Nicor super sport

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Nicor super sport

Bericht door chrissie »

Hallo allen , omdat ik altijd met o.a. klassieke racefietsen bezig , ben ik nu in het bezit van een Nicor super sport fiets gehad van een goede collega de fiets is groen met prachtige chromen onderdelen , na wat poets werk is er nagenoeg geen lak schade alleen links onder bij de voorvork poot waar de ankerplaat mee wordt tegen gehouden van de trommelrem is wat lak schade waarschijnlijk heeft ooit iemand het voorwiel eruit gehaald zonder de klem eerst goed los te draaien jammer.

En het kapje van het achterlicht is weg en een nieuwe voorband moet ook , dus beide banden maar vernieuwen denk ik.

De fiets heeft 3 versnelling en trommelremmen ik zal eerdaags even foto,s bij voegen.
Ik schat zelf de fiets zo rond de jaren zeventig weet iemand wat meer informatie te vinden over het merk Nicor.

gr Chris
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00

Re: Nicor super sport

Bericht door velophile »

Dag Chrissie,

Nicor was in de jaren zeventig een fiets- en bromfietshandel in Nunspeet.
Vermoedelijk is die er niet meer, of heeft deze een andere naam gekregen. De fiets is dus een zgn. plakmerk; deze werden via de groothandel ingekocht en voorzien van stickers in de fietswinkel die ze verkocht. De werkelijke fabrikant is gewoonlijk niet te achterhalen.

Groet, Wiel
fietser
Berichten: 828
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nicor super sport

Bericht door fietser »

Hallo Chris,

Een supersportfiets met trommelremmen? Ik ben erg benieuwd naar de aangekondigde foto's! Ik moet bij deze Wiel tegenspreken, die op zich altijd door deskundige bijdragen opvalt, alleen deze ene keer zit hij niet helemaal goed: Nicor was sinds ca. de late jaren 50 (en minimaal tot 2007) een samenwerkingsverband van fietsgrossiers, grossier Tigelaar uit Assen was lange jaren de secretaris. Over een tweewielerhandel in Nunspeet weet ik niets, maar misschien was die gewoon bij de Nicor aangesloten? Lijkt me sterk dat allebei onafhankelijk van elkaar de zelfde naam konden voeren.

En de afkomst van de fiets is misschien wel en misschien niet te achterhalen. Ligt eraan of de Nicor (zoals sommige andere grossierscombinaties) de fiets bij een Nederlandse fabrikant gekocht heeft of in Oost-Europa. Het gebeurde allebei. Goede foto's incl. balhoofdlugs, trapas, framenummer, kroonstuk kunnen wonderen doen!

Groeten,
fietser
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Re: Nicor super sport

Bericht door chrissie »

Hoi fietser en Wiel bedankt voor de reacties moet wel even rechtzetten het is een Nicor sport en in kleine letters onderaan de zadelbuis staat op de sticker super.

gr Chrissie
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Re: Nicor super sport

Bericht door chrissie »

Heren met de foto,s wil het even niet lukken om te verkleinen , en te uploaden , ik heb wel intussen het kapje van het achterlicht vervangen had precies de zelfde achterlicht nog liggen van een oude Union damesfiets. plus ander zadel.

Nog leuk om te vermelden dat ik van een collega een Benzo fiets krijg uit 1957 nog van zijn opa geweest , wordt vervolgd op een ander hoofdstuk. :roll:

Chris :ugeek:
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Re: Nicor super sport

Bericht door chrissie »

Nicor Sport nu met nieuwe creme kleurige banden



gr Chris
Bijlagen
foto Nicor
foto Nicor
alles wat 008 (800x600).jpg (377.63 KiB) 8355 keer bekeken
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Re: Nicor super sport

Bericht door chrissie »

En nog een foto ik krijg niet meerdere foto,s in 1 keer geplaatst.

Chris
Bijlagen
foto Nicor fiets
foto Nicor fiets
alles wat 009 (600x800).jpg (342.37 KiB) 8355 keer bekeken
fietser
Berichten: 828
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nicor super sport

Bericht door fietser »

Doet aan Gazelle denken, al zijn de details te slecht te zien. Heb je al naar een framenummer gezocht? Zadellug, onder de bracket, eventueel ook achterkant van de zadelbuis. Plaats nog wat detailfoto's van de balhoofdlugs en vooral ook de trapas. En natuurlijk het framenummer als dat er is. In ieder geval oogt de fiets Nederlands, jaren 70 inderdaad, en nog heel netjes.

Groeten,
fietser
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Re: Nicor super sport

Bericht door chrissie »

Hoi Fietser zal even wat foto,s nog maken en het frame nummer zoeken.

Chris
chrissie
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 apr 2015, 20.10

Re: Nicor super sport

Bericht door chrissie »

Hoi Fietser , het framenummer zat achter bovenaan de zadelbuis GL 012235

Chris
Plaats reactie