germaan, vermoedelijk jaren 50

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door sleurhut »

hallo forummers,

Was opzoek naar een zomerprojectje om klaar te maken voor dagelijks gebruik tot mijn racefiets volledig winterproof is (rij met tubular bandjes van 2cm breed, wil een vervangende wielset met bredere tourbanden voorzien van een bandje met een wat grover profiel voor betere tractie en de veiligheid wat verhogen, frame waterproof maken etc)

nu zag ik op marktplaats deze germaan omafiets, kan iemand mij een idee geven van mogelijk bouwjaar? ik vermoed zelf dat het jaren 50 is. En wat is er allemaal origineel aan? Ik ga zelf morgen kijken en hem ophalen.



met vriendelijke groet,

Joost
Laatst gewijzigd door sleurhut op 11 aug 2012, 01.10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door Fotomaan »

Hoi Joost,

Welkom hier.
Wij hebben een paar maanden geleden het geluk gehad om een Germaan 'oma'fiets te kunnen kopen in de woonplaats van mijn vriendin.
Ik vind het nog steeds leuk dat die fiets op honderdmeter afstand al twee jaar op marktplaats stond te wachten op een nieuwe eigenaar.
Maar dit is ie.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=183
Het zijn mooie fietsen en als er niet te veel aan veranderd is dan moet daar een goed tweede leven uit te halen zijn.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2520
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Joost,

Leuke Germaan omafiets. Ongeveer een jaar geleden had ik ook zo'n fiets, maar dan zonder bandrem.

Even een goed bedoeld advies: Als je een fiets op het oog hebt, dan is het niet verstandig om een link naar de advertentie op een openbaar forum te plaatsen. Je loopt dan in het geval van een bijzondere fiets de kans dat je zeer snel overboden raakt of dat iemand eerder met kopen is.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door sleurhut »

Aah bedankt, sorry niet echt bij stilgestaan. Bedankt voor de info, heeft deze fiets een echte bandrem of een rem met zo'n u vormige steun met 2 blokken eraan die precies op de 2 platte vlakken van de velg remmen? Ben racefietsen gewend die remmen op de zijkant van de velg :lol: .

met vriendelijke groet,

Joost
Durabo88
Berichten: 2520
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Joost,

Ja deze fiets heeft echte een bandrem. Dus één blokje dat naar beneden op het loopvlak van de band wordt gedrukt. Dat kan soms best gaan stinken als je hard remt.

Als het echt een behoorlijk oude fiets is, dan was dit ook de énige rem op de fiets. Oftewel een single speed vrijloop naafje in het achterwiel. Vaak zijn deze naven door terugtraprem vervangen. In Duitsland was dit al vrij vroeg verplicht, waardoor je daar vaak de combinatie bandrem plus terugtraprem op oude fietsen origineel tegenkomt. Hoe het met doortrappers zit weet ik eigenlijk niet, misschien kwam dat ook vaak voor. Wie kan hier antwoord op geven?

Ik heb een Zwitserse legerfiets met drie remmen. Bandrem voor. Trommelrem en terugtraprem achter. Bergje af rookt die rem en ruikt het naar een racecircuit.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door sleurhut »

Haha ja ken ze wel die bandremmen, ooit eens gekeken naar een Tors herenfiets met een bandrem, die had alleen een bandrem voorop,

Dat er door de duitse regels ook een terugtraprem inzit kan best, ik woon zo'n 10 kilometer van de duitse grens af. Ik ben heel benieuwd wat ik morgen aan ga treffen, het lijkt mij een fiets in redelijke staat afgezien van het afgezaagde voorspatbord (zal wel rot zijn geweest ooit) en de lekke banden.

met vriendelijke groet,

Joost
Durabo88
Berichten: 2520
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door Durabo88 »

Beste Joost,

Ik denk dat het met die Germaan wel snor zit. Volgens mij slechts een kwestie van het voorspatbord erbij zoeken en wat wax met polish voor het poetsen. Roest misschien nog met Owatrol olie behandelen.
Uiteraard alles uit elkaar om de lagers schoon te maken en te smeren. Kun je toevallig als je daarmee bezig bent een foto van het trapaslager maken. Zowel in elkaar als uit elkaar. Ben erg benieuwd of die hetzelfde is als degene die ik aantrof. Een fiets uit 1941 en geen één bobbeltje op het loopvlak.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
sleurhut
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 aug 2012, 22.48

Re: germaan, vermoedelijk jaren 50

Bericht door sleurhut »

Het hele ding word gerestaureerd en hiervan volgt een uitgebreid foto verslag,

zal even een foto maken dan van de lagercuppen, mijn gazelle had condenswater in de bottom bracket staan, soort van klei achtige substantie maar de lagercuppen waren nog als nieuw!
Plaats reactie