon, eigenlijk jammer om mee naar school te rijden. Daarom alleen op mooie dagen mee genomen voor een 50 km lange tocht naar m'n werk. hij spoorde goed, remde sterk maar rem was te bedienen met je pink, trapte zeer licht. Inmiddels had ik voor mezelf allang een RIH racefiets samengesteld van zo'n beetje 6 racefietsen en reed daar dagelijks mee. Intussen ook een doortrapper gebouwd die alleen nog een zadel nodig heeft.

Om te voorkomen dat ik me ga vervelen deze vakantie heb ik dus even gekeken of ik misschien niet nog een omafiets kon kopen, op marktplaats een germaan gevonden die me wel aanstaat, ik vermoed zelf dat het een vrij vroege jaren 50'er is maar dat is aan de experts. Ik ga volgende week even kijken en haal hem op en dan gewoon rijdend maken, zal eerst even normaal rond gaan rijden erop omdat de 2 racefietsen onderhoud nodig hebben om ze winterproof te gaan maken.

Met vriendelijke groet,

Joost
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door sleurhut »

Ik heb hier wat foto's van de gazelle,

Toen ik hem op ging halen was die zo: Afbeelding

er was 2 jaar geleden voor het laatst op gereden, de eerste eigenaar was een nonnenklooster, later heeft de opa van de man waarvan ik hem weer overnam de fiets gekocht. De ketting zat zo vast dat ik hem uiteindelijk maar doorgeslepen heb, daarna met kruipolie en een schroevendraaier van de tandwielen af moeten werken.

Heb altijd begrepen dat originele lak op prijs werd gesteld dus heb de oude lak plaatselijk bijgespoten met kleurmatchende lak en gepolijst, heb mezelf het pinstripen aangeleerd en de 2 vierkanten op de bahoofdlugs weer erop gezet:

Afbeelding

alles gebeurde op mijn slaapkamer door de kleine ruimte die ik hier heb

mooie brooks gekocht voor 2 tientjes, in nieuwstaat
Afbeelding

Heb in de autotechniek geleerd dat roest de grootste vijand is van elk voertuig en deze met daad moet worden bestreden. Helemaal kaal gehaald dus en met etsende primer opnieuw gespoten met het juist afgeplakte witte stuk, net zo mooi als nieuw weer en kan er weer jaren tegenaan

Afbeelding

en toen ging het steeds sneller, alle lageringen zijn vervangen met nieuwe kogels, vet en soms conussen.

Afbeelding

een leuk detail, een gigante rubber beschermdop zodat je chroom niet beschadigt als je de fiets tegen de muur zet:

Afbeelding

en al snel hadden we dit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

daarna een tijdje zo gereden, moest eigenlijk ook jasbeschermers en een kettingkast hebben maar kon geen mooie vinden, later vond ik een passende van de woerd en monteerde hem, eindelijk was die echt af. Vrij kort erna heb ik hem verkocht, ik had inmiddels 3 fietsen verzameld en je kon je kont niet meer keren in het schuurtje, 1 fiets moest weg en dat was deze. De fiets is verkocht aan mensen uit Breda die hem dagelijks in gaan zetten, de man had zelf al een oude gazelle en deze was voor zijn vrouw. Ben blij dat hij naar iemand is die er echt mee gaat rijden en er naar omkijkt.

Afbeelding

Afbeelding
J Zuiderwijk

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door J Zuiderwijk »

Mooi werk zeg! En je bent pas 17 jaar? Dat ziet eruit als werk door een vakman met vele jaren ervaring. Ga zo door zou ik zeggen :)
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door Durabo88 »

Beste Joost,

Je bent waarschijnlijk de jongste hier, welkom! De oude fiets wereld heeft dus toch nog toekomst, in tegenstelling tot wat sommigen op het vorige forum dachten.

Ik ben zelf bijna 24 jaar oud en bij benadering 6 jaar met fietsen, waarvan 5 jaar met oude fietsen bezig.

De Gazelle is schitterend geworden. Hoe doe jij het biezen cq. pinstriping?

De voorvork op de Gazelle is er eentje van Batavus Intercycle. Zie het symbool op de kroonkap.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door sleurhut »

Ja klopt, waarschijnlijk loog te eigenaar over dat hij 2 jaar geleden voor het laatst heeft gereden en sindsdien daar gewoon staat, toen ik hem ophaalde zat de borgmoer van de balhoofdcup los en had die er de verkeerde maat kogelring in gezet, waarschijnlijk kreeg die de boel daarom dus niet mooi afgesteld en viel er niet meer mee te rijden. Zal wel een andere vork in gekomen zijn dus, heb geen moeite gedaan een andere te zoeken, hij was recht en ipv kogelringen gewoon losse kogels gebruiken, voldrukken met kogels die cup en 1 uitnemen zodat ze vrijlopen. opgelost.

Kom uit de modelbouw wereld waar ik precies heb leren werken, daardoor had ik de middelen voor pinstriping al in huis. gewoon met een biezentrekker en fijn penseel alles aangebracht, je doet zo een half uur over 1 vierkantje maar het resultaat is dan wel netjes, ik gebruikte modelbouwverf van revell op terpentine basis, heel iets verdunnen anders wil het niet echt lekker lopen. Je koopt het bij de plaatselijke speelgoedwinkel voor 1 tot 2 euro per potje.

Het nieuwe project moest eigenlijk een hele oude omafiets worden (doortrapper!) maar die beste man vroeg dus gewoon 95 euro voor een fiets die rot bleek te zijn (op het punt dat de achtervork het vorkuiteinde raakt, kan lassen maar dit is wat te uitdagend door de krachten die het doortrapper erop gaat uitoefenen, en hardsolderen met de vlam durf ik nog niet).

daarom ga ik morgen een germaan omafiets ophalen met standaard terugtraprem erop en voor een enkele velgrem.
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door Durabo88 »

Beste Joost,

Heb je dat achterspatbord destijds gestraald? Is echt mooi blank staal!

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door sleurhut »

Nee ik heb wel mogelijkheden tot stralen alleen geen cabine om het in te doen.

mijn tip om de boel kaal te krijgen:

schuur eerst met een stuk grof schuurpapier de oude lak op, zo verzwak je hem zodat de afbeit beter kan inwerken op de lak. smeer hem in met afbijtmiddel (eigen merk van de gamma werkt goed en is niet duur!) smeer het dik op, dun werkt niet en lijkt wel te verdwijnen, dek het af met vershoudfolie. Na een uurtje kun je zo de verf eraf halen met een plamuurmesje of een hogedrukspuit. alles wat niet loskomt zul je moeten schuren. Je zult versteld staan wat een boel detail er onder de verf zit. Op mijn achterlichtje stond een rijkskeurnummer wat helemaal niet zichtbaar was door de verf.

joost
Durabo88
Berichten: 2532
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door Durabo88 »

Beste Joost,

Ik zal deze tip zeker in mijn achterhoofd houden.

Op mijn verlanglijstje staat nog zo'n badje, waarmee je vuil met hoge trillingen kunt verwijderen. In dit badje zit een speciale olieachtige vloeistof heb ik mij laten vertellen. Zo kun je vet en roest van kleine onderdelen met lastige hoekjes goed verwijderen.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door asterduc »

Welkom Joost.

Zoals Yorick aangeeft ben je hier waarschijnlijk de jongste. Knap hoor dat je al met zoveel detail aan die fiets werkt.
Die Gazelle kun je wel een 'vondst' noemen, de lak en vooral ook het chroom, is nog werkelijk in mooie staat. Dat is eerder zeldzaam bij Gazelle.

Wat ik toejuich is dat je zoveel mogelijk gepoogd hebt om de originele schroeven en moeren te gebruiken, tenminste zo lijkt het toch op de fotos. Alleen de schroefjes van het erkenningsplaatje van de rijwielhandel passen er niet bij. Daar zouden eigenlijk oude messingschroefjes in moeten.

Op de kettingkast zou je nog Gazelle kunnen kleven. Een kopie van het origineel vind je bij Pelders.

Dat originele zadel van die Gazelle zou ik zeker niet laten verdwijnen, daar zijn liefhebbers voor. Zelf ben ik nog op zoek naar zo'n exemplaar.

Ook weer die Inca staander, mooi detail.

Die nieuwe banden vind ik dan weer minder staan op deze fiets. Hij smeekt om oude banden. Via de oude fiets kun je nog aan zo'n setje komen.

Ik merk dat je het kijkglaasje in het achterlicht nog niet hebt dichtgemaakt. Mocht ik je daar een plezier mee kunnen doen, ik heb destijds een aantal plexi glaasjes gefreesd die erin passen. Zo'n exemplaar (zie bijlage) stuur ik je graag toe.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
Gazelle kijkglas.jpg
Gazelle kijkglas.jpg (60.33 KiB) 8570 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: even voorstellen, groetn uut twente!

Bericht door Elibert van Dalen »

welkom hier. en wat een verhaal!! respect zeg op die leeftijd al zo bezig met oude fietsen. zeer mooie gazelle. alleen is helaas je voorvork niet origineel.
verder topwerk. ed zegt het al ik waardeer het ook zeer als gazelle liefhebber. heb er zelf ook een redelijk aantal staan. en zelfs een showroom op zolder in mijn huis. je bent zeker de jongste hier. ben zelf 28. en had mijn eerste oldtimer toen ik 15 was. de fiets van mijn oma en is een erfstuk. een union tally die staat hier ook op zolder. een 2 jaar daarna heb ik ook de fiets van mijn opa gekregen na het overlijden. en die staat hier ook. daarmee is alles begonnen en werd ik liefhebber van gazelle.. volgens mij heeft hij de fiets al verkocht ed.? of lees ik het verkeerd

ed als je dit leest zon plexiglas opvulstukje mag je voor mij wel meebrengen als je een keer langskomt.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie