Sunbeam Light Tourist
Sunbeam Light Tourist
Vandaag begonnen met de demontage van de wielen van de BSA- Sunbeam Light Tourist dd 1955. Het achterwiel heeft een zg BSA Quick Release 3-versnellingsnaaf. Deze naaf heeft een gedeelde as, waardoor het achterwiel snel uitneembaar is, terwijl het achtertandwiel (met ketting)in de (Little Oilbath-)kettingkast achter blijft. Dit systeem werkt prima en het is eigenlijk merkwaardig dat dit in het verleden bij fietsen met een dichte kettingkast niet vaker is toegepast. Hierbij foto's van kettingkast (met achtergebleven tandwiel (met nokken) en het uitgenomen achterwiel, waarbij de contra-nokken zichtbaar zijn.
- Bijlagen
-
- P1020247 - kopie.JPG (39.41 KiB) 4582 keer bekeken
-
- P1020244 - kopie.JPG (55.11 KiB) 4582 keer bekeken
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Sunbeam Light Tourist
Wat een mooie oplossing, ik wou dat dat door andere fabrikanten ook was toegepast. Geen gedoe met kettingkasten die stuk gaan
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
- Berichten: 2360
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Sunbeam Light Tourist
Ja , dat is fraai en handig hè.
Ik probeer te begrijpen hoe het werkt qua lagering maar daar kom ik nog niet uit. Zit er nog een kogellager ring tussen tandwiel en het losse stukje as Remurk?
En kijk je op de naaf ook weer tegen een lager aan?
Ik neem aan dat alles past met de juiste speling zonder dat je aan die kant nog iets moet afstellen?
Groeten,
Maarten
Ik probeer te begrijpen hoe het werkt qua lagering maar daar kom ik nog niet uit. Zit er nog een kogellager ring tussen tandwiel en het losse stukje as Remurk?
En kijk je op de naaf ook weer tegen een lager aan?
Ik neem aan dat alles past met de juiste speling zonder dat je aan die kant nog iets moet afstellen?
Groeten,
Maarten
Re: Sunbeam Light Tourist
Het achtertandwiel draait (gelagerd) om een korte vaste as (een "dog" volgens de documentatie), die bij de demontage van het wiel vast blijft zitten aan de rechterachtervork. Deze dog heeft aan de naafzijde een gat, dat voorzien is van schroefdraad, waarin het korte stukje van de as die uit de versnellingsnaaf komt, wordt vastgezet, zodat daarmee de koppeling tussen naaf en dog wordt aangetrokken. Het tandwiel heeft aan de naafzijde uitsparingen die passen in de nokken op de naaf. De versnellingsnaaf zelf is een BSA 3-speed, die in feite gelijk is aan het SA X-type naaf. Zodra ik de naaf en tandwiel (met dog en lager) gedonteerd heb, zal ik daarvan foto's posten. Groet, Rutger