Dames safety van rond 1893- met vragen
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
nee joh, hij is helemaal niet te koop. Is een misverstand van simon, hij had hem een dag te koop staan voor Jan, toen kocht ik hem, en Simon heeft hem kennelijk niet van zijn site gehaald.
ik ben er volop mee bezig.
ik ben er volop mee bezig.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Heel goed Maarten ik vond het al zo vreemd ,als jij ergens aan begint maak je het ook af !
Succes Nol
Succes Nol
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Nou Nol en anderen, Ruim een jaar later is het dan zover: hij is af.
- achterspatbord stuk aangelast
- voorscherm gemaakt en spatbordstang
- ketting ontroest en in kettingolie gekookt
- natuurlijk alle lagers gereinigd en nieuwe kogels erin
- stuur gerepareerd - schreef ik al eerder
- via het Amerikaanse forum van The Wheelmen kwam ik aan de maten en detailfoto's van het remsysteem. Met veel geduld nagemaakt en daar ben ik heel trots op, eerlijk gezegd. De klem over het stuur is door Maarten Waarle gemaakt, die lukte mij niet.
- voor de handvatten staat in de Crescent catalogus van 1893 dat ze van Vulcanite zijn gemaakt. Dat heb ik opgezocht en het is gevulcaniseerd rubber, een zeer vroege kunststof zoals bakkeliet. Tegenwoordig heet het eboniet. Op de ebay in USA twee staafjes kunnen kopen, die op de draaibank in het juiste model gemaakt.
- voor de banden (Tubes van 30 inch met diameter 47,5 mm) heb ik van alles geprobeerd. Maanden bezig geweest. Brandweerslang leek goed resultaat te geven, maar waar je de naad maakt wordt het lelijk. Uiteindelijk gekozen voor radiatorslang. Ziet er heel goed uit, maar het is niet functioneel, dus fietsen kan niet. Och, ik ben toch veel te lang voor die fiets. De mooie dikke ventielen zijn bestemd voor auto's met lichtmetalen velgen en te koop op Marktplaats.
- zadel voorzien van een oud stukkie leer, ik wil daar nog een keer wat beters op maken.
Op zondag 25 september heb ik op het Tilburg Fietst Festival ( http://www.tilburgfietst.nl/tilburg-fietst-festival )een kleine expositie met 7 antieke fietsen, dit is de oudste damesfiets. Leuk he? Misschien gaat hij ook wel mee naar de hoge bi en safety dag, zondag 18 september.
- achterspatbord stuk aangelast
- voorscherm gemaakt en spatbordstang
- ketting ontroest en in kettingolie gekookt
- natuurlijk alle lagers gereinigd en nieuwe kogels erin
- stuur gerepareerd - schreef ik al eerder
- via het Amerikaanse forum van The Wheelmen kwam ik aan de maten en detailfoto's van het remsysteem. Met veel geduld nagemaakt en daar ben ik heel trots op, eerlijk gezegd. De klem over het stuur is door Maarten Waarle gemaakt, die lukte mij niet.
- voor de handvatten staat in de Crescent catalogus van 1893 dat ze van Vulcanite zijn gemaakt. Dat heb ik opgezocht en het is gevulcaniseerd rubber, een zeer vroege kunststof zoals bakkeliet. Tegenwoordig heet het eboniet. Op de ebay in USA twee staafjes kunnen kopen, die op de draaibank in het juiste model gemaakt.
- voor de banden (Tubes van 30 inch met diameter 47,5 mm) heb ik van alles geprobeerd. Maanden bezig geweest. Brandweerslang leek goed resultaat te geven, maar waar je de naad maakt wordt het lelijk. Uiteindelijk gekozen voor radiatorslang. Ziet er heel goed uit, maar het is niet functioneel, dus fietsen kan niet. Och, ik ben toch veel te lang voor die fiets. De mooie dikke ventielen zijn bestemd voor auto's met lichtmetalen velgen en te koop op Marktplaats.
- zadel voorzien van een oud stukkie leer, ik wil daar nog een keer wat beters op maken.
Op zondag 25 september heb ik op het Tilburg Fietst Festival ( http://www.tilburgfietst.nl/tilburg-fietst-festival )een kleine expositie met 7 antieke fietsen, dit is de oudste damesfiets. Leuk he? Misschien gaat hij ook wel mee naar de hoge bi en safety dag, zondag 18 september.
- Bijlagen
-
- P9010060.jpg (111.83 KiB) 8916 keer bekeken
-
- P9010062.jpg (105.3 KiB) 8916 keer bekeken
-
- P9010063.jpg (90.55 KiB) 8916 keer bekeken
-
- P9010068.jpg (54.34 KiB) 8916 keer bekeken
-
- P9010069.jpg (69.14 KiB) 8916 keer bekeken
-
- P9010070.jpg (43.53 KiB) 8916 keer bekeken
-
- P9010072.jpg (45.85 KiB) 8916 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Proficiat Maarten, hij is netjes opgeknapt.
De bandrem is echt mooi nagemaakt.
Weer een mooie fiets bij je verzameling.
Vraagje: waarom kook je een ketting in olie?
Groeten,
Bart
De bandrem is echt mooi nagemaakt.
Weer een mooie fiets bij je verzameling.
Vraagje: waarom kook je een ketting in olie?
Groeten,
Bart
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Hoi Bart,
Bij de motorzaak of op beurzen kun je grote platte blikken kettingvet kopen. Die zet je op het (gas) fornuis , het vet smelt en de goed gereinigde ketting kan daar even in koken. Het vet komt in elke kier en roesten is er voorlopig niet meer bij.
Kocht ik 28 jaar terug voor mijn eerste motorfiets-project en gaat nog steeds mee, dat blik!
Bij de motorzaak of op beurzen kun je grote platte blikken kettingvet kopen. Die zet je op het (gas) fornuis , het vet smelt en de goed gereinigde ketting kan daar even in koken. Het vet komt in elke kier en roesten is er voorlopig niet meer bij.
Kocht ik 28 jaar terug voor mijn eerste motorfiets-project en gaat nog steeds mee, dat blik!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Jee Maarten,
Leuke fiets geworden!.
Die slinger in het frame is heel aantrekkelijk om te zien.
Mooi ook voor de Tilburgse tentoonstelling.
Groeten,
Maarten
Leuke fiets geworden!.
Die slinger in het frame is heel aantrekkelijk om te zien.
Mooi ook voor de Tilburgse tentoonstelling.
Groeten,
Maarten
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Ha Maarten je hebt er wat moois van gemaakt
denk dat het stuur het lastigst was met die akelige knikken er in
hoop hem binnen kort een keer te kunnen bekijken
groet Jan
denk dat het stuur het lastigst was met die akelige knikken er in
hoop hem binnen kort een keer te kunnen bekijken
groet Jan
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Prachtig! Mooi werk.
Groet, Arjan
Groet, Arjan
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Ziet er goed uit Maarten netjes gedaan mooie fiets geworden .
-
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Dames safety van rond 1893- met vragen
Hallo Maarten,
Mooie dames Fiets heb je daar in je collectie, had Simon destijds er geen 2 van waar ook een stang voor Heren ertussen gezet kon worden?
Groetjes Hans
Mooie dames Fiets heb je daar in je collectie, had Simon destijds er geen 2 van waar ook een stang voor Heren ertussen gezet kon worden?
Groetjes Hans