Pagina 1 van 1
Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd worden?
Geplaatst: 17 jun 2015, 16.23
door R.Schreurs
Hallo,
Ik ben bezig met het opknappen van een Apollo bakfiets van een scoutinggroep. Deze bakfiets heeft twintig jaar onder een zeiltje in een achtertuin gestaan en is daardoor flink roestig.
Ik loop nu tegen een vraagstuk aan: hoe monteer in de bladveren aan de veerschommel? Bij demontage kwam ik het volgende tegen: een M10 bout door de ligger met aan weerszijden een plaat, met een moer aan de andere kant. De boel zat zo vastgeroest dat er geen beweging in de veerschommel zat. Met veel kruipolie kon ik de moer loskrijgen, maar de bout er uitdraaien mislukte: de kop brak af. Ik heb deze uitgeboord.
Bij de twee ligger heb ik alleen de moer er afgedraaid en nu is de overgebleven plaat goed met de hand heen en weer te bewegen, maar niet rond. Er lijkt schroefdraad op de plaat te zitten. De bout er uitdraaien is niet gelukt, maar ik heb hier niet veel kracht op gezet, bang dat deze ook af zou breken. Zie foto:

- veerschommel.JPG (126.46 KiB) 6551 keer bekeken
Het viel me ook op dat de platen van de veerschommel schroefdraad hebben, twee wel en twee niet. Zie foto:

- plaat.JPG (193.88 KiB) 6551 keer bekeken
.
De veerschommel moet natuurlijk vrij kunnen bewegen, dus ik snap niet hoe dit gemonteerd moet worden. Als ik gewoon weer een moet op de bout draai, zit er geen beweging in. Ik zie als meest logische optie een langere bout en dan een moer met een contramoer klemzetten en ringen overal tussen.
Heeft iemand een bakfiets waarbij hij weet of kan zien hoe de bladveren aan de veerschommel gemonteerd zijn?
Groeten,
R. Schreurs
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 1 jul 2015, 16.58
door Eysfan
Hallo Roel,
Ik heb even gekeken bij mijn Apollo en er zit inderdaad schroefdraad in de veerschommelstrip aan de kant van de moeren. Monteren gaat dus door de bout zover in de strip te draaien dat de schommel nog gemakkelijk beweegt en hem dan te borgen door de moer vast tegen de strip te draaien.
Als de schroefdraad in de strippen verdwenen is dan werkt het uiteraard ook met langere bouten en een moer plus contramoer.
Ik zag in je 'even voorstellen' berichtje dat je een transportfiets hebt waarvan je vermoed dat het een Eysink is. Is het de fiets die gedemonteerd en met oranje menie op een foto te zien was op transportfiets.net? Dan is het zonder twijfel een Eysink model Super Standaard. Als je me het framenummer opgeeft kan ik je vertellen hoe oud die is. Dat nummer staat aan de rechter kant op de zadellug. Zelf ben ik in het gelukkige bezit van zo'n model in nog vrijwel originele staat. Erg fijne fiets om mee te rijden!
Groeten en succes met de reparatie/restauratie,
Sjoerd
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 4 jul 2015, 21.16
door R.Schreurs
Monteren gaat dus door de bout zover in de strip te draaien dat de schommel nog gemakkelijk beweegt en hem dan te borgen door de moer vast tegen de strip te draaien.
Bedankt! Zo is het inderdaad weer in orde. De bout die vastzit draait absoluut niet meer en dat zette me op het verkeerde been. Die heb ik met een dubbele moer geborgd. De overige zoals je beschreef. Die bouten draaien dus mee met de veerschommel bij het inveren.

- Niet gemonteerde veerschommel
- veerschommel2.JPG (168.28 KiB) 6486 keer bekeken
Ik heb er wel ringen tussen geplaatst, omdat ik verwacht dat de schommels dan minder gaan schuren langs de ligger.
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 4 jul 2015, 21.59
door R.Schreurs
Als je me het framenummer opgeeft kan ik je vertellen hoe oud die is. Dat nummer staat aan de rechter kant op de zadellug.
Ik had nog nooit een framenummer kunnen ontdekken, maar met jouw aanwijzing ben ik weer op zoek gegaan.

- Framenummer onzichtbaar
- Framenummer onzichtbaar.JPG (136.63 KiB) 6482 keer bekeken
Poetsen met aceton hielp niet.

- Framenummer zichtbaar gemaakt
- Framenummer zichtbaar gemaakt.JPG (141.9 KiB) 6482 keer bekeken
Voorzichtig borstelen met een staalborstel wel: het nummer 659 verschijnt. Ik denk dat dat het hele nummer is, hoewel er heel misschien nog een cijfer achter zou kunnen staan. Klinkt dit als een plausibel framenummer?
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 4 jul 2015, 23.06
door Eysfan
Je zit al in de buurt, 659 is een modelnummer dat de fabrikant van de lugs gebruikte. Het Eysink nummer staat er naast. Zie onderstaande foto.

- framenummer en lugnummer Eysink.jpg (90.04 KiB) 6478 keer bekeken
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 5 jul 2015, 10.58
door R.Schreurs
Na nog een tijdje borstelen kwam inderdaad op die plaats het correcte framenummer tevoorschijn: 34233.

- Het correcte framenummer: 34233
- Framenummer.JPG (114.81 KiB) 6470 keer bekeken
Graag hoor ik wat hierover bekend is.
Verder zit ik met het dilemma dat ik geen goede trapas heb. Deze is wel van een goede diameter, maar is te kort, waardoor er geen borgmoer tussen de bracket en de linkercrank past.
De bracket-/cupmaat is 48mm. Ik heb nooit een vervangende as of complete trapasset kunnen vinden. Misschien dat ik toch maar eens met een opvulcilinder en een nieuwe trapas aan de slag ga...
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 5 jul 2015, 19.30
door Eysfan
Halllo Roel,
Je Eysink Super Standaard is van 1930-1931. Exact dateren lukt nog niet want juist van deze periode ken ik nog te weinig Eysinks waarvan het bouwjaar precies vastgesteld is. Maar je ziet, de verkoper had gelijk dat het om een vooroorlogs model ging.
In de eerste Super Standaard die ik vond is het trapasprobleem ook opgelost door verloopbussen te maken. Deze fiets was zo'n 20-25 jaar geleden door een fietsenmaker in orde gemaakt. Die kon er toen kennelijk ook al geen een vinden in de originele maat. Hij heeft toen een gangbare Reich trapas genomen met 45 mm cups en een lengte van 140 mm. Dat is 12,5 mm korter dan de originele trapas maar zoals op onderstaande foto te zien blijft er genoeg ruimte tussen de cranks en de achtervork.

- Reich 45-140 mm met verloopbussen.jpg (86.43 KiB) 6454 keer bekeken
Re: Hoe moeten bladveren aan de veerschommel gemonteerd wor
Geplaatst: 8 jul 2015, 21.37
door R.Schreurs
Dag Sjoerd,
Hartelijk dank voor de datering. Een mooie leeftijd voor een fiets. Ik krijg steeds meer zin om hem in orde te maken.
Groeten,
Roel