Pagina 1 van 5

restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 11 aug 2012, 21.59
door sleurhut
Zo hier komt die dan, het eerste verslag van mij op dit forum.

Na het restaureren van een RIH racefiets voor dagelijks gebruik wilde ik weer eens terug naar de basis, geen derailleurs, JIS of ISO passingen en ander gezeik waar je last van hebt als je een racefiets wil bouwen.

Keuze was simpel, een nederlandse herenfiets of damesfiets. Toevallig bleek op 2km van mijn huis deze Germaan damesfiets te staan, vandaag erheen gegaan en gekocht, vooral de details trokken mij erg, de gigantische spatborden en geen chroom, erg basic en sterk. Hij was geneens in hele slechte staat, verlichting deed het gewoon, de banden stonden plat maar dat is het wel zo'n beetje. Thuis voor de lol de banden opgepompt en eens gekeken of die nog wilde rijden. paar rondjes kunnen rijden tot de voorband aan ging lopen, ooh ooh. 5 seconden later klapte de binnenband. Was al afgestapt.

Afbeelding
zo staat die erbij, al het witte is stof. als je met je vinger eroverheen gaat zit er redelijk goede lak onder. maar de spatborden zullen kaal moeten, ze worden aardig aangevreten en er zal laswerk gedaan moeten worden aan het voorspatbord. Denk niet dat ik dit model nog ergens ga vinden namelijk :mrgreen: .

Afbeelding

het spatbord is vrij breed en gewoon plat, er zit geen echte mooie buiging in, randen zijn wel omgevouwen. Vrij sober allemaal, er zit wel een grijs biesje op als accent.

Afbeelding

Afbeelding

nog een vreemd detail, de trapas. Ik vermoed dat ik het kettingwiel eraf moet halen en dat daarachter dan iets van een contramoer zit zodat ik hem los kan halen.

Afbeelding

favorit naafje, er staat 90 3 in geslagen dus denk maart 1990, later gemonteerd dus.

Afbeelding
zo breed zijn ze dus, en gewoon plat.

Afbeelding
spanninga achterlichtje.

Vond het wel grappig dat zelfs de verlichting het nog gewoon deed, niks kapot. Iemand heeft toen de torpedoremnaaf geplaatst werd het kettingwiel vervangen door een gazelle kettingwiel. Ik vermoed dat deze zo versleten was dat hij niet meer te gebruiken was en deze gazelle crank bleek ook te passen. Hij lijkt me niet oud genoeg om een voormalige doortrapper met blokketting te zijn geweest, zou een expert dit kunnen bevestigen?

En hoe kan ik het beste aan celluloïde komen voor het stuur? of is dit onbegonnen werk en kan ik beter de boel gewoon zwart lakken?

Morgen gaat hij uit elkaar en begint het echte werk. Dan kan ik het framenummer ook beter zien.

Kan iemand mij een idee geven van leeftijd? Is het jaren 50 of vroeger en weet iemand of het een bepaald model van germaan is? kan vrij weinig vinden over germaan, volgens mij als ik het me goed herinner een B merk van Sparta...

met vriendelijke groet,

Joost

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 11 aug 2012, 23.07
door Elibert van Dalen
framenummers kun je dateren via het boekje van de vereniging. of via rijwiel.net herbert kuuner

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 11 aug 2012, 23.11
door fietser
kan vrij weinig vinden over germaan, volgens mij als ik het me goed herinner een B merk van Sparta...
Ai ai ai, dat zullen de heren Van Werven niet leuk vinden om te horen... :shock: Germaan was het trotse boegbeeld van de Meppelse rijwielfabrieken.
Hij lijkt me niet oud genoeg om een voormalige doortrapper met blokketting te zijn geweest, zou een expert dit kunnen bevestigen?
Blokketting zeker niet. Er zal achter een gewone vrijloopnaaf in gezeten hebben, dus zonder tweede rem.
Morgen gaat hij uit elkaar en begint het echte werk. Dan kan ik het framenummer ook beter zien.
... en met het framenummer is hij ook beter te dateren. Voorlopig schat ik hem op 1950 tot 1955.
nog een vreemd detail, de trapas. Ik vermoed dat ik het kettingwiel eraf moet halen en dat daarachter dan iets van een contramoer zit zodat ik hem los kan halen.
Het zal een gewone BSA-trapas zijn. En dan moet je inderdaad ook de rechter crank demonteren omdat er nog een cup zit die losgeschroefd moet worden.
er zit wel een grijs biesje op als accent.
Germaan had "altijd" wit+blauwe biezen.

'

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 10.33
door Fotomaan
Hoi Joost,

De Germaan van mijn vriendin is in 1952 gebouwd en heeft een Thompson trapas.
Er zit een Styria achternaaf in met terugtraprem waar wij van denken dat die origineel is.
Er zit geen bandrem op en die heeft er ook niet op gezeten.
Hetzelfde merk en zelfde periode maar toch weer een andere fiets.
Het zou mij niets verbazen als er in jouw fiets inderdaad een vrijloop in het achterwiel heeft gezeten maar daar moet ik bij zeggen dat het mij niet bekend is of het indertijd wel of niet gebruikelijk was dat er fietsen én met een terugtraprem én met een bandrem verkocht werden.
Het lijkt mij logisch om te denken dat een fiets met een terugtraprem en een Thompson trapas een duurdere uitvoering was dan een fiets met een bandrem en vrijloop.
Wie het weet mag het zeggen.
Verder zijn het bijna de zelfde fietsen.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=40&t=183

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 11.10
door sleurhut
Ik vermoed dat ik gewoon het 'budget' model heb en u de wat luxere. Ik heb bijvoorbeeld een met celoïde overtrokken stuur in plaats van verchroomt, het enige stukje chroom wat erop zit is de koplampring en de cranks.

Is er trouwens nog iemand die een bankremblokje heeft voor in het houdertje? alleen het houdertje is nog over het blokje is weg :cry: . Of kun je deze blokjes nog gewoon kopen?

met vriendelijke groet,

Joost

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 11.34
door fietser
De bandremblokjes zijn nog wel in omloop. Heinz Fingerhut (www.velo-classic.de) heeft ze in ieder geval nog en staat vaak op de Vehikelbeurs in Utrecht. Zelf maken zou misschien ook kunnen, al week ik zo gauw niet welk materiaal/onderdeeln je daarvoor als donor zou kunnen gebruiken.

'

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 22.18
door Elibert van Dalen
reactie op bovenstaande post..

helaas is er geen vehikel meer!! die zijn gestopt met de beurzen

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 22.44
door sleurhut
Nou daar gaan we, het eerste deel zit erop, het demonteren en opslaan van de heleboel.

begon om 1 uur en na een uurtje had ik zowat alles er alweer vanaf gehaald, begonnen met de beroerdste klus bij elke demontage: crankspietjes verwijderen :lol: . vuisthamer onder de crankarm zodat de lagers er niet aangaan, moertje verwijderen. gat met het draadeind eruit volspuiten met olie tot aan de rand, moertje beetje erop draaien, daar weer een doorslag in zetten (moertje zorgt ervoor dat m'n doorslag niet wegschiet, kun je veel harder erop rammen). 1 klap was genoeg om hem al iets te laten bewegen, gewoon net zo hard meppen tot die los zit, moer eraf en eruit tikken. Kettingkast eraf, ketting eraf, wielen eruit etc. Niks brak af of sneuvelde tijdens de demontage. Helaas viel me op dat er gerommeld was met het balhoofd, de bovenste conus zat los en de borgmoer was niet aangehaald, en ja hoor, een herhaling van de gazelle :mrgreen: , ook hier hadden ze geprobeerd de verkeerde maat kogels te gebruiken. Helaas zat de lagercup ook los maar die zetten we wel weer vast met een reepje latoenkoper.

Afbeelding
nou er valt qua lak totaal niks meer aan te redden, ik wil hem in dezelfde staat brengen als mijn gazelle dus dit word niks meer. Gelukkig zijn de biezen haast verdwenen dus heb ik straks geen slecht gevoel hem overgespoten te hebben :P . Qua roestschade valt het erg mee, het mannetje is nog vrijwel roestloos.

Afbeelding

Afbeelding
dit is alles wat over is van de biezen op heel de fiets :roll: .

Afbeelding

Afbeelding

vorkeinden zijn ook nog helemaal goed, even met de staalborstel gekeken hoever de roest ging omdat het er best slecht uitzag eerst maar het bleek geen naam te mogen hebben

Afbeelding

Afbeelding

trapas ook maar even uit elkaar gehaald, en speciaal op aanvraag foto's gemaakt van mijn trapascuppen, zoals te zien is hebben ze last van spoorvorming maar de kogelbanen zelf zijn wel pitvrij en roestvrij dus das goed genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

tja de spatborden.. achterspatbord is in best goede staat en hoeft niet gelast te worden, enkel kaalmaken zodat de laag huis tuin en keukenverf eraf is (iemand heeft het eens overgeschilderd met standaard witte verf en was niet echt goed in strak schilderen :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

voorspatbord zit wel wat meer werk aan helaas... denk dat ik hier maar eens moet gaan zoeken naar een andere of kijken of ik een stuk kan maken van standaard plaatstaal en dat eraan las en mooi afwerk, het is niet echt lastig om te maken maar het materiaal is vrij dun dus lassen is iets lastiger dan ik gewend ben, maar wie niet waagt wie niet wint ;) .

Afbeelding

verlichting is nog in prima staat, denk dat ik die wel weer mooi kan krijgen met wat werk. waren de philidyne koplampen origineel zwart? denk dat hij gewoon verkleurd is geraakt namelijk.

Afbeelding

Afbeelding
mis helaas wel het doorzichtige philips schildje :cry:

stuur is ook zo'n geval, de laag waarmee die ooit overtrokken was is volledig kapot dus denk dat het wel uit zal draaien op mooi zwart verven en de originele handvaten houden (prima staat!).

Ik zal morgen eens aan de gang gaan met de koplamp en het frame klaarmaken, woensdag moet ik de waterpomp wisselen van ons 2e autotje dus dan kan ik ook mooi eens kijken of er een stukje blik op de zaak licht die pas kan worden gemaakt.

reacties zijn welkom!

Sleurhut

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 23.32
door sleurhut
...En zojuist bericht gekregen dat mijn framenummer uit 1941 stamt maar het kan ook 1942 zijn. Nog ouder als ik dacht dus!

sleurhut

Re: restauratie germaan weduwefiets

Geplaatst: 12 aug 2012, 23.38
door Fotomaan
Hoi Joost,

De trapas is net goed ingereden. Die gaat nog jaren mee.
Maar het is dus een Thompson trapas en geen BSA zoals eerder geopperd werd.
Die zit er bij mijn vriendin ook in.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar